fotobollfoto
Aktiv medlem
Att andas med munnen kommer inte naturligt för mig. Men en näsklämma kanske är tricket!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Som glasögonbärare sedan 1973 är jag väl bekant med imma på glasögonen och dess konsekvenser, så det är inte konstigt att jag inte funderat särskilt mycket på ämnet när det gäller foto.
Men
Under främst vår och höst händer det ofta att jag får imma på glasögonen när jag tittar i sökaren mer än några sekunder. Ångan från utandningsluften har naturligtvis ingen annanstans att ta vägen än att spridas i mitt ansikte och då även kondenseras på glasögonen.
Ibland är detta extra besvärligt. Det är svårt att uppfatta om fokus sitter rätt och det är svårt att läsa av informationen i sökaren.
Ett dödssäkert trick vore såklart att hålla kameran på avstånd och istället titta på bakre display. Men det känns inte som ett acceptabelt val för mig och mitt fotograferande.
Jag har funderat på ifall någon sorts fuktspärrande duk kunde klistras över näsrot och kindben för att på så sätt tvinga den fuktiga luften neråt bort från glasögonen. Men jag har inte provat. Och det skulle onekligen se en aning underligt ut.
Hur gör ni andra?
Jag kan ju inte vara ensam om problemet.
Snorkel skulle vara en godkänd lösning men inte linser? Snacka om att lösa problem på omständigt sätt.
Mitt råd testa att skaffa engånglinser när du ska fotografera enkelt att ha med i fotoväskan om du glömt att sätta i och du kan slänga efter. Löser problem med imma, smuts och plats för att se i sökare och även slippa vara en glasögonorm.
Kanske till och med få ragg på någon brud.
Förstår, det är en tröskel helt klart men jag tycker att det är värt det. Har aldrig glasögon när jag är ute utan enbart linser , visserligen har jag litet fel så klarar mig i alla fall. Glasögon är dock skönt att ha hemma eller om man ska ut på någonting annatDet har säkert hänt mycket i lins-branschen sedan tidigt åttiotal. Men jag har liksom förlikat mig med glasögon och gillar att slippa pillret som linser innebär.
Mm, men ibland sitter man länge med ögat i sökaren.Jag har lärt mig att hålla andan när jag kollar i sökaren, vid längre stunder försöker jag andas lugnare så att utandningsluften inte hamnar på fel ställe.
Det där att man inte kommer tillräckligt nära med glasögon är mycket irriterande. I kikarbranchen löste man samma problem för många årtionden sedan. Glasögonbärare får vika ner gummikanten vid okularet. Simsalabim så ser han hela synfältet.Rena glasögon brukar imma mindre än skitiga. Själv har jag problemet att min sökare nu är för stor. Med glasögon kommer jag inte tillräckligt nära sökaren för att se hela. Så jag har faktiskt börjat titta på linser. Jag har inte så mycket dioptriner utan mest astigmatism. Det är praktiskt när man skall göra syntest då får man bra resultat och slipper oftast glasögonkrav för det mesta (lagar är ju allt som oftast dåligt anpassade till verkligheten), men opraktiskt när det kommer till kamerasökare då dessa bara kan kompensera för dioptriner.
Det är ju såklart en möjlighet i all ensamhet. Men det är rätt trivsamt att tjattra bland virtuella kompisar i fotoklubben också.googla imskydd glasögon
Rena glas immar mindre vet jag. Jag använder Yes diskmedel o varmt vatten.
Gjorde en första prototyp precis nu. En fryspåse och vanligt häftplåster. Är inte i vägen vid fotografering. Märks knappt när den sitter på plats. Borde funka för att slippa imma. Visa bilaga 151128Dock är plasten för tunn, så den täpper för näsan vid inandning.
Jag får utveckla lite till och prova i skarp läge någon gång.