Annons

Sifferförklaring??

Produkter
(logga in för att koppla)

martinblomberg

Aktiv medlem
Hej alla!
Är ny inom foto så jag undrar...
Alla siffror som används när man beskriver en objektiv. vad betyder dessa? Fattar verkligen inte... Tror jag behöver någon form av GRUNDLIG förklaring.

Mvh. Martin

Om ett objektiv har beteckningen 70-200/4 så betyder det att det är ett zoomobjektiv med en brännvidd mellan 70-200mm. Du kan alltså fotografera med ett zoomomfång från lätt tele till lite längre tele. Siffran fyra står för den maximala ljusstyrkan (största bländaröppningen) hos objektivet. Ju lägre siffra desto större bländare.

Ibland kan det stå 28-105/3.5-4.5. Det betyder att du har ett zoomomfång mellan 28-105 mm, dvs från vidvinkel till ett kort tele. Ljusstyrkan vid 28mm kan vara 3.5 som störst. Vid 105 mm kan bländaren vara 4.5 som störst.

Ett annat objektiv kan heta 28/2.8. Då är det ett fast objektiv där du endast kan använda läget 28mm, dvs vidvinkel. Största bländaren är förstås då 2.8.

Ett litet tillägg om bländare..

För att det ska bli en exponering avänder man sig av bländaren och tiden för att styra hur mycket ljus som ska komma in genom objektivet och falla på filmen. För korrekt exponering är det viktigt att dessa två variabler anpassas efter varandra.

Med bländaren kan du alltså styra hur mycket ljus du vill ska komma in genom objektivet. Med en stor bländare, exempelvis 2.8 släpper objektivet in mycket ljus. Med en mindre, exempelvis 22 så släpper objektivet in lite ljus.

Valet av bländare har också betydelse för skärpedjupet, dvs hur mycket av för- och bakgrund som kommer att bli skarpt. Ju större bländare (lägre bländartal) desto kortare skärpedjup. Med bländare 2.8 har du ett mycket kort skärpedjup.

Senast ändrad:
Tack!

Jag tror jag inte kunde fått en bättre förklaring. Nu, äntligen, har jag förstått innebörden av dessa mystiska siffror.

Tack så väldigt mycket Jonas!

Kan ju också tilläggas att om du går upp x antal steg med bländaren och ned motsvarande x steg med tiden så har du fortfarande samma exponering (ljusmängd), men ändrat skärpedjupet (se upp för långa tider bara).

Prova t.ex. att ställa kameran i full autoläge och läs av bländare och tid. Gå över till Manuellt läge och ställ in samma värden för bländare och tid.

Nu kan du leka lite genom att gå upp och ned med bländaren amtidigt som du går motsatt väg med tiden.

Du skall nu få rätt exponerade bilder men med olika skärpedjup. Kan vara bra att känna till när man vill ha vissa effekter :)

Tilläggas bör kanske också att exponeringen (mängden ljus som kommer fram till filmen) är direkt proportionell mot slutartiden, medan den är omvänt proportionell mot kvadraten på bländaren. Och vad betyder det där då? Jo:

Fördubblar du slutartiden fördubblar du också mängden ljus. Inga konstigheter, förutom att "60" betyder 1/60 sekund, 30 är 1/30 sekund (dubbelt så lång tid), o.s.v. Stora tal = korta slutartider.

Bländartalet är också "omvänt" (stort tal = liten bländare). Bländartalet är egentligen bländaröppningen / brännvidden. T.ex. ger brännvidd 50mm och bländaröppning på 6.2mm bländartalet 8, eller f/8 (f är brännvidden, och f/8 säger att bländaröppningen är 1/8 av brännvidden).
Dubbelt så stor bländaröppning (12.5mm, bländare 4) ger dubbelt så högt bländartal, men eftersom arean av bländaröppningen fyrdubblas kommer 4 gånger så mycket ljus in genom objektivet.

Halverar man bländartalet måste man minska slutartiden till en fjärdedel för att få samma exponering. Kameror/objektiv har vanligtvis både slutartid och bländare uppdelat i passande inställningar som gör att ett snäpp på ena sidan motsvarar ett på andra sidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar