Annons

Ser bra ut i utskriftsstorlek på skärmen, varför SKA det inte bli bra vid utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag har en 10-megapixelkamera. När jag interpolerat bilden till 50x70cm i 300ppi och skärpt så ser det bra ut på skärmen, varför ska det inte kunna bli bra på papperet sen?
Kan man inte skriva ut 10mp bilder i 50x70? Vad är betraktningsavståndet på en 50x70cm kopia?
Man hör folk ofta folk klaga på att 12mp är på gränsen tycker jag..
Om det ser bra i utskriftsstorlek på skärmen, borde det inte bli bra på papperet sen också? Eller är det fel?

Tack på förhand!

Jag har en 10-megapixelkamera. När jag interpolerat bilden till 50x70cm i 300ppi och skärpt så ser det bra ut på skärmen, varför ska det inte kunna bli bra på papperet sen?
Kan man inte skriva ut 10mp bilder i 50x70? Vad är betraktningsavståndet på en 50x70cm kopia?
Om det ser bra i utskriftsstorlek på skärmen, borde det inte bli bra på papperet sen också? Eller är det fel?

Tack på förhand!

Jag har gott om prints från min förra kamera (Nikon D80) i både 50x70 och 70x100. De ser (mer än) helt okej ut.

Exakt vad är problemet du upplever?

Jag oroar mig väl för att det inte ska kunna bli bra med allt tjat om att ens 12mp knappt räcker till nåt.. :)

allt kan vara bra till man jämfört med något annat. Jag tycker att absolut max med tex min 1ds mark 2 med 16 milj var 80x60. Om en bild blir bra i större utskrift beror på så mycket mer än upplösning för det första
1. hur skarp är optiken som användes
2. på vilket media bilden trycks, är det canvas då krävs det betydligt mindre än ett blankt papper
3. hur motivet ser ut, är det ett detaljerat motiv krävs det betydligt bättre skärpa upplösning.
4. om stativ användes, om det är viktigt beror mycket på vilken bländare/tid som användes
5. vilka referenser du har ;-) har du använt sett bilder med alla rätta förutsättningar så blir man lätt bortskämd.

så om din bild blir bra eller ej beror på många faktorer men du kan alltid be labbet om att trycka ut en testremsa innan dom trycker på stora knappen så du kan se om bilden håller för vad du tycker är ok.

Tack på förhand!

Måste du skriva ut med 300 dpi?
Om du kör med 150 dpi i stället behöver du inte interpolera så mycket.
Sedan handlar det också om betraktningsavstånd, om bilden betraktas på ett avstånd som motsvaras av minst bilddiagonalen vilket är det man använder som tumregel vid till exempel skärpedjupsberäkningar för objektiv behövs inte högre upplösning än 1/3000 del av bilddiagonalen för att ögat skall uppfatta det som skarpt.

Jag oroar mig väl för att det inte ska kunna bli bra med allt tjat om att ens 12mp knappt räcker till nåt.. :)

Det kommer säkert att bli bra. Finns många duktiga fotografer som säljer stora utskrifter från 12mp (och naturligtvis 10mp).
De som tjatar gör nog mest så för att motivera för sig själva att de faktiskt behöver lägga 25000 på en ny kamera. Hade det varit så att deras äldre kamera faktiskt var mer än tillräcklig, så hade de ju framstått som pellejönsar inför sig själva.
Oroa dig inte du utan kör på.

När jag skrivit ut större affischer så har jag upptäckt att det är bättre att låta Photoshop förstora bilden än att låta plottern göra det. Plottern verkar bara förstora alla pixlar när den ska fylla ut papperet. Photoshop däremot har bra algoritmer för att hitta på pixlar mellan de gamla och resultatet blir så mycket bättre. Åtminstone på vår plotter.

Alltså öka på antalet pixlar i Photoshop till önskat antal för att få ett givet dpi och skriv sedan ut.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto