Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Serverplats för lagring av bilder, vad finns det för alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoffe77

Medlem
Hej!

Jag vet att det här har varit uppe och nosats på innan, men de trådar jag har hittat har mynnat ut i diskussioner ang. DVD vs CD och annat trams. Till saken:

Jag letar efter ett pålitligt ställe att lagra mina digitala bilder på. Följande krav ställs:

* Pålitligt, vill inte ha något obskyrt företag som funnits i en vecka.
* Dagliga eller varannandagliga(?) backuper.
* Vill inte betala för massa överflödig bandbredd - Jag är alltså inte ute efter ett webhotell, bara en plats där jag kan lagra bilder.
* Möjlighet till gott om plats, jag fotar allting i RAW och vill också lagra det så.

När HD-priset ligger på under 10kr/GB vore det inte omöjligt att hitta något för ett förhållandevis överkomligt pris tycker man.

Känner du till något?

Tack!
/Hoffe
 
Hej, tack för tipset!

Jag ska kolla igenom den lite nogrannare senare ikväll, men vid en första anblick verkar det vara mest inriktat på att publicera foton på webben. Vad jag vill ha är bara ett ställe att lagra bilder på, de jag vill visa upp har jag på en annan webserver.

Problemet är att jag just nu lagrar alla mina RAW-negativ på DVD-skiva som jag sedan lägger i bankfack, och det känns väldigt oldschool. :)
 
Ja det intrycket fick jag med men det är endast ett alternativ. Man kan hålla filerna privata och bara lagra dom tydligen.
 
kiora skrev:
Det är ju i minsta laget isf ;)
500 Mb är gratis, sen kan man köpa till mer om man vill/behöver. Men det är klar om det är för permanent lagring så blir det kanske dyrt i längden med Telias priser.
(Och även om det inte är ett alternativ just för trådskaparen så kan ju andra som söker i forumet och läser detta vara intresserad.)
 
GMail Storage Drive

På GMail, egentligen ett webmailsystem typ som Hotmail får man för närvarande 2,7Gb (vilket ökar efterhand). Det finns ett program att ladda ner, GMail Storage Drive (http://www.allscoop.com/tools/gmail/), som gör att man kan lagra filer på GMail. Med Storage Drive får du upp GMail som en enhet i Utforskaren (precis som en hårddisk alltså) och kan precis som vanligt dra och släppa filer.

GMail drivs av Google, så det är ju inget källarföretag direkt...

GMail är gratis.

PS. För att skaffa GMail måste man ha en invite. PM:a mig om du (eller någon annan för den delen) behöver...jag har så det räcker...
 
gmail är inte ett alternativ riktigt, mycket på grund av att jag vill ha en garanti för att mina bilder inte försvinner. Inget ont om Google dock, det är ett bra företag.

Företaget som Telia använder för sin lagringstjänst, Storegate, verkar intressant dock.

Prisexempel
Lagringsyta: 20 GB
Uppläggningsavgift: 1 999 kr
Månadsavgift: 49 kr

www.storegate.se

Bäst hittills, säg gärna till om ni hittar något som matchar det här.
 
En extern backup är bättre ur brand/stöldsynpunkt än en egen backuplösning och det är väl anledningen att söka sig externt. Ett möjligt alternativ är kanske att ställa in exempelvis en SC101 hos någon bekant/släkting/etc med fast uppkoppling och använda den (via FTP, webdav eller liknande) för backup.
// micke
 
500MB

Hej!
500 MB man bli ju glad att det finns något gratis från Telia. Det är bara att använda som ett sätt att ha bilder med sig.

Per
 
På jobbet kör vi backup på alla servrar på bärbara hårddiskar. Dessa växlas enligt ett speciellt schema så att jag alltid har en hårddisk hemma.

Funderar på att köpa ett par hårddiskar och göra samma sak men tvärtom, alltså alltid ha en hårddisk liggande på jobbet.

För startkostnaden på storegate får du 2 st USB 160GB LaCie Porsche-diskar. Visst behöver du då byta hårddisk med den på jobbet någon gång i veckan eller så (beroende på hur paranoid du är), men det uppvägs lätt av att det går betydligt snabbare och är mindre krångel att backupa/återställa data från en lokalt inkopplad disk än över Internet, så det är mitt tips om du vill ha en lite mer "riktig" lösning än GMail.
 
OM jag förstår dig rätt behöver du mer eller mindre "permanent" lagring, istället för att bränna DVD:s? Om du fotar RAW fyller du då inte 20 Gb ganska snart?
Inte funderat på att köpa en egen extern hårddisk? I dagsläget kan du ju få en 300 Gb för cirka 1500 kr?
 
Problemet med en egen extern hårddisk är att då har jag inget skydd om min lägenhet brinner upp, eller hårddisken krashar. Alternativet är två externa hårddiskar som jag lägger exakt samma data på, och som jag sedan bär iväg till en kompis eller liknande. Det var just det fipplandet jag ville undvika.

En av de bättre lösningarna i en stressad vardag är att lägga över ansvaret på någon annan. :)
 
Det finns en hel del företag som erbjuder backuptjänster via nätet, se länk, men dom tar också "betalt" för tjänsten, men det är en smidg lösning och du kan lägga över ett visst ansvar på dom när det gäller lagring.

Ett annat sätt är extra hårddiskar och ett mindre brandskåp då kan du ha det mesta hemma, men det kan ändå vara bra att säkra upp data med jämna mellanrum i ett bankfack.


http://www.storegate.se (med flera)

Mvh
Torbjörn P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.