Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 120-300/2,8 EX DG OS HSM

Hockey?

Jag är också nyfiken på detta då jag fotograferar en hel del Elitseriehockey och så är denna brännvidd kanon! Jag kör en Nikon 3Ds och undrar om detta objektiv kan vara nått ? Det är ju betydligt billigare än mitt drömobjektiv nikon 200-400 men jag undrar om någon av er har provat detta objektiv att fota sport med ? om autofokusen hinner med ?
Tacksam för svar ? =)

svara här eller maila mig på [email protected]

Tack

/Pär
 
Jag är också nyfiken på detta då jag fotograferar en hel del Elitseriehockey och så är denna brännvidd kanon! Jag kör en Nikon 3Ds och undrar om detta objektiv kan vara nått ? Det är ju betydligt billigare än mitt drömobjektiv nikon 200-400 men jag undrar om någon av er har provat detta objektiv att fota sport med ? om autofokusen hinner med ?
Tacksam för svar ? =)

svara här eller maila mig på [email protected]

Tack

/Pär

Jag skjuter hockey, för Pic-Agency.com (men det vet du ju) med 120-300 med OS och tre andra fotografer jag brukar träffa på Läkerol Arena kör med den gamla versionen, de plåtar för Scanpix, Aftonbladet och Expressen.

Du har mail.
 
Den största svagheten (i alla fall på mitt exemplar) är tyvärr autofokusen. Det kan eventuellt handla om SBS eller att jag fått ett felaktigt exemplar, vilket jag skall utreda närmare. Mitt exemplar verkar nämligen missa fokus en aning ibland. Exempelvis tog jag en serie bilder mot en stillastående byggnad, från samma punkt, och ca hälften av bilderna missade den fokus på! Genomgående så missade den fokus på uppskattningsvis 40-50% av bilderna jag tog den dagen - oavsett om det var stillastående motiv eller flygande fågel. Kan tillägga att fotograferingen skedde i dagsljus mot väl belysta objekt, och oftast med bländare 3,5 eller 4. Det är inte mycket objektivet missar fokus med, men tillräckligt för att bilden skall få en "mjölkig hinna" och upplevas som oskarp.

Tyvärr ett klassiskt Sigmafel. optiskt riktigt bra gluggar men AF är inte så exakt som den borde vara :-(

/Janne
www.helikopterbild.se
 
Jag är också nyfiken på detta då jag fotograferar en hel del Elitseriehockey och så är denna brännvidd kanon! Jag kör en Nikon 3Ds och undrar om detta objektiv kan vara nått ? Det är ju betydligt billigare än mitt drömobjektiv nikon 200-400 men jag undrar om någon av er har provat detta objektiv att fota sport med ? om autofokusen hinner med ?
Tacksam för svar ? =)

svara här eller maila mig på [email protected]

Tack

/Pär
Pär, kör inte Expressen Micke med den gluggen?
 
Hej
Funderar på en sån här glugg, hur funkar det med konvertern
Lars J




Midsommar och julafton samtidigt.

Idag är det "julafton" mitt nya Sigma 120-300..OS..+ Sigma 1,4x DG konverter kom idag.

Regnet VRÄKER ner nu men får hoppas det lättar lite till kvällen så man får ge sig ut och testa.

God Jul och Trevlig Midsommar.
 
Vad tror du i så fall att "review date 2011/06/04" betyder?

Att den är uppdaterad nyligen ;-)?

Here is a look at a focal length and aperture comparison created using the Sigma 120-300mm f/2.8 EX DG OS HSM Lens and a Canon EOS 5D Mark III DSLR (full frame). Long focal length f/2.8 lenses can create a great background blur and great separation of the subject from that background. The daisy examples below were taken at a near-minimum-at-300mm focus distance.
 
Hmm... möjligt att det kanske står fel år på sidan. Det var den 4 juni igår kom jag på nu. Ett mysterium detta ju! ;)

Hur som helst verkar det vara en fin lins och ett väldigt attraktivt omfång.
 
Varför diskutera det istället för fråga de som vet, jag skickade en fråga till http://www.The-Digital-Picture.com och fick nedanstående svar

"Hi Jan,

Yes - that review was posted yesterday. I made a typo in the review date year - it should be 2012. I'll correct that!

Best regards,

Bryan Carnathan
Rectangular Media, LLC
powering http://www.The-Digital-Picture.com"

Det är alltså en ny Review.
 
Den recensionen är 1 år gammal.


Nu är det redan avklarat, men jag reagerade på det då han inte hade denna recension förra veckan...

Är det någon som själv använt objektivet och har något att säga om det? Bra, dåligt? Köp eller inte?
 
Senast ändrad:
Nu är det redan avklarat, men jag reagerade på det då han inte hade denna recension förra veckan...

Är det någon som själv använt objektivet och har något att säga om det? Bra, dåligt? Köp eller inte?

Vad är det för fel på dom som uttalat sig i denna tråden?

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.