Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

serienr Rolleiflex Automat 6x6 - Model K4B

Produkter
(logga in för att koppla)

siamthai

Aktiv medlem
Gjorde tidigare i veckan ett kap och köpte på tradera en Rolleiflex Automat 6x6 - Model K4B för endast 495 kr (via "Köp Nu"). Undrar var man finner serienr på den? Har tidigare en Rolleiflex Automat 6x6 - Model K4A och på den finns serienr ovanför Rolleiflexmärket men på den senast inköpta går jag bet på att finna det.

Någon som vet var det kan finnas?

I de Rolleiböcker jag har finns serienumret för K4 B från 1939 (805000 - 1099999) direkt under namnet ROLLEIFLEX.

Olle

Den Rolleiflex jag nu köpt tror jag tillverkades April 1954 - September 1956. Har kollat under linsen och överallt men inte funnit serienr.

Måste tillägga att den verkligen är i gott skick. Mattskivan i schaktsökaren är otroligt ljus jämfört med min andra Rolleiflex. Ända ut i hörnen är det klar, ljus och tydlig bild. Det kan kanske vara så att någon under årens lopp har bytt mattskiva och kanske andra delar så att delen där serienr fanns har bytts ut?

Kameran har bl.a möjlighet till dubbelexponering. På skärpeinställningsratten finns en inställning för ASA/DIN samt filmtyp men den enda nyttan med det är att det skall fungera som en påminnelse så man inte glömmer vad man laddat med för film.

Jag har en bok som heter Rollei Manual av Alec Pearlman från 1966 och kameran på sidan 371 bild nr 24.14 ser ut att vara exakt den modell som jag nyss köpt.

Är hur som helst helnöjd med kameran.

Det verkar finnas flera modeller som kallas K4B. På bilderna av din modell i mina böcker verkar det finnas ett nummer på sökarobjektivet. Det finns det inte på min Rolleicord eller Rolleiflex. Kan det vara det numret som är kamerans serienummer?

Olle

Jag såg att du recenserat kameran, liksom Patric Dahlen. Han är Fotosidans expert på gamla tvåögda Rolleikameror. Han har inte varit aktiv i forumet på senare tid, så han har nog inte sett den här tråden. Om du inte hittar serienumret kan du fråga Patric. Han, om någon, borde kunna hjälpa dig.

Olle

Nej jag har inte varit så aktiv här på sistone. Jag har fått en släng av mani för gamla kameror för plåtar med intressanta objektiv, och det diskuteras ju sällan på Fotosidan. Kul med en diskussion om tvåögda Rolleis igen! Jag behöver hålla minnet igång!

Jag fann den omdiskuterade kameran på Tradera, och det handlar om en Rolleiflex 3,5 B (typ 1. eftersom den inte har urkopplingsbart EVS-system). Tillverkad ca 1954-55.

Serienumret ska sitta på ovansidan av namnskylten, men som Björn nämner så kan den ha varit utbytt någon gång. Men det är rätt typ av skylt och ljusschakt för modellen, så det är inget som stör i så fall.

Mattskivan kan ha bytts ut, eller så ligger en Rolleigrid-skiva ovanpå den gamla mattskivan.

Jag har ett ex av samma kameramodell, som jag köpte för 2000 kr i början av 90-talet. 495 kr är verkligen ett kap! Ofta är man irriterad över att säljare är dåliga på att beskriva varorna, men i lika många fall kan man pga deras okunskap göra fynd. Säljaren kallade Rolleiflexen för en "gammal lådkamera". :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar