Jag ser bra i sökaren, ja. Men det beror på utrustningen. Det finns några faktorer som påverkar detta i allra högsta grad:
#1: Sökarens storlek - Detta är en ren kostnadsfråga, samt att det är lättare att göra en stor sökare till en stor sensor (och därmed stor spegel). Därför har APS-C-kameror såsom D3000 i regel mindre sökare än fullformatskameror.
#2: Mattskivans beskaffenhet - I sökaren projiceras objektivets bild på en halvgenomskinlig glas- eller plastskiva, en sk. "mattskiva". Det är dess baksida du ser genom okularet, ungefär som en bakprojicerad bioduk. Mattheten styr ljusgenomsläppligheten, men också det effektiva skärpedjupet. Skivan har en yta som består av mikroprismor, som bara tillåter ljus med en viss infallsvinkel att synas från baksidan. Ju flackare prismorna är, desto ljussvagare objektiv kan man använda utan att sökaren blir mörk. Men samtidigt ser man inte det verkliga skärpedjupet, utan något som motsvarar en nedbländning till ungefär f/5,6 på moderna AF-kameror.
Man har helt enkelt valt detta för att autofokus oftast används ändå med dessa kameror, och med de medföljande ljussvaga kitobjektiven så är det trevligt att försöka utnyttja ljuset för en så klar bild som möjligt istället för bästa möjliga skärpedjupskontroll.
#3: Objektivets ljusstyrka - Även med en relativt "omatt" mattskiva så blir sökaren ljusare och klarare med ett ljusstarkt objektiv. Ditt 18-105 är inte så ljusstarkt, vilket påverkar sökarbilden en smula negativt.
----------------------------------
Tyvärr är det så att den kamera och det objektiv du har inte lämpar sig för manuell fokus. Men det är ju kul att du utforskar området!
Något jag kan rekommendera om du är riktigt nyfiken är att köpa manuella gamla objektiv och byta mattskivan mot en som är "mattare". Den kommer då att visa mer precis var fokus ligger, men sökaren kommer att bli mörkare. Detta kompenseras en smula om du köper ljusstarka objektiv (vilket inte alls behöver vara dyrt).
Emellertid ger din kamera inte ljusmätning med sådana objektiv, men har du gott om tid på dig så är det inget problem heller. Du får helt enkelt gissa dig till exponeringen, ta en bild, justera eventuell felexponering och ta en bild till.
Tillägg: Du kan också köpa en förstorande sökarlupp. Jag vet inte precis vilka som passar till din kamera, men jag kan rekommendera något med kring 1,2x förstoringsgrad. Mer än så ger ofta dålig bildkvalitet och hög distorsion i sökaren, med krökta kanter av bilden.