Annons

Sigma 120-300/2,8 EX DG OS HSM

Hallå, här kommer ett inlägg med ganska många frågor. Vill försöka få fram lite mer användarerfarenheter ifrån detta objektiv. Är sugen på att införskaffa detta objektiv. Mycket för att få en 300/2.8 med stabilisering. Men också att ha variation med en zoom med fast 2.8.

Är ni som har detta objektiv fortfarande nöjda med hur det presterar i fukoshastighet, och skärpa? Är det något krångel som verkar förekomma med denna modell som ni hört om eller möjligtvis själva råkat ut för?

Hur är det i handhavandet med tanke på vikten och storleken? Jag gillar nämligen att fota natur och djur, och vill ge mig själv chansen att utvecklas ännu mer i den biten. Så jag kommer att fotografera både genom lite vanlig fotopromenad i skogen då jag går runt utan stativ och har ögonen öppna... Blir det alldeles för tungt och klumpigt, eller är det inga problem för turer runt 1-3h långa? Jag gillar för det mesta att fota för hand när jag är ute och går så. Men jag har också tänkt att mer inrikta mig att hålla sig till samma ställe en längre stund. För att försöka fota en viss fågel eller ett djur Har då ett Trebens stativ till hand. Dock utan Kulhuvud.

Som sagt hoppas att någon väljer att uttala sig lite om detta objektiv. Och komma med lite kloka svar :)
Skriv gärna en liten redogörelse över era egna erfarenheter och även om ni har någon bekant som har detta. Har läst igenom några amerikanska forum, där har några fått problem med OS mekanismen, vill få en lite större blick om det är ett relativt "vanligt" förekommande problem... Man undrar lite med tanke på att stabiliseringen i mitt normalzoom just gått sönder.

Vad finns det annars för alternativa köp? Säg en budget på max 20 tusen. Har funderat lite på 70-200/2.8 Is/Os + 400/5.6 Men känner att jag kan få en bra kombination med ett 120-300/2.8.
Jag har använt pappas Tamron 70-300 VC ganska mycket. Och känner att jag vill ta kliv upp ifrån det segmentet.

*Edit, kan nämna att jag har en Canon 60D

Mvh Jonatan
 
Väldigt trevligt objektiv på många sätt, men imho för stort och tungt. Man står nog ut med att bära det över axeln ett tag, men väldigt svårt att handhålla mer än korta stunder. Föredrar mitt Canon 100-400 i situationer som de du beskriver.
 
Jag är mycket förtjust i mitt objektiv. Stativfästet är tillräckligt stort så min hand ryms dit och därmed lätt att bära. Tyngden kompenseras med ljusstyrkan på dess fulla brännvidd. Priset är ngt som också orkar motivera detta objektiv. Skärpan är bra, och även snabbheten för mina behov. Zoomen svänger "fel väg" och ringen är längst ut på objektivet. Tog ett tag innan jag vande mig, men nu är det helt perfekt. Svarta färgen är också bra och väcker inte så stor uppmärksamhet.

Stabilisatorn gick sönder men den reparerades på garantin.
 
Jag tackar för era synpunkter och erfarenheter :)
Det är just ljusstyrkan jag vill åt. Att när man väl är i "rätt" situation inte blir begränsad pga. av att ljuset inte räcker till. Men det är ett klurigt val, jag oros över att jag inte alltid kommer vilja släpa med mig objektivet när man ska fota, och på så sätt missa bilder som jag annars hade fått.
Jag får som sagt väga för och nackdelar mot varandra.
 
Rekomenderar att man känner på det innan man köper det (typ nätbutik) först. det är en VÄLDIGT stab/tung pjäs som är väldigt tung att handhålla. Men det som jag hunnit testa den med (7d) så är den grymt trevlig...

Finns att känna på i Malmö om någon vill det...
 
Ny version

Det verkar som en ny version är på ingående. http://sigma-global.com/en/lenses/cas/product/sports/s_120_300_28.html Samma optik men mekaniskt skall den vara ny, dessutom fokusbegränsare som är programerbar!!

Från www.the-digital-picture.com:
"120-300mm F2.8 DG OS HSM – With redesigned mechanics and performance, this Sports lens is an update from its predecessor released in February 2011. This high-performance lens eases difficult shooting conditions by offering a maximum focal length of 300mm and a wide-open aperture of F2.8. This lens, like the other Sports category lenses to come, is dust and moisture resistant, and allows users to adjust the focus speed and the focus limiter via a button on the lens."
 
Priset på denna nya 120-300mm F2.8 DG OS HSM är rejält högre jämfört med den äldre EX DG OS HSM.
 
Jag fick klämma på nya 120-300:an på fotomässan, riktigt najs! Kommer ut nån gång under Q1 2013 enligt mannen i montern. Pris oklart... Köpsug helt klart!
 
Hallå, här kommer ett inlägg med ganska många frågor. Vill försöka få fram lite mer användarerfarenheter ifrån detta objektiv. Är sugen på att införskaffa detta objektiv. Mycket för att få en 300/2.8 med stabilisering. Men också att ha variation med en zoom med fast 2.8.

Är ni som har detta objektiv fortfarande nöjda med hur det presterar i fukoshastighet, och skärpa? Är det något krångel som verkar förekomma med denna modell som ni hört om eller möjligtvis själva råkat ut för?

Hur är det i handhavandet med tanke på vikten och storleken? Jag gillar nämligen att fota natur och djur, och vill ge mig själv chansen att utvecklas ännu mer i den biten. Så jag kommer att fotografera både genom lite vanlig fotopromenad i skogen då jag går runt utan stativ och har ögonen öppna... Blir det alldeles för tungt och klumpigt, eller är det inga problem för turer runt 1-3h långa? Jag gillar för det mesta att fota för hand när jag är ute och går så. Men jag har också tänkt att mer inrikta mig att hålla sig till samma ställe en längre stund. För att försöka fota en viss fågel eller ett djur Har då ett Trebens stativ till hand. Dock utan Kulhuvud.

Som sagt hoppas att någon väljer att uttala sig lite om detta objektiv. Och komma med lite kloka svar :)
Skriv gärna en liten redogörelse över era egna erfarenheter och även om ni har någon bekant som har detta. Har läst igenom några amerikanska forum, där har några fått problem med OS mekanismen, vill få en lite större blick om det är ett relativt "vanligt" förekommande problem... Man undrar lite med tanke på att stabiliseringen i mitt normalzoom just gått sönder.

Vad finns det annars för alternativa köp? Säg en budget på max 20 tusen. Har funderat lite på 70-200/2.8 Is/Os + 400/5.6 Men känner att jag kan få en bra kombination med ett 120-300/2.8.
Jag har använt pappas Tamron 70-300 VC ganska mycket. Och känner att jag vill ta kliv upp ifrån det segmentet.

*Edit, kan nämna att jag har en Canon 60D

Mvh Jonatan

Canon EF 5,6/400mm L kan du behöva för brännviddens skull på vilda djur och fåglar.
Det är mycket smidigt och högklassigt. EF 4/70-200mm L IS är kompakt och betydligt smidigare än f:2,8 varianterna. Den är skarpare och har högre kontrast än Tamrons 70-300mm, autofokusen är suveränt bra.
Om du absolut behöver ha f:2,8 på 300mm så är väl Sigmazoomen ett utmärkt val. Alla långa telen med hög ljusstyrka blir stora, tunga och dyra.
Med 400mm + 70-200mm är man väl rustad.
 
Med den rejäla prisökningen får man ju hoppas att den nya 120-300/2,8 OS är väldigt mycket bättre än den redan bra äldre 120-300/2,8 OS.
 
Nu börjar det komma lite mer information om nya gluggen då den kommit ut i vissa butiker. Men måste säga att det är väldigt varierande kvalitet resultatet. Denna http://ourshutterjourney.com/2013/04/27/2013-sigma-120-300m-f2-8-dg-os-hsm-s-part-1/ skulle göra att jag inte skulle välja det. Inte en bild som är superskarp, men snygg bakgrundsoskärpa.

Denna verkar mer lovande http://fstoppers.com/review-you-should-want-sigmas-120-300mm-f2-8-sport-lens

Men sammantaget så vet jag hur jag ska satsa :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.