Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Servicemenyer på K10D och K100D, justering av fokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Karin: Pröva att strunta i att trycka [OK] efter du enablat Debug Mode. Tryck [MENU] direkt..

1. Power OFF
While pressing [AE-L]+[INFO], turn the camera on.
Firmware is desplayed on LCD.
Press [MENU]->[MENU]->[INFO] within 5 seconds.
You can see DEBUG mode screen.
By pressing [Right key],Make [DEBUG MODE DIS] to [DEBUG MODE EN].

hoppa över det här steget "Then, Press [OK]."

2. Press [MENU], you can see setup menu.

Problemet kan bli större om ni börjar laborera med att justera fokus på enbart kameran. Det kommer att sluta med kaos den dagen ni vill byta glugg..

Jag är ingen expert på Pentax men har i alla fall fått det förklarat för mig av Nikon hur det fungerar på deras produkter,

Man justerar kameran efter ett referensvärde som har 0 i felfokus. I praktiken justerar man efter ett objektiv som ÄR justerat till referensvärdet.

Därefter justerar man varje objektiv på samma sätt fast mot ett kamerahus som har noll fel. Med just Nikon så använder dom ett D100 hus där en speciell programvara körs. Slutligen sker finjusteringen av ditt hus och dina objektiv till perfektion.

Faran är om du justerar enbart huset och inte objektiven. Vad händer om du har frontfokus på ett objektiv och bakfokus på ett annat? Ska du justera fokus varje gång som du byter objektiv.....

Samma sak med Nikons gluggar.

Tex så ska 70-200 justeras enligt manualen på 200mm samt 70mm. Allt på 2 meters avstånd. Så står det tydligen i manualen men enligt de jag pratat med så räcker det inte. Dom provfotograferar på olika avtånd och gör finjusteringar mot ditt eget hus. Kanske därför bak resp frontfokus överhuvudtaget existerar. Att dom (fabriken) justerar för grovt?!

Mankan

Kameran justerar objektivet så att det blir fokus på sensorn, så objektivet kan inte ha nån påverkan på skärpan vad jag kan se. Front och bakfokus måste bero på feljusterad kamera.
Enda anledningen att det skulle fungera olika med olika objektiv skulle vara att skärpan beräknas och ställs om(fokuserar) men inte ställs in.
På Pentax grovinställs skärpan(beräknas?)först sedan finjusteras den.

Senast ändrad:
Jag kommer inte ställa in min, men jag är nyfiken av mig så jag var tvugnen att testa. :) Gör samma sak med mobiltelefoner... jaja, så nördig är jag.

Bofoto2 skrev:
Kameran justerar objektivet så att det blir fokus på sensorn, så objektivet kan inte ha nån påverkan på skärpan vad jag kan se. Front och bakfokus måste bero på feljusterad kamera.
Enda anledningen att det skulle fungera olika med olika objektiv skulle vara att skärpan beräknas och ställs om(fokuserar) men inte ställs in.
På Pentax grovinställs skärpan(beräknas?)först sedan finjusteras den.

Fel... Då har du inte varit länge i den här världen om du inte har upptäckt att det inte är så enkelt :) Vi är nog rätt många här på FS som kan motsäga ditt påstående. Sensorn har dessutom absolut inget som helst med AF att göra, på systemkamera vill säga. På en kompakt använder man bildsensorn för att ställa in AF. Nu ska jag även medge att jag inte vet hur just Pentax system är uppbyggt i detalj men det skulle förvåna mig myket om dom i grunden använder ett annat system än vad Nikon, Canon, Sony, Minolta och andra använder. Systemen heter olika saker men i grunden fungerar dom likadant rent tekniskt.

AF systemet ligger på en helt annan plats i kameran. I teorin skulle jag som amatör tro att om avståndet till bildsensorn från bajonetten och avståndet till AF sensorerna är på samma avstånd (eller om man kan räkna om avståndet med en given faktor) så borde allt vara frid och fröjd men så är alltså inte fallet.

Jag trodde samma sak som du men det visade sig att jag hade fel. Enligt din teori så ska man ha samma fokusfel med alla objektiv eftersom det enbart beror på kameran. Jag kan informera dig om att jag hade bakfokus med några objektiv, frontfokus med andra på samma hus. Samtidigt så hade jag perfekt fokus med andra objektiv. Samma objektiv gav dessutom olika fokus på olika kameror men det är mer logiskt eller hur. Det är alltså kombinationen av hus och objektiv som måste justeras. Därför justerar man husen mot ett referensobjektiv och objektiven mot ett referenshus. Detta förutsätter givetvis att referenshsuen/objektiven är perfekt justerade. Även om dom är perfekt justerade så behövs ändå en sista finjustering göras med just dina objektiv och hus om du vill ha det perfekt. Felen märks mer och blir större med längre brännvidder och ljusstarkare objektiv beroende på att skärpedjupet blir mindre och därmed märks felen mer.

Senast ändrad:
Fokusfel?

Jag ger mig inte så lätt. Nej, jag menar inte att kameran(SLR) fokuserar med sensorn utan att fokusenheten ska fokusera så att brännpunkten hamnar på sensorn(jag utrycker mig lite kort ibland).
Min teori är att datorn beräknar med uppgifter från objektivet(bla om hur mycket den ska vridas)och autofokusenheten (under fokuseringen), ut var fokus är och ställer in den teoretiska avståndsinställningen på objektivet.
Autofokusenheten ska ju utföra samma sak i grunden som ditt öga när du fokuserar manuellt.
När du fokuserar manuellt kan du inte skylla på objektivet om fokus hammnar fel, utan möjligen på att mattskivan eller sensorn/filmen sitter i fel plan.
Om det nu är så att autofokusen hamnar fel så kanske svaret ligger i underlaget till beräkningen var fokus ligger.
Problemet borde inte uppkomma på Pentax enligt mig pga att kameran finjusterar fokus efter grovinställningen, men fokusfel rapporteras iallafall.
Kanske det är så att autofokusen och fokusindikatorn kan vara för tolerant mot små fokusfel och objektivet X har en tendens att lägga sig antingen framför eller bakom fokuspunkten.
Det kan bero på att fokusindikatorn liksom autofokusenheten mäter kontrasten(nu är jag ute på gungfly)och den (kontrasten) varierar med sol/moln, så front/bakfokus kanske varierar med fotograferingsförhållandena?

Jag har funderat en del på detta oxå. Jag förstår helt enkelt inte varför det blir fel beroende på objektivet. Du borde ha rätt i att kameran bestämmer när det är skarpt. Tyvärr är det inte så med i alla fall Nikon och Canon.

Kan det bero på att för att få upp fokushastigheten så vet kameran vilket avstånd objektivet är inställt på när fokuseringen börjar och således borde kunna avgöra innan fokuseringen ens påbörjats hur långt den måste vrida ringen. Objektiven överför avståndsinformationen till kameran så det är möjligt. I så fall är det en möjlig felkälla om objektivet överför fel avståndsinformation.

På mina Nikons så sker det ytterst sällan någon finjustering (i så fall sker det utan att jag märker det) utan kameran hittar fokus blixtrande snabbt. I alla fall med D2X. Tom i 8fps fungerar det. Helt fantastiskt.

Jag är riktigt nyfiken på detta. Framför allt eftersom jag anser det vara skräp av producenterna att släppa ut produkter på marknaden som inte är helt injusterade.

Problemet kvarstår tyvärr även om vi båda är överens om att i teorin ska det bli rätt oavsett objektiv då kameran vrider fokusringen tills det är skarpt. Samma kamera kan alltså ge fronfokus med några objektiv och bakfokus med andra samtidigt som andra objektiv ligger "spot on". Objektiven har således en roll i sammanhanget. Dett gäller i alla fall för Nikon, Canon, Minolta, Sony etc. Om Pentax har valt en helt annan lösning, vilket jag inte tror, så borde dom lida av samma sak

Jag vet inte om jag vågar prova mina objektiv, har nog haft någon misstanke om felfokus. Men autofokus har funnits i över 20år, men jag har inte sett någon diskution om problemet förän ~sista 1-2 åren.
Trots att Pentax utför en efter/finjustering av fokus så rapporteras felfokus med Pentax oxå. Någon mekanisk feltolerans tror jag inte på, vi lever ju inte på 1940-talet. Jag har läst om hur autofokusen funkar för en del år sen och har för mig att den bygger på kontrasten i motivet eller fasförskjutning. Och kontrasten varierar mycket med motiv och belysning, så ska autofokusen fungera i mycket låg som mycket hög kontrast så kanske det måste finnas en viss tolerans i systemet. Tillsammans med objektivet X som med beräkning av fokusavstånd eller med en liten tolerans i fokuseringsmekaniken ger en millimeter längre vridning än det blir för optimal fokus, kanske det tolereras av fokusindikatorn pga "hygglig" kontrast.

Det stämmer att AF bygger på kontastavkänning. Ett rätt fokuserat objektiv ger högre kontrast. Då borde kameran givetvis stoppa fokuseringen när kontrasten är som högst.

Problemet är bara att, för att ta ett exempel, mitt 70-200 fokuserade i stort sätt lika mycket fel oberoende på avstånd och brännvidd vid varje fokusering. Efter justering av objektivet blev det prefekt rakt i igenom varje gång. Således handlar det inte om någon tolerans. Objektiven har alltså någon parameter som gör att kameran tror att fokus/kontrasten är som högst fast den i själva verket inte är det. Det var rätt lätt att se tom i sökaren att skärpan inte låg rätt. Att sedan finjustera fokus manuellt var en smal sak.

Kan inte någon smart person förklara hur i hela friden det fungerar eller rättare sagt varför det inte fungerar som det "borde"

Fick en uppdatering från Nikon av mina kunskaper idag när det gäller justering av fokus. Har haft mycket strul på senare tid efter att jag köpt ett nytt objektiv som fokuserade fel.

Det klarnar mer och mer om hur denna soppa fungerar. Ett objektiv vars AF drivs av kameran med en skruv går INTE att justera i själva kameran. Dessa objektiv är således som de är. Här har du rätt i att det är enbart kameran som påverkar fokusläget. Observera att jag pratar om Nikon nu men eftersom systemen är mer eller mindre identiska så borde det även gälla för P, C och de andra.

På objektiv med "silent wave" motor, AF-S på Nikons språk eller annan inbyggd motor kan man justera respektive objektiv. Det hela bygger dock på att ditt hus är idealiskt injusterat vilket de oerhört sällan är. Min D2X justerades av Nikon Svenska i förrgår till 100% rätt fokus enligt deras testutrustning. Döm om min förvåning när jag åkte till "min" service verkstad, som är aktoriserad, och de testade igen och fann mitt hus vara utanför toleranserna. Efter injustering fungerar allt perfekt. Det behövdes dock även en justering av det nya objekivet som just varit i Tyskland för justering. Nu fungerar allt, även mina mekaniska objektiv som inte går att justera,

Martin (Makten här på FS) sa en intressant sak: "Detta kan även förklara varför så många Canon ägare rapporterat problem med tredjeparts tillverkare. Alla Canons objektiv drivs av en inbyggd motor"

Som kuriosa kan jag berätta att de två mekaniska objektiv jag använder mest, Tamron SP90mm f2,8 macro och AF-D85mm f1,4 ger lite olika fokus trots att det i teorin är omöjligt. Bägge är skarpa fullt öppna på porträttavstånd. Nikkorn ligger helt perfekt med ett litet skärpedjup både bakåt och framåt medan Tamronen ligger aningens i bakkant. Fortfarande skarpt men skärpedjupet går enbart mot kameran.

Senast ändrad:
Hursom helst så får vi nog höra mer om det här, och kanske förklaringar på varför det ofta inte funkar med fokuseringen på fabriksnya grejor.

Med Canons nya som just lanserats, Eos1DmkIII, kan du tydligen justera fokus själv och lagra 20 olika inställningar (objektiv) ett minnet. Här kanske du har lösningen....

En fråga jag undrar över, när fokus är bra och rätt kalibrerat och inställd på kamera och objektiv - hur länge håller detta? Är det "för evigt" eller måste de återkalibreras med jämna eller ojämna mellanrum?

Hälsar
R

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto