Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengörning

Produkter
(logga in för att koppla)

Gareth

Aktiv medlem
Hej
Vet ej om detta passar här, men ändå......
Vem utför sensorrengörning i Stockholm?
Har en dammig a850 sensor:(

Hej

Prova att ringa Lasses Kameraservice. Nu är de en auktoriserad Nikon-verkstad och reparerar så vitt jag känner till enbart Nikon-grejer - men rengöring skiljer sig knappast från märke till märke. De är välkända i Nikon-kretsar för att vara trevliga och ge mycket bra service. De håller till vid Björknästorg i Nacka.

Hej

Hej. Jag är själv bosatt på Kungsholmen, och har anlitat Scandinaviam Photo på Norr Mälarstarand 2 ggr för min A550. I den mån de har tid, så är de väldigt hjälpsamma, och stuckit "emellan" med mitt problem. De säljer dessutom jättebra utustning för att motverka att problemen uppstår.
// Bertil Norberg

Äh, fixa det själv.

Hur svårt kan det vara?
Bara att bända upp spegeln och sen vika isär slutaren med en skruvmejsel och gnugga lite med svinto så är det klart.

/Mats

det finns rengörningsmedel i svinto,,, inte bra, bättre att ta med en rostfri stålborste istället

Lånar tråden...

Vi har lite damm på våran TV. Ska man ringa en städfirma eller räcker det med en disktrasa tror ni !?

Ganska tråkigt att TS blir idiotförklarad när han behöver hjälp med något som han inte känner sig bekväm med att fixa själv.

Hej igen och tack för svaren.
Har alltid gjort rent mina kameror själv men fick kalla fötter när det gäller sony a850. Lämnade in den för rengöring i Uppsala men dom gick bet på två dammkorn. Fick höra av Assist att om man har otur (efter att t.ex. använt "blås boll") kan man få in damm under lowpass filtret och sensorn. På Sonys a850 går det ej att bara byta lowpass filtret separat utan då byter man hela sensorn med filtret. Sensorn kostar..........15000 kr plus moms och arbete!!!

Hej igen och tack för svaren.
Har alltid gjort rent mina kameror själv men fick kalla fötter när det gäller sony a850. Lämnade in den för rengöring i Uppsala men dom gick bet på två dammkorn. Fick höra av Assist att om man har otur (efter att t.ex. använt "blås boll") kan man få in damm under lowpass filtret och sensorn. På Sonys a850 går det ej att bara byta lowpass filtret separat utan då byter man hela sensorn med filtret. Sensorn kostar..........15000 kr plus moms och arbete!!!

Jag har använt sånnadär "penslar" med speciellt medel för sensorrengöring, har funkat klockrent varje gång. Äger inte ens en blåsbalg.

Stötte på : http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html men vet inte hur pålitlig eller uppdaterad den siten är.

Jag hade ett smutskorn som inte kunde blåsas eller borstas bort med diaborste (fett mjäll !?), så jag skaffade egen utrustning från VisibleDust ( http://www.visibledust.com ): inspektionslupp med belysning, special-borste, "swabs", och två olika vätskor ("Sensor Clean" och Smear Away"). Vätskorna appliceras på swabs, som också finns i olika varanter; jag har gröna swabs. Den lagom fuktiga swaben dras över sensorn EN gång, sen ska man ta ny swab.

Det visade sig att borsten inte heller fick bort smutskornet, och med vätskan Sensor Clean blev det först en tydlig, otäck smear över hela sensorn (kallsvetten kom !). Jag tog då några swabs med vätskan Smear Away, och det gjorde susen. Jag tolkar det som att första vätskan inte helt kunde lösa upp det feta kornet, utan bara spred ut den typen av smuts. Och att det mer fettlösande Smear Away krävdes.

EDIT: alla grejorna köpte jag från Scadinavian Photo. Allt var riktigt dyrt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar