Annons

Ser ni bra i sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni har glömt den viktigaste faktorn, nämligen prismahuset. På många sk moderna kameror använder man inte äkta glasprisma utan sätter bara dit speglar i prismahusets kanter. Vilket resulterar i ljusbortfall och sämre kontrast/klarhet. Förr hade alla spegelreflexkameror äkta solida glasprisman men idag prioriterar man bort detta för att göra kamerorna lättare och för att hålla nere kostnaden. Nu vet jag inte vilken typ av D3000 har, äkta prisma eller bara billiga speglar? Men den ligger väl i det billigaste skiktet för spegelreflexer och då är det nog speglar istället för äkta prsimahus. Förmodligen är detta den största orsaken till att du har svårt att ställa focus manuellt.

Från Nikons hemsida: "Spegelreflexsökare med pentaprisma" . Inga speglar alltså.

Från Nikons hemsida: "Spegelreflexsökare med pentaprisma" . Inga speglar alltså.
Märkligt att det står så på nikon.se I verkligheten har ju D3000 (precis som företrädaren D60 och efterträdaren D3100) en pentamirror-sökare. Det framgår tydligt bl a i Nikons broschyr för D3000 (som går att ladda ner på nikon.se):

"Eye-level pentamirror single-lens reflex viewfinder"

Men det jag citerat ovan är lite av en motsägelse (tolkar jag det som). Du säger att sökarna inte är små i såna kameror och att det går utmärkt att ställa in fokus manuellt. Men sen pratar du om att min kamera är för billig för att det ska vara bra. Syftar du på andra kameror än min när du säger "såna"?

Men du utelämnade meningen alldeles före i ditt citat. "Sen om man har synfel så finns korrektionslinser att sätta in istället för det yttersta sökarglaset (i alla fall om det är en kamera av lite bättre kvalitét)." Det var alltså såna kameror av bättre kvalitét som åsyftades. Men din kamera (som huvuddelen av dagens digitala systemkameror) har speglar istället för solitt glasprisma. Inga sådana kameror kan återge en sökarbild så klar att du lätt kan ställa skärpan manuellt.

Kanske har det blivit så vanligt med dessa (i mitt tycke) helt värdelösa spegelhus, att man glömt bort att det finns mycket bättre saker, och därför blandat ihop korten? Och kallar allt för pentaprisma. Jag tror inga av dagens DSLR i den prisklassen har äkta pentaprisma? Rätta mig om jag har fel.

Gaah nu blir jag virrig.

Om du ska fota manuellt (ändra slutare & bländare) så ska du väl ha kameran på M läget?
Man ändrar om man vill ha autofokus & manuell fokus på objektivet.

Sen brukar jag endast fota med manuell fokus närj ag fotar macro , annars inte...

Om du menar att ställa in manuell fokus så är de väl inte så svårt?

Tycker att det kan vara svårt att ställa in skärpan superexakt med min Canon EOS 1000D, en anledning kan vara att jag använder glasögon. Har beställt ett stativ nu som jag hoppas ska underlätta lite.

Har samma kamera som du, och jag tycker att det går helt perfekt att ställa in skärpan på den.. När jag fotograferar använder jag linser istället för glasögon.

Det är klart att det GÅR att fokusera manuellt med de enklare systemkamerorna, även med ljussvaga objektiv. Men det är mycket lättare med en större sökare (dyrare kamera) och ljusstarkare objektiv. Det var knappast tanken från tillverkaren att den som köper ett AF 18-105-objektiv annat än i sällsynta fall skulle välja att fokusera manuellt.

Själv ser jag ingen vits med att fokusera manuellt med AF-objektiv, annat än när autofokusen helt enkelt gör ett sämre jobb.

#2: Mattskivans beskaffenhet - I sökaren projiceras objektivets bild på en halvgenomskinlig glas- eller plastskiva, en sk. "mattskiva". Det är dess baksida du ser genom okularet, ungefär som en bakprojicerad bioduk. Mattheten styr ljusgenomsläppligheten, men också det effektiva skärpedjupet. Skivan har en yta som består av mikroprismor, som bara tillåter ljus med en viss infallsvinkel att synas från baksidan. Ju flackare prismorna är, desto ljussvagare objektiv kan man använda utan att sökaren blir mörk. Men samtidigt ser man inte det verkliga skärpedjupet, utan något som motsvarar en nedbländning till ungefär f/5,6 på moderna AF-kameror.

Man har helt enkelt valt detta för att autofokus oftast används ändå med dessa kameror, och med de medföljande ljussvaga kitobjektiven så är det trevligt att försöka utnyttja ljuset för en så klar bild som möjligt istället för bästa möjliga skärpedjupskontroll.
För den som vill kunna fokusera manuellt på större bländare än 4 finns det mattskivor att köpa på diverse ställen. Alternativt skär man till en själv: http://yipal.blogspot.com/2008/10/fitting-k3-focus-screen-to-d70s.html
Cyberphoto har åtskilliga mattskivor för lite drygt 300kr.

Katz Eye skivorna är misstänkt lika nerskurna K3 skivor...

Emellertid ger din kamera inte ljusmätning med sådana objektiv, men har du gott om tid på dig så är det inget problem heller. Du får helt enkelt gissa dig till exponeringen, ta en bild, justera eventuell felexponering och ta en bild till.
Detta problem kan lösas genom att köpa ett sk AF-confirm chip. Hittar man ett manuellt objektiv man gillar men vill ha mätning (och elektronisk fokuseringshjälp) kan man limma på ett sådant.

Det är klart att det GÅR att fokusera manuellt med de enklare systemkamerorna, även med ljussvaga objektiv.
Det går faktiskt inte att fokusera ett objektiv på under bländare 4 manuellt med nya kameror genom att titta i sökaren, detta därför att mattskivorna visar ett skärpedjup som motsvarar 4-5. Man måste alltid dubbelkolla för att vara säker på att fokus hamnat där det ska. Man kan ju gissa sig till fokus genom att studera allt runt om och hitta mitten, men det blir inte speciellt säkert. (ser nu att du skrev detta redan i första inlägget...)

Senast ändrad:
För den som vill kunna fokusera manuellt på större bländare än 4 finns det mattskivor att köpa på diverse ställen. Alternativt skär man till en själv: http://yipal.blogspot.com/2008/10/fitting-k3-focus-screen-to-d70s.html
Cyberphoto har åtskilliga mattskivor för lite drygt 300kr.

Katz Eye skivorna är misstänkt lika nerskurna K3 skivor...
Jepp, jag har själv modifierat en F2-skiva till min D700. Det är lite bökigt att shimsa den rätt bara.

Detta problem kan lösas genom att köpa ett sk AF-confirm chip. Hittar man ett manuellt objektiv man gillar men vill ha mätning (och elektronisk fokuseringshjälp) kan man limma på ett sådant.
Visst, men det är knappast något som en tekniskt okunnig gör i ett nafs. Ofta måste man fräsa bort lite material för att få plats med chippet.

Det går faktiskt inte att fokusera ett objektiv på under bländare 4 manuellt med nya kameror genom att titta i sökaren, detta därför att mattskivorna visar ett skärpedjup som motsvarar 4-5. Man måste alltid dubbelkolla för att vara säker på att fokus hamnat där det ska. Man kan ju gissa sig till fokus genom att studera allt runt om och hitta mitten, men det blir inte speciellt säkert. (ser nu att du skrev detta redan i första inlägget...)
Det är klart att det går. Bara för att du inte ser skärpedjupet så hindrar det inte själva fokuseringen. Mattskivor optimerade för manuell fokus visar ett skärpedjup på ungefär motsvarande f/2-2,8 som mest, så där finns också ett glapp till det verkliga skärpedjupet vid till exempel f/1,4.

Tack för ditt väldigt konkreta tips!! Jag tror att det blir det första jag ska testa.

Tack för tacket :) Jag ska väl för säkerhets skull tillägga att det inte är någon barnlek att ställa in skärpan på sökarskivan ens med den förstorande ögonmusslan som jag tipsat om. Åtminstone inte på min Nikon D70 som har en något mindre sökarbild än D3000. Det hjälper med förstoringen Ja, men blir det enkelt att ratta in skärpan för det? Nej. De gånger jag av olika anledningar väljer att ställa in skärpan manuellt får oftast "skärpeindikatorn" (eller vad den nu kallas) visa när skärpan ligger korrekt. Den kanske du redan har kläm på? Annars är det den gröna lampan numrerad 1 på länkens tredje bild (focus achieved).
http://www.dpreview.com/reviews/nikond3000/page4.asp
Den är nog ett säkrare sätt att ställa skärpan än via själva sökarskivan, speciellt i vidvinkelläget på ditt objektiv. Det finns nya kameror som har fantastiska sökare för att kunna ställa skärpan manuellt med (Sony A900 t.ex. - jösses!), men de hamnar i ett helt annat prisläge än mer ordinära kameror.
Kul förresten att du vill frångå automatikläget och experimentera lite. Det är så man lär sig sitt "bildverktyg" (kameran). Då får man också en chans att handgripligen förstå det här med exponering, tid, bländare o.dyl. Lycka till med plåtandet i fortsättningen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar