Annons

Sida som visar olika objektivs "verkan"

Produkter
(logga in för att koppla)

Grape74

Medlem
Hej

För ett tag sedan så satt jag och läste olika inlägg här på forumet om objektiv. Någon hade i ett av inläggen lagt in en länk som gick till en sida som visade "effekten" av olika objektiv.
En bild fanns och man kunde välja olika objektiv och se hur de zoomade o.dyl.
Men nu hittar jag inte det inlägget eller länken. Har letat överallt.
Är det någon som vet vilken länk jag pratar och och vill lägga in en sådan här igen?

Mvh
Per

Även Nikon skall ha en liknande på sin hemsida, där man kan jämföra alla Nikkorobjektiv, men jag hittar den inte nu.

Dessa visar ju egentligen bara förstoringsgraden - är det det du söker?

Annars så finns det ett par exempel som fokuserar på perspektivförändringen och inte på förstoringsförändringen - dessa två bör man skilja på tycker jag...

t.ex:
http://www.photozone.de/focal-length-and-perspective
visar hur bakgrunden förändras med val av brännvidd, om man håller fotomålet (i länken en lyktstolpe) i samma förstoring. Jag har sett fler liknande uppställningar, men minns inte var just nu...

Min favoritförklaring som jag brukar dra för folk som frågar om "perspektiv" är att man ska fotografera någon som står i en dörröppning in till ett rum. Man vill att dörröppningen ska "rama in" personen i fotot.
Med ett vidvinkelobjektiv får man gå ganska nära för att få med hela dörrposten men inget annat - och då får man också se ganska mycket av rummet bakom.
Med ett kort tele får man backa av ganska långt för att få med hela dörrposten men inget annat - och då får man inte med speciellt mycket av rummet bakom.

Nu hittar jag inte min vanliga dörrpostmapp, men här är ett superlim... :) Taget med 50mm och 135mm.
Kort foto-avstånd och 50mm visar båda pennställen bakom i bildresultatet, och de ser ut att vara ställda en bra bit bakom limflaskan.
Om man istället backar av och använder 135mm ser man ganska mycket mindre av pennställen, och de ser ut att vara ställda betydligt närmre till limflaskan. Jag har inte ändrat något annat än brännvidd och nära jag fotat - allt annat står kvar i samma positioner.

Bilagor

• 50mm.jpg
    50mm.jpg
    60.2 KB · Visningar: 294
  • 135mm.jpg
    135mm.jpg
    58.9 KB · Visningar: 291
Det var var förstoringsgraden jag var ute efter, men tacksam ändå för din "mini-lektion" Joakim.
Har mycket att lära och tacksam för allt matnyttigt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar