Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 120-400 eller 150-500?

Produkter
(logga in för att koppla)
=))

Beställde precis 1st Sigma 120 - 400, hoppas man blir nöjd... =))

Tack för all er hjälp och synpunkter

Efterlysning!

Owner

Kan Du inte återkomma om några dagar med lite omdömen? Jag vet att det kanske då skall bokföras nån annanstans, men låt denna tråd leva lite till så jag får veta. Jag funderar själv kring vad jag skall välja framgent och med de omdömen detta fått, verkar det vara ett gott köp. Men... berätta gärna!

Owner

Kan Du inte återkomma om några dagar med lite omdömen? Jag vet att det kanske då skall bokföras nån annanstans, men låt denna tråd leva lite till så jag får veta. Jag funderar själv kring vad jag skall välja framgent och med de omdömen detta fått, verkar det vara ett gott köp. Men... berätta gärna!

Jag ska med nöje återkomma med mitt omdöme, hoppas vädret blir bra i helgen så att man kan plåta lite fåglar nu när våren är här...

Jag kan flika in lite, då Jag köpte ett Sigma 120-400 för ett par veckor sedan.

(Nu får en del tycka vad de vill om att man ger ett utlåtande efter så "kort" tid, men låt så vara.)

Det är TUNGT, GEDIGET och SKARPT. Det sistnämnda gäller även på 400mm.
Jag provade objektivet i en butik några veckor innan köp o kollade bilderna i datorn. En fantastisk skärpa och färgåtergivning på alla brännvidder. För det priset så överträffar det mina förväntningar.
Jag har även varit ute ett par kvällar och fotat lite och det är inga problem att handhålla och få skarpa bilder, tack vare OS som jobbar oerhört bra. Den låter en hel del, men gör som sagt sitt jobb bra.
Nu vet Jag inte vad Du har för kamera eller tillbehör, men ett batterigrepp är huldvärt med detta objektivet.
Hittills så är Jag väldigt nöjd och ångrar inte mitt köp, men sen så kan Jag ärligt säga att Jag saknar ett par hundra mm brännvidd till ibland, men det är ju knappast objektivets fel:)

Jag kan flika in lite, då Jag köpte ett Sigma 120-400 för ett par veckor sedan.

(Nu får en del tycka vad de vill om att man ger ett utlåtande efter så "kort" tid, men låt så vara.)

Det är TUNGT, GEDIGET och SKARPT. Det sistnämnda gäller även på 400mm.
Jag provade objektivet i en butik några veckor innan köp o kollade bilderna i datorn. En fantastisk skärpa och färgåtergivning på alla brännvidder. För det priset så överträffar det mina förväntningar.
Jag har även varit ute ett par kvällar och fotat lite och det är inga problem att handhålla och få skarpa bilder, tack vare OS som jobbar oerhört bra. Den låter en hel del, men gör som sagt sitt jobb bra.
Nu vet Jag inte vad Du har för kamera eller tillbehör, men ett batterigrepp är huldvärt med detta objektivet.
Hittills så är Jag väldigt nöjd och ångrar inte mitt köp, men sen så kan Jag ärligt säga att Jag saknar ett par hundra mm brännvidd till ibland, men det är ju knappast objektivets fel:)

Hoppas jag kommer att bli lika belåten.

Har en D90 med batterigrepp =))

Jag kan tyvärr tänka mig att väl uppe på 400mm vill man säkert ha lite till. Det finns dock en väldigt bra broms, det är plånboken och befintlig kamera. Jag kör en gammal Canon 30D. Med batterigrepp. Fördel: stadigt hus med batterigreppet solid som ett bojsänke. Men AF lägger av enligt förståsigpåare (jag har ingen aning själv ännu) vid ca bländare 6 och skall man upp på längre än 400mm OCH ljusstyrka blir det förbenat dyrt...

Vet inte om jag resonerar rätt? Vill prova komma lite närmare fåglarna. Hoppas 400mm med ekvivalent 640mm brännvidd för min sensor räcker en bit åtminstone...

Bra med tyngd, tycker jag. Som skytte. För lätt vapen är omöjligt hålla still. Tänkte skaffa mono-stativ ändå. Lägger hellre än slant på det än köpa dyrare tripod som då tyvärr riskerar att inte tas med p g a yxigare användning.

Jätteintressant tråd detta! Skall bli kul höra om flera erfarenheter.

Till Fågelfoto

Har Fotat fåglar i dryga femton år........400mm är en bra bränvidd men man ska ha i åtange att foto fågel kräver att man kommer mkt nära ,,,exempel Rödhake för att få en bra bild på en sådan så får man ha den på ca 3m avstånd med ett 4oo mm för att det ska bli en bra bild.....jag använde mkt gömsle....har själv ett 120-400 sigma 5.6 Apo Hsm.....Ett bra otik i detta pris läge ca 7800:-........ av en kostig anledning så är 150-500 5.6 Apo mkt dålig i 500 läget .......För som fågelfotograf så är det 400 mm läget 500mm läget man är ute efter

Sigma 50-500 kan vara ett allternatv. Enligt detta test presterar det ok i 500 läget.
http://www.juzaphoto.com/eng/articles/canon_100-400_sigma_120-400_150-500_50-500.htm

Micke.

och i en massa tester anses det prestera riktigt dåligt, t ex senaste testen i Kamera & Bild, då de nyare konstruktionerna anses överlägsna, dessutom med bildstabilisering. Å andra sidan kommer ju nu denna glugg med bildstabilisering också, så det kan kanske vara värt att vänta på.

och i en massa tester anses det prestera riktigt dåligt, t ex senaste testen i Kamera & Bild, då de nyare konstruktionerna anses överlägsna, dessutom med bildstabilisering. Å andra sidan kommer ju nu denna glugg med bildstabilisering också, så det kan kanske vara värt att vänta på.

Jepp, verkar som det varierar mycket mellan exemplaren men i just detta fall visar ju bilderna en tydlig skillnad med fördel 50-500. Ett annat alternativ som står sig rätt bra är ju http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/369-sigma-af-100-300mm-f4-nikon?start=1
Du får 420/5,6 och mätvärden som slår Canons 400/5,6 på största bländare.

Micke.

Hej på er,
Var ute i söndags med mitt ny inköpta 120-400, det är inte ett litet objektiv man går omkring med =)
Visst väger det en hel del, men känns ok ändå. Hade lite svårt att vänja mig att man vred åt motsols för att zooma in och på mitt nikkor 18-200 vrider man medsols.
Sedan krävs det övning och tålamod att fota fåglar som någon nämnde... sedan gick jag också runt och fotade med största bländare så jag fick inte skärpedjupet som jag ville ha =) som sagt träning ger.... =D men på de bilder jag fick in skärpan så tycker jag det blev utmärkta bilder. Men som sagt jag måste fota mera med det.
Sedan måste jag också lära mig att få till skärpedjupet, på den gamla tiden så kunde man vrida fokus till önskat värde på bländar skalan på objektivet för att lägga skärpedjup och se hur stor skärpedjupet också var, det finns inte i den digitala världen eller har jag missat något?

Happy shooting

Nyligen började kameran leva sitt egna liv med error och fälla upp spegeln etc, jag provade med mina andra objektiv och då tycks allt fungera normalt.
Det verkar som om det är någe glapp i mitt 120-400 objektiv, när jag vrider till stop på kamerahuset så verkar det fungera normalt men när jag zoomar så vrids objektivet i bajonet fattningen lite (spelrum/glapp) och då börjar kameran leva sitt egna liv, vrider jag då så att objektivet kommer till ändläget igen så tycks det fungera ok igen.
Någon annan som haft liknande problem med sitt objektiv?

Nyligen började kameran leva sitt egna liv med error och fälla upp spegeln etc, jag provade med mina andra objektiv och då tycks allt fungera normalt.
Det verkar som om det är någe glapp i mitt 120-400 objektiv, när jag vrider till stop på kamerahuset så verkar det fungera normalt men när jag zoomar så vrids objektivet i bajonet fattningen lite (spelrum/glapp) och då börjar kameran leva sitt egna liv, vrider jag då så att objektivet kommer till ändläget igen så tycks det fungera ok igen.
Någon annan som haft liknande problem med sitt objektiv?

Jag hade liknade problem med ett Sigma 80-400 på både en Nikon D2H och D3
Skickade ner det till Tura två gånger men dom fick inte ordning på det. Sen valde
Sigma att byta in objektivet men då fanns inte den modellen längre så jag fick välja
120-400 eller 150-500 + att jag fick tillbaka mellanskillnade på priset.
Jag tog ett 150-500 och det fungerar bra som fotbollsobjektiv dagtid med bra ljus.

Sedan krävs det övning och tålamod att fota fåglar som någon nämnde... sedan gick jag också runt och fotade med största bländare så jag fick inte skärpedjupet som jag ville ha =) som sagt träning ger.... =D men på de bilder jag fick in skärpan så tycker jag det blev utmärkta bilder. Men som sagt jag måste fota mera med det.
Sedan måste jag också lära mig att få till skärpedjupet, på den gamla tiden så kunde man vrida fokus till önskat värde på bländar skalan på objektivet för att lägga skärpedjup och se hur stor skärpedjupet också var, det finns inte i den digitala världen eller har jag missat något?

Happy shooting

Det är inte så enkelt att du missat knappen för skärpedjupskontroll helt enkelt?

Nu vet jag inte vad du har för kamera, men den har nog en skulle jag tro...

Eller hur menar du? Vill du ha en skala för skärpedjupet mellan bländarringen och fokusingen som det fanns för längesen?

Det är inte så enkelt att du missat knappen för skärpedjupskontroll helt enkelt?

Nu vet jag inte vad du har för kamera, men den har nog en skulle jag tro...

Eller hur menar du? Vill du ha en skala för skärpedjupet mellan bländarringen och fokusingen som det fanns för längesen?

Jag har en Nikon D-90, och den har en knapp för skärpedjupet men jag saknar skalan för skärpedjupet som det fanns på den "gamla" tiden.

Jag hade liknade problem med ett Sigma 80-400 på både en Nikon D2H och D3
Skickade ner det till Tura två gånger men dom fick inte ordning på det. Sen valde
Sigma att byta in objektivet men då fanns inte den modellen längre så jag fick välja
120-400 eller 150-500 + att jag fick tillbaka mellanskillnade på priset.
Jag tog ett 150-500 och det fungerar bra som fotbollsobjektiv dagtid med bra ljus.

Väntar på att få en förbetald avi från Cyberfoto, så objektivet får åka på garanti rep. Tråkigt att bli av med det nu när det händer så mycket i naturen.

Sigma 120-400 eller 150-500

Har Fotat fåglar i dryga femton år........400mm är en bra bränvidd men man ska ha i åtange att foto fågel kräver att man kommer mkt nära ,,,exempel Rödhake för att få en bra bild på en sådan så får man ha den på ca 3m avstånd med ett 4oo mm för att det ska bli en bra bild.....jag använde mkt gömsle....har själv ett 120-400 sigma 5.6 Apo Hsm.....Ett bra otik i detta pris läge ca 7800:-........ av en kostig anledning så är 150-500 5.6 Apo mkt dålig i 500 läget .......För som fågelfotograf så är det 400 mm läget 500mm läget man är ute efter

Hej.

Fundera själv på vilket obj. jag ska välja. Du har ju mkt efarenhet så jag är tacksam för dina förslag.
- Jag läste ditt inslag om Sigma 120-400mm eller 150-500mm. Om jag inte
missuppfattade din fråga. menar du att Sigma 150-500mm är sämre
än 120-400mm.

Mvh. Avetar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar