Annons

Setup porträtt inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Ska fota porträtt nästa vecka inomhus.
Hade tänkt att hänga upp en vit plastbakgrund som jag tidigare har använnt för produktfoto som bakgrund bara.

Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska "rigga" upp allting. Har använnt mig av Dörr Studiolampset 5500 K, 8 x 24 watt då jag har fotat produkter, kan man tänkas få nytta av de vid porträtt också?

Hade tänkt att använda min SB-800 på stativ med paraply från sidan samt en stor silvrig reflektorskärm på andra sidan.

Objektiv vet jag inte ännu pga utrymme men skulle helst vilja använda 70-200 så kan man stå lite på avstånd och fota med brännvidderna 100-200.
Alternativet är att använda Sigma 25-70 eller Nikon 50mm.

Det är endast ansikte ned till bröst ungefär som ska synas.

Stativ kommer jag att använda samt radiotrigger till blixten med manuella inställningar, bländare 5.6, 60sec och prova sig fram med blixten?

Tips och idèer från erfarna...?
 
LasseL skrev:
Fönsterljus?

:)

Ja, det är fönster hela längan längs sidan.
Annars, vart är bra att ställa blixt och reflektorskärm så man elimenerar skuggor helt?

Kanske borde ha reflektorskärmen så den utnyttjar fönsterljuset.

Visar en enkel skiss på hur jag tänker i det hela men man kanske ska "möblera" om lite. Berätta vad ni tycker.

Skiss

mvh
 
Vad är det för typ av uppdrag? Kommer du i framtiden behöva ha möjlighet att fotografera fler personer under identiska ljusförhållanden för att bygga ut bildsviten?

I så fall är det bättre att ha ett mörkt rum och belysa modellerna med blixt. Annars är fönster hur bra som helst. Ta med en tunn vit gardin (om det inte redan finns) som du kan dra för ifall det är för hårt solljus.
 
carl_swahn skrev:
Vad är det för typ av uppdrag? Kommer du i framtiden behöva ha möjlighet att fotografera fler personer under identiska ljusförhållanden för att bygga ut bildsviten?

I så fall är det bättre att ha ett mörkt rum och belysa modellerna med blixt. Annars är fönster hur bra som helst. Ta med en tunn vit gardin (om det inte redan finns) som du kan dra för ifall det är för hårt solljus.

Porträtt, en del av uppdraget bara.
Vet inte alls om det blir samma typ av uppdrag igen.

Känner mer för det du sa med en tunn vit gardin osv.
Sedan har jag ju en reflektorskärm och en SB-800 med paraply och stativ samt radiotrigger så kanske kan använda den som upplättningsblixt eller liknande.

Det går inte att få bakgrunden helvit om man inte har en blixt som lyser upp den?
 
Det kan vara värt att fundera lite på hur du ska lysa upp bakgrunden så att den inte blir grå. Kanse fönsterljus och reflektor på modellen och blixten på bakgrunden, ev. med sk. snoot för att få ett avgränsat ljus på bakgrunden.

Ett annat alternativ är ju att ha fönstret som bakgrund och paraplystudsad blixt och reflektor framifrån, då är ju bakgrunden alltid välupplyst så att säga...
 
Zioneer skrev:
Det kan vara värt att fundera lite på hur du ska lysa upp bakgrunden så att den inte blir grå. Kanse fönsterljus och reflektor på modellen och blixten på bakgrunden, ev. med sk. snoot för att få ett avgränsat ljus på bakgrunden.

Ett annat alternativ är ju att ha fönstret som bakgrund och paraplystudsad blixt och reflektor framifrån, då är ju bakgrunden alltid välupplyst så att säga...

Tack för tipsen, ska testa bägge alternativen innan så får jag se vad som fungerar bäst.
 
Kolla på Min Hemsida så får du lite ideèr om studio. Sen vill jag rekommedera Nikkor 85mm/1,8D før portrættbilder från brøst och uppåt, på behørigt avstånd. Det ær svårt att få något bættre ihop med Nikon D200. Om du vill anvænda kamerablixtar eller riktiga studioblixtar ær mer en fråga om hur mycket pengar du vill investera och hur du skall anvænda dina grejor i framtiden. Kamerablixtar ær bekvæmt att ha med sig ute men ger lite før lite ljus i førhållande till pengar nær man ær innomhus i studion. Kolla på grejor HÆR till vettiga priser.
 
Maxieboy skrev:
Kolla på Min Hemsida så får du lite ideèr om studio. Sen vill jag rekommedera Nikkor 85mm/1,8D før portrættbilder från brøst och uppåt, på behørigt avstånd. Det ær svårt att få något bættre ihop med Nikon D200. Om du vill anvænda kamerablixtar eller riktiga studioblixtar ær mer en fråga om hur mycket pengar du vill investera och hur du skall anvænda dina grejor i framtiden. Kamerablixtar ær bekvæmt att ha med sig ute men ger lite før lite ljus i førhållande till pengar nær man ær innomhus i studion. Kolla på grejor HÆR till vettiga priser.

70-200 borde väll fungera ypperligt. Där har man väll de ultimata brännvidderna för porträtt?

Visst studioblixtar borde fungera bäst men om man vill försöka utnyttja så mkt naturligt ljus som möjligt och sedan använda sb-800 som upplättningsblixt och elimenera skuggor.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.