Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sheep Bildbyrå?

Produkter
(logga in för att koppla)

JJ.

Aktiv medlem
Fick en förfrågan om jag var intresserad av att sälja bilder till Sheep Bildbyrå.
Kan det vara nå´t?
Någon som har erfarenhet eller som oxå har fått en förfrågan?
 
oxå.

Jag har oxå fått en förfrågan från dem, de ska väl starta upp från botten så någon erfarenhet är nog svårt.
Har fått från pixbit eller vad de heter oxå, 40% arvode, men inte orkat ta tag i något av dem och kommer nog inte göra det heller.
Känns lit eobehagligt att skicka diabilderna på posten för att få dem inscannade och sedan tillbakaskickade med en klausul i kontraktet som avsäger dem ansvaret ifall ngt skulle hända.
 
Har också fått mail om detta företag men har sökt info om dom men inte hittat något.Känns lite "knas" det där med royaltyfritt...mera snack om detta tack
 
Hej!

Fick också en förfrågan från Sheep Bildbyrå och
även jag känner mig väldigt tveksam till detta,
bl.a. detta med royaltyfria bilder!
Lite mer kött på benen vill jag nog ha innan jag släpper mina bilder.
För en amatörfotograf känns ett sådant här erbjudande väldigt lockande, (äntligen någon som verkligen förstår mina bilders värde). Visst skulle det vara kul att nå ut till en större publik och tjäna en slant och få ihop till en och annan film. Är det flera som har fått detta erbjudande? Ska bli intressant att följa upp detta.
 
har också mottagit detta erbjudande och ställer mig också avvaktande. väntar på att se en hemsida och vilken typ av intryck företaget kommer ge. jag är inte helt ointresserad men det ska kännas proffsigt annars kan det kvitta.
 
Man skall skicka in bilderna på cd ,men hur har jag koll på att dom blir sålda eller inte .Detta är ett av frågetecknen.får man besked och kopia på vad som händer mellan Sheep och kunden ????.
måste nog ligga lågt och sedan dra ett mail till dem ,gärna också se en hemsida.
 
Staffan_T skrev:
De har registrerat www.sheep.se i november 2003, men har avstått från att publicera någon kontaktinformation (typ namn, adress).

Det tycks finnas något slags samband med www.indaptus.com (http://www.indaptus.com/crossover/modules/sendcard/sendcard1/sendcardForm.php).

Jag har inte blivit kontaktad och vet inte hur erbjudandet är formulerat, men jag skulle nog också vara lite försiktig tills de har visat sina kort.

/Staffan


Om det finns sett samband med vykort så kan man undra vad man får för ett kort som dom säljer och om Sheep får betalt per vykort sedan.
 
Hmm ser att det visst är fler som fått detta erbjudande! Någon som vet något mer om detta eller???
 
Känns lite kul att många (eller iaf några) väntar och vill se en hemsida... Blir ett företag seriöst med en snygg och "riktig" hemsida eller kan det vara "hackercalle" som varit framme och knåpat ihop en seriös sida..

bara en tanke...
 
Funderar på om den där lagen om marknadsföring via e-post har börjat att gälla än, där företag måsteha en befintlig kundrelation för att få skicka e-post i marknadsföringssysfte?
 
Jag har just skickat iväg ett meddelande till Fredrik (som verkar stå bakom Sheep Bildbyrå) för att uppmärksamma honom på den pågående diskussionen och be honom berätta lite mer om hur webbplatsen kommer att se ut och fungera, hur redovisningen kommer att gå till etc.

Förhoppningsvis får vi lite mer klarhet inom någon dag eller så. Innan dess verkar det lite svårt att bedöma hur proffsigt det hela kommer att bli.

/Staffan

P.S. Marie, jag tror inte att webbplatsen du hittade med hjälp av Google har något samband med Sheep Bildbyrå. Jag tror att det är en annan bildbyrå som råkar ha bilder av får.
 
Jag har anslutit...

Jag har anslutit mig till Sheep och så här långt verkar allting vara väldigt seriöst. Deras hemsida ser riktigt lovande ut med en mycket smidig kundvagn och en söksystem som fungerar riktigt bra. Helt klart mycket bättre sökningar än flera andra redan etablerade bildbyråer om jag får tycka.

Allting med försäljning,bildrättigheter, betalning m.m regleras förstås i ett avtal som båda parter skriver under.

Att det är royaltyfria bilder stör mig inte alls. Lika väl som att bilderna kanske ligger å dammar i arkivet så kan man väl försöka tjäna en hacka på dom. Det vanliga jobbet som man livnär sig på har man förstås å då är det inga problem för min del. Alla pengar via bildförsäljning, må så vara lite eller mycket, är välkommet för att finansiera film, framkallning, nya gluggar eller vad det månde vara.
 
Re: Jag har anslutit...

AJä skrev:
Jag har anslutit mig till Sheep och så här långt verkar allting vara väldigt seriöst. Deras hemsida ser riktigt lovande ut med en mycket smidig kundvagn och en söksystem som fungerar riktigt bra. Helt klart mycket bättre sökningar än flera andra redan etablerade bildbyråer om jag får tycka.

Allting med försäljning,bildrättigheter, betalning m.m regleras förstås i ett avtal som båda parter skriver under.

Att det är royaltyfria bilder stör mig inte alls. Lika väl som att bilderna kanske ligger å dammar i arkivet så kan man väl försöka tjäna en hacka på dom. Det vanliga jobbet som man livnär sig på har man förstås å då är det inga problem för min del. Alla pengar via bildförsäljning, må så vara lite eller mycket, är välkommet för att finansiera film, framkallning, nya gluggar eller vad det månde vara.

och var hittar man deras hemsida .....
 
Re: Re: Jag har anslutit...

The Champ skrev:
och var hittar man deras hemsida .....

Hej Owe!
Det finns en sida men den är inte öppen ännu. Det nämndes i tidigare inlägg att Fredrik Malmborg var kontaktad (en av upphovsmännen till Sheep). Han får bestämma om den kan offentliggöras eller inte. Just nu håller bildbanken på att fyllas och enligt uppgift så blir sidan offentlig först då det finns cirka 5000 bilder. 11 stycken fotografer är anslutna så här långt och bilder håller på att skickas in för fulla muggar.
 
Njaa...

niklasl skrev:
Så här ser i alla fall söksidan ut: http://www.sheep.se/search.php (eller prototypen till den)...

Sådär ser inte prototypsighten ut, även om det är fullt möjligt att klicka på länken och komma till en avskalad sökfunktion. Men jag instämmer tidigare inlägg att det är upp till Fredrik Malmborg att avgöra om adressen till prototypen ska offentliggöras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.