Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seriebildtagningsprogram - 1 bild per minut i 24h

Produkter
(logga in för att koppla)

davidoscar

Avslutat medlemskap
Hej. Cag vill sätta min Canon 50D på ett stativ och att den automatiskt ska ta en bild i minuten under en viss tid. Men jag är inte sugen på att stå och manuellt trycka av en gång i minuten.

Finns sådan programvara till Canon Utilities (Add-On etc) eller finns funktionen redan i kameran? Finns det annan programvara som kan vara till hjälp? All hjälp uppskattas,,,

Mvh David

Många trådutlösare kan programmeras på det sättet du beskriver. Jag har själv en köpt på ebay som kostade någon hundring, som fungerar bra.

EOS Utilities erbjuder den funktionen. Bara koppla in kameran med en USB-kabel och köra på.
Kräver förstås att man har ström till datorn, på något sätt, för i 24 timmar vill den nog inte gå på batteridrift. Tänk också på att koppla bort ev. dvalaläge på datorn.
Tänk på att max normal kabellängd för USB är fem meter.

Canons trådutlösare TC-80N3 kan också göra exakt detta. Men den är förstås hutlöst dyr, för vad den gör. Diverse varianter på denna kan man köpa från tredjepartstillverkare för en bråkdel av det priset.

tack tony

genialt, det finns ju en sådan funktion. fan min sambo kommer bli galen på att kameran går hela tiden... hehe...

Följdfråga

Någon som vet en bra programvara att sen klippa ihop bilderna till ett bildspel/ultrarapid film???

Någon som vet en bra programvara att sen klippa ihop bilderna till ett bildspel/ultrarapid film???

Personligen (i Linux, och lär funka på Mac) kör jag ett litet egenskrivet script för att göra samtliga bilder till en kopia med rätt storlek (man brukar inte vilja ha säg 10mpix per frame i video) ;-) därpå exempelvis med mencoder:

mencoder "mf://*.jpg" -mf fps=5:type=jpg -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:mbd=2:trell -oac copy -o out.avi
(allt på en rad)

För windowsanvändare finns nog textbaserad mencoder även för windows, men man får ändra lite på raden ovan.

För windowsanvändare med kommandoprompt-skräck ( :p ) finns blandannat ett gui-frontend som heter MeGUI:
http://www.videohelp.com/tools/MeGUI
Hur det fungerar vet inte jag men en bit ner på denna sida finns en enkel howto:
http://kevo777.wordpress.com/

Jag efterlyser också ett program för att göra detta i. Jag har tänkt mig iMovie, men det blir lite knepigt när det är runt 1000 bilder. Tror jag i alla fall....

Och vad gäller inställningarna, går det inte att göra i kameran, eller är det bara en Nikonfiness?

men det blir lite knepigt när det är runt 1000 bilder. Tror jag i alla fall....
Du slipper med yttersta sannoliikhet att sitta o manuellt peta in varje bild i programet, utan du markerar eller väljer en mapp som bilderna ligger i, sen beroende på hur "smart" programmet är så kan det utgå ifrån nummerföljd från filnamnen i fråga. MeGUI har jag för mig bygger på just Mencoder och är ett ypperligt verktyg för detta, vill man sen leka vidare med video-filen kan man kika på exempelvis VirtualDub också.

Senast jag hade en Canon med inbyggd timerfunktion var i EOS 10. Min T90 kunde göra samma sak om man utrustade den med Command Back 90.
Men sen kom de med TC-80N3 och tycker väl att folk ska köpa den (marginalen är nog rätt bra där), och/eller använda det medföljande programmet EOS Utility.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar