Egen utvärdering av telen
Ifrån mitt första inlägg har jag provat lite olika gluggar. Inget av de rubricerade, men kanske symptomatiska erfarenheter ändå. Vägen fram är krokig och främst styrd av liten budget, så jag har letat, tänkt och lyssnat på massa goda råd på vägen. Jag valde kortater brännvidd för att sedan öka med converter alt fast långre. Testade gluggar som sades vara skarpa. Det enda jag hela tiden kommer åter till är Canons L-optik. Jag har köpt ett EF 70-200 4L USM. Konkurrenten innan testet var Sigmas förra 70-200 2,8 HSM APO EX och allt vad det heter, fast utan OS/IS. Det är dyrare än Canons eget, men har på papperet bara en styrka och det är 2,8. MEN, oanvändbart i realiteten för skärpan är faktiskt usel innan bländare 6,3 och inte ens då en match för Canon-gluggen på största öppningen. Jag är en newbie, så jag ville inte lämna denna utvärdering till slumpen, varför jag åkte till min gode vän proffs-fotografen som satte upp grejorna och provsköt efter konstens alla regler. Min erfarenhet från de veckor/månader av letande säger bara en sak, jag sparar hellre till en L-glugg än köper nån av de andra märkena, trots att det kan verka billigt till en början. Vidare som min gode vän sade, ingen idé spilla pengar på superzoomomfången, då de inte hänger med de kortare zoomarna. Bättre köpa användbart zoom utan IS och ställa upp som man ska än köpa med som ändå aldrig når fram till till den riktigt krispiga skärpan. Jag börjar hålla med. Nu är grejorna så skarpa att det syns obönhörligt när man inte gör rätt själv. Men när man träffar rätt är skärpan och friläggningen magisk. Jag kommer aldrig bli nån fotograf nån hört talas om, men jag jobbar hellre mer, med färre men riktigt bra grejor, än tar bilder som saknar det sista hur man än sliter. Det värsta är att man utvecklas inte som fotograf, för man vet inte om det beror på sig själv eller utrustning. Nu vet jag; blir det skit är det skiten bakom kameran som inte kan fota ;-)