Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 120-300/2,8 EX DG OS HSM

Fick mitt ex i tisdags och var lite orolig att det inte skulle matcha mina förväntningar.

Testade det igår och är väldigt nöjd. Körde tidigare med ett sigma 70-200 2.8 och det är väl det jag jämför med. Skärpan är bättre i det här och AF funkar oftast finfint, inga problem med att den jagade igår iaf. Funkar fint att handhålla men kräver träning (se bilderna så förstår ni vad jag menar) . Nånting jag stör mig lite på att zoomen är väldigt seg och jag känner inte riktigt att jag kan använda den på samma sätt som med den mindre zoomen.

Bilderna är oredigerade från raw-orginal.

http://firefish.se/stuff/bulten110622/test1.jpg

http://firefish.se/stuff/bulten110622/test2.jpg

http://firefish.se/stuff/bulten110622/test3.jpg
 
Senast ändrad:
Varför går det bara att redigera inlägget en gång? Ahja, skulle bara säga att bilderna är tagna med f2.8, 1/320 (typ) på 300mm på en Nikon D300S
 
Det mest intressanta är om AF är snabbare än tidigare, det lilla jag testade så tyckte jag nuvarande 120-300 ligger en bra bit efter Canons 300:a.

Tyvärr för Sigma så gör de ofta skarpa gluggar, men AF är ofta både långsam och dessvärre även inte så exakt som original :-(

Bara mina egna erfarenheter.

/Janne
 
Midsommar och julafton samtidigt.

Idag är det "julafton" mitt nya Sigma 120-300..OS..+ Sigma 1,4x DG konverter kom idag.

Regnet VRÄKER ner nu men får hoppas det lättar lite till kvällen så man får ge sig ut och testa.

God Jul och Trevlig Midsommar.
 
Fick mitt ex i tisdags och var lite orolig att det inte skulle matcha mina förväntningar.

Testade det igår och är väldigt nöjd. Körde tidigare med ett sigma 70-200 2.8 och det är väl det jag jämför med. Skärpan är bättre i det här och AF funkar oftast finfint, inga problem med att den jagade igår iaf. Funkar fint att handhålla men kräver träning (se bilderna så förstår ni vad jag menar) . Nånting jag stör mig lite på att zoomen är väldigt seg och jag känner inte riktigt att jag kan använda den på samma sätt som med den mindre zoomen.

Bilderna är oredigerade från raw-orginal.

http://firefish.se/stuff/bulten110622/test1.jpg

http://firefish.se/stuff/bulten110622/test2.jpg

http://firefish.se/stuff/bulten110622/test3.jpg

Ser otroligt bra ut, och samma fina bokeh som gamla versionen utan OS. Hmm, man får fundera på om man skall byta, den gamla är ju väldigt bra den med.
 
Inte bara det utan även för kontrast, skärpa och upplösning...
Men det kan ju inte vara bättre att testa ett objektiv i regn jämfört med sol. Då kontrasten är väldigt låg från det naturliga ljuset och regnet kan störa dvs ge dålig upplösning då det är mellan testobjekt och kamera. Dessutom är det ju mindre mängd ljus så du får längre exponeringstider med risk för skakningoskärpa Så får man oskarpa bilder i regn är det oftast inte objektivet man ska skylla på.
 
Jaha, någon expert som vill uttala sig om bilderna :).
Vad jag kan se så ser canons ut att vara något skarpare på 300, och med 1.4x men framförallt ser det ut att få mer kontrast i bilderna?
När de använder 2x extendern tycker jag resultatet ser väldigt lika ut.

vad säger ni?
 
Tycker det ser bra ut för att vara en zoom...zoomen ställs trotts all här i jämförelse med ett av dom optiskt sätt vassaste teleobjektiven som finns på marknaden.
 
Fick mitt exemplar förra veckan, och testade det i helgen. Har inte haft tid att göra något mer detaljerat test, men här kommer några snabba kommentarer utifrån helgens fotografering:

Första intrycket är att det är stort och tungt. Med en Black Rapid är det inte så farligt att gå omkring med det, men vänsterarmen var ganska trött efter några timmars fotograferande. Storleken gör också att det inte är helt enkelt att vrida zoom-ringen (som har ganska bra motstånd) med kameran i högerhanden, eftersom vänsterhanden behövs för att hålla objektivet uppe. Efter en stund kom jag på att om jag håller vänsterhanden under zoom-ringen och istället vrider kameran så går det bra. Bilder vid 120mm blir då stående och vid 300mm liggande. Storleken och vikten gör det också ganska ansträngande att följa flygande fågel - men så länge fågelfoto inte är det primära användningsområdet tycker jag att flexibiliteten med zoomen överväger denna nackdel. Objektivet känns välbyggt, med undantag av motljusskyddet som kunde ha bättre fästanordning (kan behövas några försök att få fast det).

Skärpan varierar från fantastisk till sådär. På min Canon 60D (crop-sensor) har den en relativt stor sweet-spot i mitten där skärpan är bland det bästa jag sett! Kantskärpan är bra men inte imponerande, och längst ut i hörnen är skärpan bara sådär. Detta gäller från bländare 4 och mindre. Vid 3,5 sker en knappt märkbar försämring av mitt-skärpan, och ytterligare en mariginell försämring vid 3,2 (d vs skärpan är fortfarande bra). Vid 2,8 sker dock en tydlig/markant försämring - men är fortfarande mycket bättre än mitt Tamron 70-300 VC. I jämförelse med Canon 24-105/4L så har Sigma't bättre mitt-skärpa redan från 3,2, och en kantskärpa som är ungefär samma. Observera att detta är helt ovetenskapliga jämförelser och min subjektiva uppskattning.

Den största svagheten (i alla fall på mitt exemplar) är tyvärr autofokusen. Det kan eventuellt handla om SBS eller att jag fått ett felaktigt exemplar, vilket jag skall utreda närmare. Mitt exemplar verkar nämligen missa fokus en aning ibland. Exempelvis tog jag en serie bilder mot en stillastående byggnad, från samma punkt, och ca hälften av bilderna missade den fokus på! Genomgående så missade den fokus på uppskattningsvis 40-50% av bilderna jag tog den dagen - oavsett om det var stillastående motiv eller flygande fågel. Kan tillägga att fotograferingen skedde i dagsljus mot väl belysta objekt, och oftast med bländare 3,5 eller 4. Det är inte mycket objektivet missar fokus med, men tillräckligt för att bilden skall få en "mjölkig hinna" och upplevas som oskarp.
 
Fick mitt exemplar förra veckan, och testade det i helgen. Har inte haft tid att göra något mer detaljerat test, men här kommer några snabba kommentarer utifrån helgens fotografering:

Första intrycket är att det är stort och tungt. Med en Black Rapid är det inte så farligt att gå omkring med det, men vänsterarmen var ganska trött efter några timmars fotograferande. Storleken gör också att det inte är helt enkelt att vrida zoom-ringen (som har ganska bra motstånd) med kameran i högerhanden, eftersom vänsterhanden behövs för att hålla objektivet uppe. Efter en stund kom jag på att om jag håller vänsterhanden under zoom-ringen och istället vrider kameran så går det bra. Bilder vid 120mm blir då stående och vid 300mm liggande. Storleken och vikten gör det också ganska ansträngande att följa flygande fågel - men så länge fågelfoto inte är det primära användningsområdet tycker jag att flexibiliteten med zoomen överväger denna nackdel. Objektivet känns välbyggt, med undantag av motljusskyddet som kunde ha bättre fästanordning (kan behövas några försök att få fast det).

Skärpan varierar från fantastisk till sådär. På min Canon 60D (crop-sensor) har den en relativt stor sweet-spot i mitten där skärpan är bland det bästa jag sett! Kantskärpan är bra men inte imponerande, och längst ut i hörnen är skärpan bara sådär. Detta gäller från bländare 4 och mindre. Vid 3,5 sker en knappt märkbar försämring av mitt-skärpan, och ytterligare en mariginell försämring vid 3,2 (d vs skärpan är fortfarande bra). Vid 2,8 sker dock en tydlig/markant försämring - men är fortfarande mycket bättre än mitt Tamron 70-300 VC. I jämförelse med Canon 24-105/4L så har Sigma't bättre mitt-skärpa redan från 3,2, och en kantskärpa som är ungefär samma. Observera att detta är helt ovetenskapliga jämförelser och min subjektiva uppskattning.

Den största svagheten (i alla fall på mitt exemplar) är tyvärr autofokusen. Det kan eventuellt handla om SBS eller att jag fått ett felaktigt exemplar, vilket jag skall utreda närmare. Mitt exemplar verkar nämligen missa fokus en aning ibland. Exempelvis tog jag en serie bilder mot en stillastående byggnad, från samma punkt, och ca hälften av bilderna missade den fokus på! Genomgående så missade den fokus på uppskattningsvis 40-50% av bilderna jag tog den dagen - oavsett om det var stillastående motiv eller flygande fågel. Kan tillägga att fotograferingen skedde i dagsljus mot väl belysta objekt, och oftast med bländare 3,5 eller 4. Det är inte mycket objektivet missar fokus med, men tillräckligt för att bilden skall få en "mjölkig hinna" och upplevas som oskarp.

Så himla tråkigt att Sigma och Canon ofta inte kommer överens vad gäller fokusen. Jag har gamla 120-300/2.8 och den sätter skärpan perfekt och är väldigt skarp på full öppning redan, även i kanterna. Vore det inte för osäkerheten kring att hitta ett ex som fokuserar ordentligt skulle jag inte tveka en sekund att byta till nya versionen med bildstabilisering. Dessvärre dräller det ju inte av butiker med en massa exemplar hemma som man kan testa innan man handlar.
 
Mitt exemplar testades med en 5D II innan det skickades, och jag har inte hört något om problem just då. Det är därför jag inte utesluter SBS eller att det är fel på objektivet, och att jag använder det under andra förutsättningar än vad som testats. Jag tog några testbilder samma kväll som jag fick objektivet - men upplevde inte några fokusproblem under den stunden. Å andra sidan hade jag skakningsoskärpa i en del bilder p ga att solen gått ner och jag hade slutartider ner mot 1/10 sekund. Så i mitt fall hade det nog inte hjälpt om jag kunnat testa i butik innan köp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.