Andreas74 skrev:
En timkostnad kan vara lätt att veta var en rimlig nivå ligger.
Svårare att veta vad man ska ta för en speciell bild som publiceras på ett speciellt sätt.
Eller ska man räkna ut alla bilder i timkostnad och lägga priset efter det? låter inte särskilt smart
Ja, om det enbart gäller försäljning av arkivbilder så blir det ju lite anorlunda. Fast egentligen inte. Priset får ju bygga på en beräkning av dels: Hur många bilder säljer jag totalt tex per år? Hur många gånger säljer jag varje enskild bild per år? Ja, sen får man dra bort kostnader.
Men.
Det är ju enklare om man har en färdig lista att gå efter.
Men.
Det är ju smartare att ta reda på vad dina konkurrenter vill ha betalt.
Vad din kund är beredd att betala.
Och sen göra din egen lista.... med hänsyn då till vad du har för kostnader.
............
Jag vet inte hur det är för de flesta här på fotosidan, av dom som har sålt bilder.
Själv har jag bara vid något enstaka tillfälle sålt en arkivbild. Varje såld bild har varit producerad just för det jobbet jag haft.
Om man är fotograf och samtidigt lite bildbytå, så är det ju klart att det är bra med listor som tar hänsyn till bildstorlekar och upplagor.
Men visst är det väl bättre då med en lista som speglar ens egen verklighet och marknad.
Såna här centralt producerade genomsnittslistor bryts nog många fler gånger än de följs.
/Jacob vP