Annons

"Sexiga" bilder är fel

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: Re: Re: Re: Re: "Sexiga" bilder är fel

fjalstal skrev:
Äh, jag är för lat för att ens kopiera nåns inlägg så jag kopierar dig istället:

"Rättesnöre: -Ta inte livet på för stort allvar men var lyhörd."

...

:D

Jaha? de va ju trevligt ....
Bit i den du!
Börjar väl bli dags att stänga denna tråd, iofs ganska roande men men...
Positivt är kanske att den värsta hetluften verkar ha lagt sig i debatter av den här typen.
Kanske dags för bild istället?
 
Hejsan!!!

Det var jag som skrev den i den här tråden omdebatterade raden!
Till Mats: Jag har inte på något sätt antytt att sexiga bilder ska bannlysas!
Precis som Erik Dahlbäck skriver så tycker jag att bilden är skrämmande snarare än sexig och det tror jag inte Pavel menade med bilden! Men vad vet jag!!

Jag är glad över de som har förstått min kommentar och uttrycker detta här! Tack för att ni tycker att den var saklig och konstruktiv!

Min kommentar hade inget med den omdiskuterade sexdebattten att göra. Jag berättade vad jag såg och kände när jag såg bilden och inget mer med det!

//Anneli
 
Mattsen skrev:
men att tom med lätt "sexiga" bilder tydligen skall motarbetas och helst förbjudas i detta 2000-tal ser jag som en f_b otrevlig trend och inställning.

[- - -]

Det räcker alltså med misstanken om att fotografen hade som avsikt att ta en "sexig" bild för att den skall sågas? Rejält sjukt tycker jag.

Detta har diskuterats hur många gånger som helst och det blir alltid samma ställningskrig av det. Jag förstår egentligen inte varför man inte kan acceptera faktum: det kommer alltid att finnas dem som reagerar illa på nakenbilder. Varför inte låta dem göra det? Vad är det för "f_b otrevligt" i det? Vad är det för "rejält sjukt" i det? Är det någon naturlag som säger att nakenbilder måste gillas och hyllas till varje pris? Varför måste ärliga kommentarer från medlemmar som av någon anledning inte gillar naket och inser hur ballt, snyggt, sensuellt, sexigt, toppen och enastående duktigt och djärvt det är att plåta naket sågas och hängas ut?

Det är en långt mer otrevlig trend i mina ögon...
 
En nakenbild är ju givetvis inte per definition fel men när modellen/fotografen väljer att använda "bimboattribut" så tycker jag bilden ger mig möjlighet att debattera de samhällsfrågor som detta väcker. Alltså tar jag chansen :)
 
Pavel skrev:

Jag ska vara helt uppriktig mot Er, inte för att låta självgod, men jag är inte världens bästa fotograf. Men många av de som sågar och klagar på varenda lilla minsta sak och drar upp saker där de säger att någon bli "utnyttjad" har inte själva så mycket att komma med rent estetiskt eller tekniskt.

Jag kan bara instämma !!!
Så jävla bra skrivet.
FAAAAAN vad bra du fick till det !!!!

"Snuskfotograf" Niklas
www.niklaswibom.com
 
Fnisseli skrev:
Hejsan!!!

Det var jag som skrev den i den här tråden omdebatterade raden!
Till Mats: Jag har inte på något sätt antytt att sexiga bilder ska bannlysas!....
//Anneli

Ok, då har vi rett ut det - bra!
Nu var det EN kommentar som jag tydligen missförstod. Återstår gör ett stort antal som definitivt inte kan tolkas fel.
Och alla dessa verkar ha fått tydliga resultat vilket jag tycker är mkt tråkigt. På fs dyker det numera upp nån enstaka bild i veckan som kommer i närheten av vad som kan kallas sexigt erotiskt eller whatever. Tittar man på forum i andra länder så är det en jämn ström av bilder av hög klass - både naket och "sexigt". Och det får vara rejält grova och osmakliga bilder innan någon motiverat tar till orda. Här räcker det med en blick eller synlig bröstvårta....

De fotografer som gillar att ta den här typen av bilder drar öronen åt sig pga av alla taffliga kommentarer som inte har ett dugg med "konstruktiv kritik" att göra. Helt naturligt.
Så det jag reagerar mot är den närmast fanatiska smutskastningen av bilder på vackra modeller, både med o utan kläder. Det jag vänder mig mot att en förhållandevis liten grupp kan agera på ett vis som skadar demokratin här på fs och i det övriga samhället. Detta har "diskuterats" i det oändliga i andra trådar men mår bara bra av att hållas vid liv.
 
..trött på Talibaninställning..

Jakob Gawlik och Niklas Wibom (ursäkta ev felstavningar i namn) är hjältar :) Anneli tycker jag dock har helt rätt i sin kritik av bilden (om man nu kan hävda en subjektiv åsikt som rätt eller fel). Det är svårt att ta bra bilder som gestaltar kvinnor (män) på ett naket eller sensuellt sätt utan att fastna i klischéer eller tafatta spända poser som skall göra avbildningsförsöket orginellt eller genuint konstnärligt. Det finns väldigt många skitbilder på nakna eller sexiga kvinnor, kanske för att lusten hos den aktuella fotografen är en betydligt starkare drivkraft än kunskapen och längtan efter det konstnärliga eller estetiska skapandet.

På något sätt tycks feminismen i Sverige ha drivits så långt att ALLT som har med avbildning av kvinnor att göra skall underkastas en censur i paritet med vad som förmodligen görs i Afganistan eller Nordkorea. Det har gått så långt att det är ok att generellt hävda att män är svin. Men om någon skulle hävda att kvinnor generellt är suggor skulle detta leda till offentlig avrättning. Bara ett tecken på att feminismen (som huvudsponsor för kritik av kvinlig avbildning) har drivit på tok förlångt.

Den generella iden borde väl ändå vara att inte begränsa åsikts och yttrandefriheten i ett samhälle vare´sig det är konstnärlig skit eller Michelangelo-verk det handlar om. D v s det vore ok att kritisera reklamen, men inte att försöka hänga ut de som ligger bakom reklamen, eller att rent av försöka förbjuda den.

Oj vad långt det blev..... igen.... ;-)
PS.. Jag tycker också nätstrumpa ser ut som kassler *asg* vilken underbar kommentar.
 
Re: Re: "Sexiga" bilder är fel

Loj skrev:
Jag förstår egentligen inte varför man inte kan acceptera faktum: det kommer alltid att finnas dem som reagerar illa på nakenbilder. Varför inte låta dem göra det? Vad är det för "f_b otrevligt" i det? Vad är det för "rejält sjukt" i det? Är det någon naturlag som säger att nakenbilder måste gillas och hyllas till varje pris? Varför måste ärliga kommentarer från medlemmar som av någon anledning inte gillar naket och inser hur ballt, snyggt, sensuellt, sexigt, toppen och enastående duktigt och djärvt det är att plåta naket sågas och hängas ut?

Det är en långt mer otrevlig trend i mina ögon...

-Nakenbilder? Kanske för en tid sedan. Nu räcker det med en utmanande pose eller ett för tunt linne för att få tarvliga kommentarer. Nästa steg är väl om modellen visar magen så blir det "opassande"...

Jag har aldrig påstått att alla nakenbilder skall hyllas, tvärtom, många är dåliga och förtjänar att sågas. Men inte för att den som kommenterar tycker att bilden/modellen har en för kort kjol, för höga stövlar, sängkammarblick, att blygdläpparna råkar avteckna sig genom kläderna osv osv.
 
Mattsen skrev:
De fotografer som gillar att ta den här typen av bilder drar öronen åt sig pga av alla taffliga kommentarer som inte har ett dugg med "konstruktiv kritik" att göra. Helt naturligt.
Så det jag reagerar mot är den närmast fanatiska smutskastningen av bilder på vackra modeller, både med o utan kläder.
Jag har inte hittat (trots lätt letande) efter dessa smutskastningar du nämner. Inträffar det så är det självklart förkastligt (speciellt angrepp på modellen). Utnyttja funktionen att anmäla inlägg.

Allt har ofta en förklaring. Jag tror att en delvis förklaring är den kortfattade bildbeskrivningen som ofta finns på bilder som lämnar för stort utrymme för betraktarens tankar på vilka kommentarer man vill ha.

En del nakenbilder har getts en bildtext där fotografen pekar på frågor han/hon vill ha besvarat. Exempelvis http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=214845 där inte ett ont ord getts.

// Kjelle
 
Re: Re: Re: "Sexiga" bilder är fel

Mattsen skrev:
-Nakenbilder? Kanske för en tid sedan. Nu räcker det med en utmanande pose eller ett för tunt linne för att få tarvliga kommentarer. Nästa steg är väl om modellen visar magen så blir det "opassande"...

Jag har aldrig påstått att alla nakenbilder skall hyllas, tvärtom, många är dåliga och förtjänar att sågas. Men inte för att den som kommenterar tycker att bilden/modellen har en för kort kjol, för höga stövlar, sängkammarblick, att blygdläpparna råkar avteckna sig genom kläderna osv osv.

Man får tycka vad man vill, bara man inte tycker si eller så?

På dig låter det som att det finns en allmän mall där man kan titta vilka slags bilder man får och kan kritisera och vilka man inte kan eller får kritisera.

Om jag tycker det är osmakligt med en alltför kort kjol, eller att jag tillochmed tycker det är sexistiskt så får jag väl tycka det?
 
..dessutom kul att debatten återkommer

.. I en av de senaste trådarna i detta ämnet togs det upp ett nummer av tidningen Foto (nr 5-04) i vilken en artikel om "flickfotografi" publicerats. Poängen är att visserligen är genren stundom mättad av "gubbsjuka" och bilderna riktigt dåliga (subjektivt). Men det berättigar väl inte personangrepp eller kritik av utövarna för det, eller??
(Hoppas artikelförfattaren i tidningen inte tar illa upp, då detta inlägg som sagt vänder sig mot personangrepp. Sedan får man räkna med att få bilder omnämnda i ett negativt ordalag om man skriver en dylik artikel).
Var bara tvungen att ta detta exempel eftersom dessa dåliga bilder tagit sig så långt som till publicering i en flersidig artikel (och varit på internationella salonger i över ett decenium).

Nu är det ju så att ingen i denna tråd har kritiserat någon upphovsman/kvinna. Vill bara peka på den märkliga intollerans som feminismen i stort visar.
 
Re: Re: Re: Re: "Sexiga" bilder är fel

ariadne skrev:


Om jag tycker det är osmakligt med en alltför kort kjol, eller att jag tillochmed tycker det är sexistiskt så får jag väl tycka det?

Visst, men dom åsikterna kan uttyckas på andra ställen än i bildkommentarer.
 
Re: Re: Re: "Sexiga" bilder är fel

Mattsen skrev:
-Nakenbilder? Kanske för en tid sedan. Nu räcker det med en utmanande pose eller ett för tunt linne för att få tarvliga kommentarer. Nästa steg är väl om modellen visar magen så blir det "opassande"...

Jag har aldrig påstått att alla nakenbilder skall hyllas, tvärtom, många är dåliga och förtjänar att sågas.

Men varför hänga upp sig på dessa "tarvliga" kommentarer? Vad spelar de för roll? Om du gillar en bild, så uttryck din uppskattning och gläd fotografen. Om nu någon ogillar bilden och uttrycker det, varför fästa sig vid det? Varför inte bara strunta i det? Varför bry sig? Ofta får de, som inte gillar bilder av den typen vi diskuterar "rådet" att inte kommentera bilderna om de ogillar, att gå förbi dem. Varför då inte "gå förbi" dessa kommentarer? Jag finner ingen anledning i att motarbeta dem, David C:eek: kommer knappast att förbjuda den här bildtypen på grund av att det finns dem som ogillar dem...

Att ifrågasätta dessa negativa kommentarer har för mig en bismak av att ifrågasätta rätten att yttra sig. Det är därför jag reagerar.

mvh Janne
 
Re: Re: Re: Re: Re: "Sexiga" bilder är fel

Mattsen skrev:
Visst, men dom åsikterna kan uttyckas på andra ställen än i bildkommentarer.

Jag tycker allt handlar om HUR man säger saker. Om man bara är ute efter personpåhopp och personliga anklagelser så hör det inte hemma oavsett vad kommentaren gäller. Förvigt kan jag inte se varför man inte skulle tillåta åsikterna vi talar om.
Sen kan förstås fundera över vad det leder till att
kritisera en bild inom en genre som man inte alls gillar. Men det får ju vara upp till var och en

Så länge man skriver på ett schysst sätt så
 
Kjer skrev:
Jag har inte hittat (trots lätt letande) efter dessa smutskastningar du nämner. Inträffar det så är det självklart förkastligt (speciellt angrepp på modellen). Utnyttja funktionen att anmäla inlägg.

// Kjelle

Visst är det förkastligt, men det verkar vara accepterat att göra så. Att du inte finner några sådana bilder beror säkerligen på att fotografen tar bort bilden, och sedan avstår från att ladda upp fler bilder. När man vill ha kritik på ljus, pose m m men istället får rent av kränkande kommentarer känns det meningslöst att ladda upp fler bilder.
 
Jag tror Kjell syftar på möjligheten att ge konstruktiv kritik enligt önskemål från fotografen. Om någon undanber en viss sorts kritik kan man ju faktiskt avstå från att lufta åsikter som inte önskas. Att respektera någon annans önskemål tycker jag är att visa respekt. Det handlar om hänsyn och inte om en begränsning av åsiktsfriheten. Men det är klart vi kan ju alla skita i varandras önskemål och bara göra som vi själva tycker (tror dock inte det leder till ett bättre samhälle).
Syftet med kritikfunktionen på fotosidan måste väl ändå vara att den som lägger upp bilden ska ha nytta av kritiken. Inte att den som betraktar bilden ska få skriva av sig sina frustrationer från personliga problem.
 
Re: Re: Re: Re: Re: "Sexiga" bilder är fel

Mattsen skrev:
Visst, men dom åsikterna kan uttyckas på andra ställen än i bildkommentarer.

Visst, kan men måste inte...

Det är ju upp till var och en att uttrycka sin åsikt på det sätt som han eller hon finner bäst - inom ramen för de regelverk som finns.

Om man vill kunna ta till sig bilder av olika typer utan att riskera att någon kommentar förtar upplevelsen för en, är nog en fotocommunity fel plats... :)
 
Mattsen skrev:
Visst är det förkastligt, men det verkar vara accepterat att göra så. Att du inte finner några sådana bilder beror säkerligen på att fotografen tar bort bilden, och sedan avstår från att ladda upp fler bilder. När man vill ha kritik på ljus, pose m m men istället får rent av kränkande kommentarer känns det meningslöst att ladda upp fler bilder.

Kan du ge ett ex. på kränkande kommentarer?
Misstror inte att det varit kränkande, bara undrar vilka slags kommentarer du syftar på?

Om jag tex skriver att " Jag tycker att bilden visar för mkt hud. Jag skulle gilla bilden bättre om tjejen var mer påklädd. I mina ögon tillför det bilden ingenting, utan tar bara bort uppmärksamheten från det vackra ansiktet"

Tex.

På vilket sätt kränker detta dig?

Jag kan förstå att detta skulle vara kränkande;
" Du är ju en idiot som bara utnyttjar kvinnan och som är helt ytlig och nedvärderar kvinnor som inte ser ut som hon på bilden"
 
Håller med Kjell, hur mycket jag än läser o letar så hittar jag inga exempel på nedsättande kommentarer av det slaget.

Anna har förstås rätt. Om en alltför kort kjol känns krystad i en bild så har man som kritiker full rätt att uttrycka det. Bilden kanske hade vunnit på att fokus dragits mot något annat... det betyder ju inte att kritikern är taliban!?

Själv planerar jag en hel serie bilder där korta kjolar är av central betydelse för hela idén. I det läget är det förstås helrätt. Nu gäller det bara att hitta en modell. Eller en kjol som passar mej! Beware!
 

Bilagor

  • kglegsmini.jpg
    kglegsmini.jpg
    36 KB · Visningar: 260
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.