ANNONS
Annons

Servicemenyer på K10D och K100D, justering av fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_Hansson

Aktiv medlem
K10D Service Meny, justering av fokus

Nu har det kommit fram hur man kommer in i K10D's service meny. Alla som har haft problem med front- och back-fokus kan nu justera det själva enkelt i en meny. Mer kan man t.ex. tillåta att minneskort-luckan får öppnas utan att kameran stängs av..

från dpreview

"I have big news!

If your K10D have problem with focus, you can adjust it yourself.

Someone in Korea figured it out himself.

He is not a employee of Pentax or related company.

He just found out by trial-and-error with key-set.

Of course, You yourself is responsible for doing something scribed below.

Here's How-to-adjust-focus.

1. Your K10D' firmware version must be 1.10.

2. Test shot for focus trouble.

3. Turn the camera OFF.
While pressing [PLAY]+[OK], Turn the camera ON.
You can see firmware version on LCD screen.

4. Firmware version is appeared,
then press [Fn]->[Fn]->[INFO]->[MENU] within 5 seconds.
You get service menu!!!

5. by pressing [right key]
,Make DEBUG MODE to DEBUG MODE .
then press [OK].
(save and LCD will be black out)

6. Press [MENU] and go to SETUP tab.
then, Press [Up key], you can see TEST MODE.

7. Select AF TEST menu. now you have AF correction menu.
If you have Front-focusing, reduce the value.
If you have back-focusing, increase the value.
after adjust some value, press [OK] and quit out of setup menu.

8. TEST for focus, find out that focus is correct.
(repeat this from 6 for correct focus.)
9. Go to service menu(step 3,4).
Make DEBUG MODE to DEBUG MODE .
then press [OK].(save and LCD black out)

10. Go out and enjoy nice photos!!!

AGAIN, You yourself is responsible for any damage or trouble by doing this process!!!!!!!!!!!!!"

och här följer listan på hur servicemenyn ser ut..

"DEBUG MODE <EN/DIS>
CARDDOOR OPEN <EN/DIS>
WRITE CARD VNDR <EN/DIS>
SCRIPT EN MODE <EN/DIS>
USR DAT CLEAR
DUMMY RELEASE
SWITCH TEST
RELEASE AGING <AUTO/MAN>
LENS COM CHECK
AF PINT DISP
DSP ADJ DAT READ
DSP ADJ DAT WRITE
EEPROM LOAD from FILE
EEPROM SAVE to FILE
EEPROM READ/WRITE
CPU ROM SAVE to FLE
DSP ROM SAVE to FILE
LENS ROM LOAD from FILE
LENS ROM SAVE to FILE
LENS ROM READ/WRITE
BOARD VER
DUST REDUCTION TEST
DSP CHIP VER

When you set the debug mode to <EN>, when you go into the setup menu
there is now a "Test Mode" section with:

- Capture/System Test
- AF Test
- Strings Disp(lay) Test"

Jag vet inte om jag har problem med front- och backfokus för jag vet inte vad detta är.
Kan du berätta?

Det är om du fokuserar på någonting, säg t.ex. mitt på ett suddgum, och skärpan hamnar i framkant av det, då har problem med frontfokus. Hamnar det i bakkant så har du problem med bakfokus..

Olika objektiv fokuserar olika. Min 50:a t.ex. frontfokuserar aningens medan 35:an sitter spot on. Så för att ta reda på om man verkligen har problem så bör man pröva med flera olika..

Tack för svar - nu ska jag vid tillfälle se hur det ligger till med mina objektiv.
Jag har köpt ett K10D kamerahus och tänker använda mina gamla objektiv till att börja med.Vet du om ev problem accentueras om man kör den här "ekonomivarianten"?

K100d Service Meny, justering av fokus

Mer service menyer.. För K100, DL och DS.

STEP
1. Power OFF
While pressing [AE-L]+[INFO], turn the camera on.
Firmware is desplayed on LCD.
Press [MENU]->[MENU]->[INFO] within 5 seconds.
You can see DEBUG mode screen.
By pressing [Right key],Make [DEBUG MODE DIS] to [DEBUG MODE EN].
Then, Press [OK].

2. Press [MENU], you can see setup menu.
By pressing [Up key], select AF TEST.
By pressing [Right key], go into AF TEST menu.
By pressing [Down key], select FOCUS CORR.
now you can adjust shift amount by pressing [right key] or [left key].
(*Don't touch AF Area Test.)
after changing the value, Press [OK] to save.
3. Test your camera that Focus is corrected.
(repeat step 2. till you satisfy the result.)
4. Power OFF
While pressing [AE-L]+[INFO], turn the camera on.
Firmware is desplayed on LCD.
Press [MENU]->[MENU]->[INFO] within 5 seconds.
You can see DEBUG mode screen.
By pressing [Right key],Make [DEBUG MODE EN] to [DEBUG MODE DIS].
Then, Press [OK].
5. Go out and enjoy!!

Jag menar - lite okunnigt - att om jag har ett fel redan när jag använde objektiven på min analoga kamera och nu flyttar över dem till den digitala om ett ev fokuseringsproblem förstärks.
Med "ekonomivariant" menar jag att jag ännu inte kostat på mig ett för kameran anpassat "digitalt" objektiv.

Det ska inte vara några problem. Det finns en del trådar här på forumet som handlar om back/fronfocus samt hur man testar. En enkel test är att ta kort på en linjal eller tumstock liggandes på ett bord. Lägg en penna eller nål där du focuserar så blir det tydligt när du tittar på bilderna sen i datorn.

Ok. Kul att man nu kan komma in i servicemenyerna. Då är det väl bara att hoppas på att någon tar vara på källkoden och kan programmera om efter eget behov. Har inte canon 350 några versioner med 3:e part mjukvaror ?

keep on running'

Nåt sånt här skulle få komma till Canon också!

Nån som vet, finns det öht dolda menyer i dem eller justeras de med extern mjukvara/gränssnitt? Vad jag har hört läses antalet exponeringar av genom blixtskon, så möjligen justeras AF den vägen på Canon.

Vart hittade du infon om detta? Min DS verkar ha fastnat i något "wait hs"-läge...

EDIT: PHUUUUU!! Fick disabl'at debugen... Jag gör inte om det där. Om någon annan DS-ägare vågar sig på det så säg till!

Försökte kolla på firmwaren till 300D i en hexeditor, men det säger absolut ingenting. Ingen läsbar text alls som skulle ge några hints.

Servicemenyer finns säkert till alla kameror, men frågan är om det inte bara är på Pentax och kanske Sony som det går att ändra fokus på lika lätt. För det bör väl vara sensorplattan man flyttar genom en ändring i magnetfältet som håller sensorn flytande..

ÖH. Tråden om K100'an verkar ha tagits bort? Det var där jag skrev mitt inlägg. Jag testade att göra enligt den andra instruktionen, ej denna.

EDIT: Ah, de har lagt ihop den till en tråd. Då kanske inte subject skall vara "K10D" längre?

snysop skrev:
ÖH. Tråden om K100'an verkar ha tagits bort? Det var där jag skrev mitt inlägg. Jag testade att göra enligt den andra instruktionen, ej denna.

Jag såg oxå det nu.. Dom verkar ha mergat ihop trådarna. Du hittar K100 tråden längre upp i den här tråden. Det blir lite lätt förvirrat, men trådar kan bli hur roliga och sköna som helst när folk mergar ihop och till synes helt slumpmässiga inlägg dimper in..

Det måste finnas någon annan K100, DL eller DS ägare som testat?

Sorry alla pentaxinister, jag missade den där lilla extra siffran i rubben och trodde att det var en oavsiktlig dubbelpostning och slog ihop eftersom båda hade svar. För att gottgöra min miss har jag ändrat i rubriken.

jimh skrev:
Sorry alla pentaxinister, jag missade den där lilla extra siffran i rubben och trodde att det var en oavsiktlig dubbelpostning och slog ihop eftersom båda hade svar. För att gottgöra min miss har jag ändrat i rubriken.

Tack, trodde jag hade tappat förståndet helt. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar