Fick en uppdatering från Nikon av mina kunskaper idag när det gäller justering av fokus. Har haft mycket strul på senare tid efter att jag köpt ett nytt objektiv som fokuserade fel.
Det klarnar mer och mer om hur denna soppa fungerar. Ett objektiv vars AF drivs av kameran med en skruv går INTE att justera i själva kameran. Dessa objektiv är således som de är. Här har du rätt i att det är enbart kameran som påverkar fokusläget. Observera att jag pratar om Nikon nu men eftersom systemen är mer eller mindre identiska så borde det även gälla för P, C och de andra.
På objektiv med "silent wave" motor, AF-S på Nikons språk eller annan inbyggd motor kan man justera respektive objektiv. Det hela bygger dock på att ditt hus är idealiskt injusterat vilket de oerhört sällan är. Min D2X justerades av Nikon Svenska i förrgår till 100% rätt fokus enligt deras testutrustning. Döm om min förvåning när jag åkte till "min" service verkstad, som är aktoriserad, och de testade igen och fann mitt hus vara utanför toleranserna. Efter injustering fungerar allt perfekt. Det behövdes dock även en justering av det nya objekivet som just varit i Tyskland för justering. Nu fungerar allt, även mina mekaniska objektiv som inte går att justera,
Martin (Makten här på FS) sa en intressant sak: "Detta kan även förklara varför så många Canon ägare rapporterat problem med tredjeparts tillverkare. Alla Canons objektiv drivs av en inbyggd motor"
Som kuriosa kan jag berätta att de två mekaniska objektiv jag använder mest, Tamron SP90mm f2,8 macro och AF-D85mm f1,4 ger lite olika fokus trots att det i teorin är omöjligt. Bägge är skarpa fullt öppna på porträttavstånd. Nikkorn ligger helt perfekt med ett litet skärpedjup både bakåt och framåt medan Tamronen ligger aningens i bakkant. Fortfarande skarpt men skärpedjupet går enbart mot kameran.