Annons

SFF eller BLF prislista?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag ska beställa en prislista och frågan är vilken prislista som är mest "rätt" eller om båda kanske rentutav är i princip samma?!

Både SFF och BLF's prislista kostar lika mycket...

Vilken?

Mvh /Peter
 
Föredrar SFF

Hej! Jag rekommenderar SFF då jag är medlem där. Beror också på vilken typ av fotografering du gör. SFF är mycket åt reklamfotografi, men själv äar jag reportagefotograf och följer SFFs minimirekommendation.

Många rena pressfotografer lär följa BLFs prislista men den ligger över lag lägre än SFF. Känns som om den är mer till för köparen än leverantören! Ta betalt!
Lycka till
 
Dessa prislistor existerar p.g.a dispens från konkurrensverket. Jag tycker dessa prislistor skall avskaffas av skälet att de hämmar konkurensen fotografer emellan.
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Dessa prislistor existerar p.g.a dispens från konkurrensverket. Jag tycker dessa prislistor skall avskaffas av skälet att de hämmar konkurensen fotografer emellan.

Håller med dig Janne..

Vi accepterar ju inte prissamarbete inom andra brancher så varför skall vi göra det inom foto??

Vill jag sälja mina bilder till ett lägre pris, eller högre för den delen, än vad som står i BLF:s eller SFF:s listor så skall jag väl vara fri att göra så utan att bli påhoppad och anklagad för prisdumpning!!??

Sticker antagligen ut hakan här men jag tycker som jag tycker.

Vill påpeka att jag personligen har inte blivit anklagad för detta, men i en del trådar där ämnet har behandlats har en del uttryckt åsikter av det slaget.

/Peter
 
Det måste vara fritt för varje fotograf att sälja till det pris man vill och kan. Högt eller lågt, utan att få "skrået" emot sig. Det är det vi kallar marknadsekonomi.

Vi är ense!
 
Jag minns mycket tydlig den storm som uppkom när jag anslöt mig till en bildbyrå som hade som affärsidé att sälja billiga bilder....

Kan jag sälja billigt så tar jag mig rätten att göra det.

Om jag i framtiden kan sälja dyrt tar jag mig den rätten.
 
Jag tycker trots allt att det är bra med dessa prislistor. Men jag ser dem mest som ett sätt att hantera krånglande kunder, eller vid längre samarbeten där olika användningsområden finns inblandade. Och så när man hittar sina bilder på något ställe där de inte borde finnas...
 
Janne, jag håller med dig i princip. - Man jag ser inte problemet så länge man inte ses prislistornas priser som några skall vara-priser.

Jag ser vitsen med dem som en rekommendation som talar om vad det faktiskt kostar att professionellt framställa bilder av god kvalitet och dessutom kunna leva på det.
Det är ju trots allt så att fotografer är en grupp som ofta, på en redan tillräckligt urholkad köparens marknad, jobbar självständigt som ensamföretagare i en nära anställningsliknande beroendeställning till den oftast betydligt starkare bildköparen.

Det finns kanske en anledning till att konkurrensverket har godkänt listorna... ;-)
 
Nu är det ju så att om man är medlem i BLF så är man avtalsbunden att hålla vissa utav priserna... "Pressfotograflistan" ex. är ingen rekommendation utan ett avtal mellan BLF:s medlemmar och TU (Tidningsutgivarna).

Ser SFF och BLF mer som fackliga organisationer, å det står ju var och en fritt att vara med i en sån eller inte. Men dom är rätt så bra att ha ibland.

SFF listan anger ju ett spann för ex. timarvoden baserat på en undersökning bland medlemmarna.

Ang. dom "billiga" bildbyråerna så upplever jag dom som just billiga.... Inte särskilt imponerad av dom, upplever dom som ett komplement till dom royaltyfria bilderna man kan köpa tonvis av.
 
BenHur skrev:
Nu är det ju så att om man är medlem i BLF så är man avtalsbunden att hålla vissa utav priserna... "Pressfotograflistan" ex. är ingen rekommendation utan ett avtal mellan BLF:s medlemmar och TU (Tidningsutgivarna).

Som du påpekar är ju dock problemet lätt åtgärdat genom att helt enkelt inte vara med. :)
 
Som nybörjare känns det bra att ha en någorlunda objektiv uppfattning om "rätt pris" i ryggen när man sätter sina priser. Det hindrar dock inte att jag skulle kunna tänka mig att i många situationer ta mycket mindre betalt, och i andra situationer, om möjligt, ta mer.

Som tidigare nämnts så lever vi i en marknadsekonomi, så av ren ideologi (och ohejdad vana) förbehåller jag mig rätten att inte ingå i en priskartell... :)
 
LeadHead skrev:
Som du påpekar är ju dock problemet lätt åtgärdat genom att helt enkelt inte vara med. :)

Då slipper du ju också allt besvär med att ha nånstans att be om hjälp den dag det hettar till lite grann i relationen med en kund....
 
Arleklint skrev:
Jag minns mycket tydlig den storm som uppkom när jag anslöt mig till en bildbyrå som hade som affärsidé att sälja billiga bilder....

Kan jag sälja billigt så tar jag mig rätten att göra det.

Som företagare kan jag inte förstå ert resonemang.
Vill ni tjäna så lite som möjligt?
Själv försöker jag tjäna så mycket som möjligt på varje bild.

Jag anser att det är ett problem att ni byter en bra bild mot glädjen att bli publicerade. Varför bjuda på er själ? För ni har väl lagt ned er själ på bilden?
Vill kunden ha er bild så ska han väl betala?

Dessutom så är en ny kamera inte gratis och ni sliter på den när ni gör jobbet. Frågan är ju om det går att ha så lång avskrivning som tre år.

Varför ska fotografer vara de som arbetar gratis? Tror ni att reklambyrån som gör annonsen gör det gratis? Tror ni att det är gratis att annonser i tidningar? Kunderna är vana att betala för allt annat så se till att de får betala er också.

Och ha i tanken att ofta så hänger pris och kvalite ihop.

MVH
Magnus Nyman
 
LeadHead skrev:
Varför tror du jag pluggar juridik?

Jag har för mig att man brukar säga nåt rätt så osmickrande om den som agerar som sin egen advokat....

Det är ju självklart att det finns värlsdmästare som klarar alla sina egna juridiska spörsmål själv.... Men sen är vi visst några stycken som inser våra begränsningar också...

Tycker du visar en rätt så stor enfald om du på allvar menar att vi alla skulle införskaffa den juridiska kunskapen som behövs när man hammnar i konflikt med en kund eller en bildtjuv!
 
Som det sägs är listorna mycket en rekomendation, plus att dagspress faktiskt ganska duktigt följer listorna utan att försöka dumpa priserna för fotografer som lever på sina bilder.

Listorna är bra för fotografen som oftast är en ensam småföretagare gentemot en desto större och starkare uppdragsvivare.

Det är de som kan lida av prisdumpningen av folk som har fasta jobb utanför fotografin och har råd att köpa dyra kameror och sälja sina bilder billigt lite här och där "bara för att det är kul".
 
Magnus:

Det handlar inte om huruvida man skall sälja bilder dyrt eller billigt. Det handlar om att jag tycker det skall vara fritt för var och en att sätta vilka priser man vill och kan, utan att styras av "skrået". Det handlar om att fotografer skall konkurrera sins emellan.
 
Anders, du råkade inte notera den lilla brett grinande gubben uppe i vänstra hörnet av mitt inlägg? Precis som i detta även om den just i det här inlägget är med bara som exempel.

Om jag ska försöka mig på en mer underbyggd argumentation så skulle jag vilja ställa frågan: Hur många procent av Sveriges fotografer är medlemmar i BLF eller SFF?

Sist jag såg medlemstalen för någon av organisationerna (antagligen BLF) noterade jag att det var iögonfallande få.

Men, vem vet, det kanske är jag som har en snedvriden bild av hur många självständiga, näringsidkande fotografer som finns i Sverige?

Sen tror jag inte alls att det är någon speciellt betungande uppgift att skaffa sig nödvändiga kunskaper för att iaf. minimera behovet av juridisk konsultation.

Det är ju ett medvetet risktagande som så mycket annat. Antingen betalar man medlemsskap (under förutsättning att man övht är kvalificerad) och har ett skydd av någon form via sin leverantörsorg eller så tar man hand om problemen med egna resurser den sorgliga dag de inträffar.
 
Calle S skrev:
Som det sägs är listorna mycket en rekomendation, plus att dagspress faktiskt ganska duktigt följer listorna utan att försöka dumpa priserna för fotografer som lever på sina bilder.

Listorna är bra för fotografen som oftast är en ensam småföretagare gentemot en desto större och starkare uppdragsvivare.

Det är de som kan lida av prisdumpningen av folk som har fasta jobb utanför fotografin och har råd att köpa dyra kameror och sälja sina bilder billigt lite här och där "bara för att det är kul".

Kanske kameratillverkarna, eller fotolabben, skall upprätta liknande listor så att ingen får för sig att dumpa marknaden ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.