Fortsätt gärna med "rymdforskningen" jag har precis läst igenom inläggen som skett sedan midnatt fram tills nu. En diskussion i min smak helt enkelt.
För att tillägga lite så tror jag att 1.5x är den mest praktiska kompromissen mellan ljussamlande förmåga och möjligheten att kunna göra en sensor billig.
Det kommer alltid finnas behov av stora sensorer, titta på prestandan hos mellanformatsbakstycken på 16MP och 22MP, dessutom utan jobbiga AA-filter i vissa fall. Det som är nytt i det här fallet är att 135-formaten och till viss del DX-formatet börjar försöka tävla med detta segment samtidigt som de till viss del är smidigare att använda i snabba situationer.
Samtidigt har vi skannande bakstycken såsom betterlight som knallar upp på 140MP och leverar bilder på 804MB native rakt ur sensorn i 16bit/färg. Så det är klart att det alltid finns ett pixelrace även om det i denna användning har sina begränsningar.
Än så länge verkar det dock vara ett faktum att större pixlar ger bättre dynamik och mindre brus än mindre pixlar om övriga variabler såsom kretsar och elektronisk brusreducering är densamma. Att sedan 20D klarar sig bättre är ju dels p.g.a. av att de ökade den ljusinsamlande ytan i förhållande till antalet pixlar, men också förbättringar i signalbehandlingen. Appliceras samma teknik på en fullstor sensor så kommer den tveklöst att vara bättre.
I D2X har de ju separerat de olika signalvägarna för olika färger för att försöka minska ner förlusten så mycket som möjligt.
Dock tillkommer ju andra problem såsom kostnad, tillverkning och yield på större sensorer är svårare. Å andra sidan så utnyttjar du mer glas i optiken, samtidigt som vissa problem med vinjettering kan uppstå.
Stora sensorer med många pixlar gör också att den datamängden som behöver läsas ut ökar varpå oftast snabbheten får ge vika om processorkraften inte ska ökas markat. Se 20D samt 1Ds och 1D i deras mk2 versioner. Samma processor i grunden, men olika mycket data, olika många processorer, olika hastighet.
D2x lider delvis av samma problem, hög upplösning, medelbra hastighet, låg upplösning men riktigt många bilder / sekund.
Så i slutändan blir allting en kompromiss och jag tror fortfarande det finns tillräckligt mycket att arbeta på för att racet ska fortgå utan några igentligen gigantiska revolutionerande framsteg i säg... 5 år till.