Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Sexiga" bilder är fel

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jaa stackars modellen som Pavel har lurat till
att sitta o se sexig ut o dessutom fångat på ett bra sätt..

-Seriöst alltså: Jag är så less på denna patetiska debatt som blossat upp gång efter gång så fort en person gestaltas på ett utmanande sätt.
Undrar just om Mona Lisa skapade ett ramaskri bland dåtidens moralkakor.. Snacka om sexigt porträtt det.

Tycker Pavel tagit en alldeles utomordentligt bra bild och förstår inte varför ramaskriet uppstått angående denna.
Hade tjejen legat utfläkt på en säng och skrevat hade kanske saken varit en annan, då hade det i mina ögon varit en smaklös porrbild.
Men det vi ska komma ihåg med alla bilder som har en eller annan sexuell laddning så är det att ingen tvingats till att medverka på bild och att skönheten/tolkningen ALLTID ligger i betraktarens öga.
Sen att alla inte tycker likadant är ju bara bra, tycker dock att det är fel att såga en bild enkom pga att man kanske inte gillar stilen den är tagen på.
-Modellerna är ytterst medvetna om vad de pysslar med och vart gränsen för dem går enligt vad jag har erfarit.
Att påstå att någon blivit "utnytjad" i denna typ av bilder som stått att läsa i andra trådar här på FS tidigare är både löjeväckande och respektlöst mot både fotograf och modell tycker jag.
 
ZoMbiE skrev:
Jaa stackars modellen som Pavel har lurat till
att sitta o se sexig ut o dessutom fångat på ett bra sätt..

-Seriöst alltså: Jag är så less på denna patetiska debatt som blossat upp gång efter gång så fort en person gestaltas på ett utmanande sätt.
Undrar just om Mona Lisa skapade ett ramaskri bland dåtidens moralkakor.. Snacka om sexigt porträtt det.

Tycker Pavel tagit en alldeles utomordentligt bra bild och förstår inte varför ramaskriet uppstått angående denna.
Hade tjejen legat utfläkt på en säng och skrevat hade kanske saken varit en annan, då hade det i mina ögon varit en smaklös porrbild.
Men det vi ska komma ihåg med alla bilder som har en eller annan sexuell laddning så är det att ingen tvingats till att medverka på bild och att skönheten/tolkningen ALLTID ligger i betraktarens öga.
Sen att alla inte tycker likadant är ju bara bra, tycker dock att det är fel att såga en bild enkom pga att man kanske inte gillar stilen den är tagen på.
-Modellerna är ytterst medvetna om vad de pysslar med och vart gränsen för dem går enligt vad jag har erfarit.
Att påstå att någon blivit "utnytjad" i denna typ av bilder som stått att läsa i andra trådar här på FS tidigare är både löjeväckande och respektlöst mot både fotograf och modell tycker jag.

instämmer
men tyvärr så existerar jantelagen på fotosidan
och det finns många "jantar" här :)
 
ganska skrev:
SKRIV ETT EGET INLÄGG ISTÄLLER FÖR ATT TA ANDRAS *ironi*

Ehm, jag skrev ju det. Jag skrev att jantelagen tyvärr existerar på fotosidan och att det finns många "jantar" här.

Jag ska vara helt uppriktig mot Er, inte för att låta självgod, men jag är inte världens bästa fotograf. Men många av de som sågar och klagar på varenda lilla minsta sak och drar upp saker där de säger att någon bli "utnyttjad" har inte själva så mycket att komma med rent estetiskt eller tekniskt.
 
ZoMbiE skrev:
Tycker Pavel tagit en alldeles utomordentligt bra bild och förstår inte varför ramaskriet uppstått angående denna.
Ramaskri? Har du överhuvudtaget läst kritiken?

Jag tycker att det överlag är en jättebra bild, med ETT undantag. Ögonen. De är alldeles för skarpa.

Fy fan vad trött på att denna debatt alltid polariseras så hårt. Inga nyanser. För mycket kontrast, precis som ögonen i bilden.
 
Den som köper kallingar på dressman "bara" för de sett reklamen är ju puckade, man köper väll kallingar för att de är bra eller? Själv tycker jag bara att reklamen är sorglig, den speglar samhället vi har idag, det ska vara en snygg yta, och man ska kunna köpa en produkt som gör att man känner sig som en del av den världen man aldrig kan uppnå, hur dumma är vi konsumenter egentligen?, vi förväntas köpa produkter som gör att vi känner oss "lyxiga" eller "coola" eller vad det nu är. Ni kan räkna ut själva vilka miljonbelopp dressman laggt ut på denna reklamen det är nog 10-siffriga belopp lugnt, och hur mycket mariginal måste de då inte ha på kallsongerna för att räkna hem vinsten? Tillverkningskostnad per kalling = 2kr, och hur kul är det att ha kallingar av 2krs kvalité? Det är väll typ bara ullared som har sämre kvalité. Jaja, nu fick jag ur mig min aggretion, man kanske skulle ta och fota kampanjen och visa för barnbarnen så de har något att skratta åt om 50 år...
 
Jag håller med om att reklamen är sorglig. Då tänker jag iofs. inte på grundkonceptet med nakna/lättkläda modeller utan snarare på "tempelkänslan" i det hela. Vad är det, Indiana Jones och de förfördas tempel? Jisses...
 
Senast ändrad:
Sexighet;

Jag tror det är få som inte tycker att man ska få anspela på sex överhuvudtaget i bild. Däremot kan man väl ifrågasätta hur ofta och i vilka sammanhang. Och det är väl inte så konstigt. Tycker inte jag.
 
Re: Re: Re: Re: "Sexiga" bilder är fel

Mattsen skrev:
Det vore betydligt mer givande om du orkade skriva ett EGET inlägg än att kopiera någon annans i sin helhet.

Äh, jag är för lat för att ens kopiera nåns inlägg så jag kopierar dig istället:

"Rättesnöre: -Ta inte livet på för stort allvar men var lyhörd."

...

:D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.