Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ser så töntigt ut...att vara fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Personligen brukar jag springa omkring i kläder som andas lite sent sextiotal och har en tidsenlig liten bälgkamera en Zeiss Ikon 512/16 eller min lilla lådkamera en six-20 brownie laddad med blad film då 620or är så jobbiga att fixa. Den reaktion jag brukar få från folk är då mer positiv och folk blir mer nyfikna och vill mer än gärna att man tar ett foto av dem. Den vanligaste frågan brukar vara "fungerar den verkligen?" tätt följt med "Blir det bra bilder". Ja upplösning är det ju inget fel med när man har 6x9 negativ och en scanner som klarar transparancies. Fottar bara svart vitt =)

C.
 
Danyael_X skrev:
Personligen brukar jag springa omkring i kläder som andas lite sent sextiotal och har en tidsenlig liten bälgkamera >klipp
C.

Det kräver närapå ett självporträtt. Vill se...

Dröjer nog inte länge innan någon frågar hur man ställer in vitbalansen på brownien.

Min Pentax med 50 mm bär jag då lätt remmen runt nacken. Märker den knappt annat än om man böjer sig kraftigt framåt. Sen går den in i största vinterjackans ficka när man vill dölja den, kameran alltså .
.
 
Gatufoten skrev:
Det kräver närapå ett självporträtt. Vill se...

Dröjer nog inte länge innan någon frågar hur man ställer in vitbalansen på brownien.

.

LOL :))

Strålande!!! Dagens höjdare! Det kanske kommer en digital rewamp på den ala´ Leicas digitalare

BAW
 
Jag bär alltid min kamera som en liten nätt handväska!:) Detta efter ett tragiskt missöde då jag hade kameran runt nacken och skulle börja mig ner för att hämta upp något från golvet, ett objektiv mindre...klantigt visserligen, men sedan dess håller jag mig till den säkrare varianten, dessutom tycker jag det är snyggt.
(27 nördpoäng, alltså inte i riskzonen;))
Dessutom tycker jag det är löjligt att tycka att fotande är nördigt, innan jag själv blev intressserad såg jag på fotografer som personer som verkligen kunde sin sak och var värda beundran.
 
wow..så nu finns det regler på hur man får/inte får se ut som fotograf..Suck, töntstämplar hit o dit, måste man kolla modekalendern innan man ger sej ut för att kolla senaste trenden inom sättet att bära sin kamera, med rem,utan rem. bred, smal, över axeln,diagonalt höger-vänster.toppluva, stringkalsonger mm mm:)

Töntstämpel är väl att ens bry sej om vad andra tycker.Bär kameran på det sätt som är bäst för en given situation, när man bär 4 matkassar från ICA så är det jäkligt behändigt att slänga remmen om halsen iställer för att bära den i greppet.
Jag bär kameran/kamerorna på vilket sätt som passar just då i bekvämlighet, tycker någon det är töntigt så är det nog mest synd om dom.
 
forry4U skrev:
wow..så nu finns det regler på hur man får/inte får se ut som fotograf..Suck, töntstämplar hit o dit, måste man kolla modekalendern innan man ger sej ut för att kolla senaste trenden inom sättet att bära sin kamera, med rem,utan rem. bred, smal, över axeln,diagonalt höger-vänster.toppluva, stringkalsonger mm mm:)

Töntstämpel är väl att ens bry sej om vad andra tycker.Bär kameran på det sätt som är bäst för en given situation, när man bär 4 matkassar från ICA så är det jäkligt behändigt att slänga remmen om halsen iställer för att bära den i greppet.
Jag bär kameran/kamerorna på vilket sätt som passar just då i bekvämlighet, tycker någon det är töntigt så är det nog mest synd om dom.

Bra rutet!
 
Kan fixa en bild med min Diimage 2330 digitalkamera på min standard outfitt... Det är inte rent sextiotal men väääldigt nära... alla kläder är köpta i detta milleniumet =)



EDIT: jag har faktiskt fått den frågan en gång men på min Nikon 401X, personen ifråga undrade hur jag fixade vitbalansen och när denne fick reda på att jag körde med film fick jag följfrågan "Hur fungerar det igentligen? Kan du välja bortbilder och fotografera engång till på samma film?" tog ett bra tag att förklara hur fotografering fungerar igentligen och att man lär sig att tänka efter före med en vanlig kamera istället för att ta 20 000 bilder på ett objekt och sedan välja ut de 4 bilderna som blev bra av en slump. =P
 
Senast ändrad:
töntigt

Jag längtar tills jag fått min Leica M7 ( drömkameran ) då ska jag verkligen gå runt med den precis överallt och " se töntig ut ".

/
 
Danyael_X skrev:
...tog ett bra tag att förklara hur fotografering fungerar igentligen och att man lär sig att tänka efter före med en vanlig kamera istället för att ta 20 000 bilder på ett objekt och sedan välja ut de 4 bilderna som blev bra av en slump. =P

Fast han som tar 20 000 bilder kommer att få en känsla ända in i ryggmärgen på vad som är rätt och fel. Det är på intet sätt negativt för inlärningen att man generellt med digital teknik tar mycket fler bilder än med analogt. Tvärtom, all erfarenhet pekar på att ju mer man övar, desto djupare sätter sig kunskapen.
 
Men "töntigast av allt" måste vara de som dömmer vad som är töntigt eller ej...

Endast en "tönt" lägger ner energi på att nedvärdera sin omgivning!

Ha ha månne det bli storm tro...?

Fasen trillade nog dit själv... med min närvaro!?
 
Ja du Eero jag tänker inte gå in i en digi vs. analog debatt igen någonsin då den debatten alltid slutar i flamewars och den seriösa debatten blir lämnad innan den ens startat.

men jag ger dig den poängen att övning ger färdighet. Men vem har sagt att man inte kan öva sig med analogt?

Att man får en känsla av vad som är rätt eller fel det betvivlar jag, då det kräver ett aktivt analytiskt ställningstagande om estetisk komposition, tema och uppsåt vilket är något som många fotografer helt saknar. Men det är en diskution som är för ett annet forum.


Faktum är att det är bara de som själva känner sig töntiga som är töntiga. Det märks på personens kroppshållning och betende.

sen har vi förståss dden underliga ras av huvudsakligen 45-55åriga män som presis köpt en digitalkamera och fotograferar allt, en släng av japansyndrom. De upplever inte nuet utan måste uppleva det genom att se på bilderna i efterhand. En mycket intressant grupp människor, som är huvudsakligen män i 45-55 års ålder. Visst finns det kvinnor och yngre individer som gör precis likadant men dessa är i minoritet. Det är precis som om kameran är ett slags skydd mot att faktiskt behöva uppleva något i nuet, att känslor som man möjligen kan uppleva i nuet måste hållas på en arms längd. Psykologin bakem dem är intressant och de är lustiga att iaktaga. man ser dem överallt på stan, på stranden, på konsthallar, på landet, iskogen, på båtar.

Är de töntiga? nej, inte enligt mig. Bara väldigt gulliga och intressanta att iaktaga från en socialpsykologisk vinkel.

C.
 
Danyael_X skrev:
...
sen har vi förståss dden underliga ras av huvudsakligen 45-55åriga män som presis köpt en digitalkamera och fotograferar allt, en släng av japansyndrom. De upplever inte nuet utan måste uppleva det genom att se på bilderna i efterhand. En mycket intressant grupp människor, som är huvudsakligen män i 45-55 års ålder. Visst finns det kvinnor och yngre individer som gör precis likadant men dessa är i minoritet. Det är precis som om kameran är ett slags skydd mot att faktiskt behöva uppleva något i nuet, att känslor som man möjligen kan uppleva i nuet måste hållas på en arms längd. Psykologin bakem dem är intressant och de är lustiga att iaktaga. man ser dem överallt på stan, på stranden, på konsthallar, på landet, iskogen, på båtar.

Är de töntiga? nej, inte enligt mig. Bara väldigt gulliga och intressanta att iaktaga från en socialpsykologisk vinkel.
...

Intressanta generaliseringar... :)

Hur ser du på dom att dom just köpt en digitalkamera, hur ofta de har kameran med sig på stan, och hur ofta dom är där utan kamera?

Hur kan du veta vad som rör sig i deras huvuden och vad skälen är till att de fotograferar?

Vad är det som gör att du iakttar, eller ska jag säga studerar, andra som fotograferar, är det någon sorts upplevt hot eller identifierar du dig på något sätt med andra personer som bär kamera? Tycker du att du eller ditt sätt att vara är bättre än dessa personer på något sätt?

Kanske det vore läge för en studie med "socialpsykologisk vinkel" över människor som lägger märke till vad andra gör på stan och ironiserar över detta på Internet? ;-)

För övrigt så är jag 45-55, har relativt nya digitalkameror och ses ibland fotograferande på stan. Oftast är jag dock i skogen, ibland utan kamera för att uppleva naturen direkt, ibland med kamera för att försöka ta bilder. Om du har problem med det så har *du* problem, inte jag. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Re: töntigt

JimSlim skrev:
Jag längtar tills jag fått min Leica M7 ( drömkameran ) då ska jag verkligen gå runt med den precis överallt och " se töntig ut ".

/

Klassiker .. .
Högt upp på magen , utan lenshood såklart..
 
Jag måste ju vara en hopplös råtönt - har ofta kameran hängande på magen, tar kort m mobiltelefonen och använder handsfree (dock inte alltihopa samtidigt...). Och min poäng på nörd-testet tänker jag inte ens berätta...
:)
 
Jajamän..en Leica skall sitta på magen, en mjuk kudde att vila mot är aldrig fel.
Bjud "socialpsykologiska" studerande och ölmagsfördömande småfolk på lite mer att bry sina småsinta hjärnor med:)
Huvudsaken är att du själv trivs med ditt liv.

Till Chris Vighagen. Hur dömer du mej då..jag är 56 om ett drygt halvår, har släpat på det mesta i kameraväg i mer än 40 år och jaa..jag har drabbats av ett virus som gjorde att jag köpte en digitalkamera för ett år sedan, är jag schizofren eller lider jag av någon mystisk sjuka som gör att jag har skyddat mej mot verkligheten i 40 år..jag trodde det var Fotointresse..Jag mår bra och mina vänner tycker jag är toppen.

God fortsättning
Göran
 
scrappy skrev:
Ibland slår det mig hur töntigt det ser ut när man möter någon på stan som går med kameran hängande runt halsen vilandes på en svällande ölmage. Mötte två gubbar idag som gick runt på stan på detta vis - såg lite skumt ut. Då skäms jag lite för att vara fotograf.

Någon annan som har åsikter om hur en kamera bör bäras?

Själv har jag den i handen - redo att skjuta - eller i väskan, aldrig på magen. Ska se om jag kan googla fram en typisk bild.

Måste hålla med om att det ofta ser lite töntigt ut att glida omkring med kamera runt halsen, speciellt med en fotoväst på sig. Jag skäms också lite att gå omkring offentligt med kamera. Jag virar oftast remmen runt handleden och håller kameran i greppet. Med ett par fräscha sneakers, lite coola kläder och en skön attidyd så kan det se okej ut tycker jag, det väger lixom upp lite. Som tur är så jobbar jag till 80 % i studio. : )

Ps. Ha ha, vad knäpp man är egentligen! Ds.
 
Re: Re: Ser så töntigt ut...att vara fotograf

BeJi skrev:
Måste hålla med om att det ofta ser lite töntigt ut att glida omkring med kamera runt halsen, speciellt med en fotoväst på sig. Jag skäms också lite att gå omkring offentligt med kamera. Jag virar oftast remmen runt handleden och håller kameran i greppet. Med ett par fräscha sneakers, lite coola kläder och en skön attidyd så kan det se okej ut tycker jag, det väger lixom upp lite. Som tur är så jobbar jag till 80 % i studio. : )

Ps. Ha ha, vad knäpp man är egentligen! Ds.

Hur ser en skön attityd ut???
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.