Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sheep.se

Produkter
(logga in för att koppla)

tilholm

Aktiv medlem
Är det någon som säljer sina bilder via dem? Hur går det? Vad för sorts bilder säljer bäst?

Såg att man måste skicka faktura till dem för att få ut sina pengar. Hur fungerar det? Jag har ju inget företag och har ingen aning om hur man skriver fakturor. Tycker Sheep verkar väldigt krångliga på flera lägen (bla att man måste skicka in sina bilder på CD och inte via tex FTP) och funderar på över om det är värt det...

Det finns flera fotografer från fotosidan som är med i Sheep bildbyrå, det finns även flera trådar om ämnet sedan tidigare, t.ex här , här , ochhär.

Mvh
Anders

Ja, de trådarna är ju rätt gamla. Men det kanske inte förändrats något sen dess? Lutar mer och mer åt att jag håller mig till de sidor jag redan säljer på...

de på sheep vet nog hur de gör. om de inte vet det så kanske man inte ska sammarbeta med dem.

Det finns nog egentligen bara två alternativ, endera så får man starta en enskild firma, eller anlita en mellanhand för just fakturering. Den som jag misstänker är mest använd är frilansfinans.se, då är man anställd av dom, och dom drar bland annat arbetsgivaravgifter osv av beloppet du fakturerar genom dom. Pengarna du får ut är skattade och klara.

Jag var tidigare med i Sheep men kan inte rekommendera det. Mycket jobb för lite pengar är väl min sammanfattning.

Att sökordsmärka, bränna CD och skicka alla bilder var inte roligt, sen sålde jag bara ett litet antal bilder under tiden jag var ansluten vilket gjorde att det inte var värt jobbet. (Vet inte om det är samma system nu dock, Sheep har bytt ägare sen jag var med.)

/Fabian

Fabian Fogelberg skrev:
Jag var tidigare med i Sheep men kan inte rekommendera det. Mycket jobb för lite pengar är väl min sammanfattning.

Att sökordsmärka, bränna CD och skicka alla bilder var inte roligt, sen sålde jag bara ett litet antal bilder under tiden jag var ansluten vilket gjorde att det inte var värt jobbet. (Vet inte om det är samma system nu dock, Sheep har bytt ägare sen jag var med.)

/Fabian
Tack för svaret! Det verkar vara samma system, de är väldigt efter tekniskt sett...

Var du ansluten länge? Hade du många bilder uppe?

tilholm skrev:
Tack för svaret! Det verkar vara samma system, de är väldigt efter tekniskt sett...

Var du ansluten länge? Hade du många bilder uppe?
Sålde fyra bilder under 1,5år och hade över 300 bilder uppe har jag för mig...men jag var glad då, hade precis börjat fotografera och tyckte det var roligt att någon var intresserad av mina bilder.

När jag blev bättre insåg jag dock snabbt att jag kunde ansluta mig till en större bildbyrå vilket jag gjorde och gick ur Sheep.

/Fabian

Fabian Fogelberg skrev:
När jag blev bättre insåg jag dock snabbt att jag kunde ansluta mig till en större bildbyrå vilket jag gjorde och gick ur Sheep.

/Fabian

Vilken bildbyrå är du ansluten till nu och har du sålt bättre via den?

Mvh
Jonas

Jonas Eldred skrev:
Vilken bildbyrå är du ansluten till nu och har du sålt bättre via den?

Mvh
Jonas
Jag är ansluten till Futureimagebank och Bildarkivet.se. Och ja, det är en väldigt stor skillnad, säljer mycket mer på de bildbyråerna än Sheep. Nu var det visserligen ett tag sen jag var med i Sheep så det kanske säljer bättre nu men jag är tveksam.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar