Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensor fel på 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Hejsan!

Någon som har en anning om vad detta kan vara?

Min 20D har börjat ha ett sträck med ljusa prickar på alla bilder, alltid på samma ställe och på alla bilder.
Jag ser bara prickarna på bilder tagna i RAW format, och tar jag i RAW+Jpg så syns dom inte alls på Jpg bilden.
Har testat med flera olika objektiv (och utan), flera olika minneskort och att uppdatera Firmware i kameran, punkterna är där på alla bilder ändå.

Jag har testat att konvertera RAW bilderna i DPP, Capture Pro och i PS CS2 och får samma punkter i alla program (PS Camera Raw visar en varnings triangel i övre, högra hörnet när jag öppnar dom där, som om filen var korrupt).

Jag har kontaktat Canon, men är nyfiken på om någon annan har/har haft samma problem?

Har testat bifoga en bild där dom syns tydligt (en 100% crop), hoppas att den syns, vet inte riktigt hur man gör.

Mvh,

Magnus

EDIT: Vill bara tillägga att det är lite olika många punkter som syns på olika bilder, men alltid på samma ställe och alltid på samma avstånd mellan punkterna.
På den bifogade bilden är det ganska få prickar, men dom syns bra mot det svarta.

Bilagor

• canon 20d fel (2).jpg
    canon 20d fel (2).jpg
    24.6 KB · Visningar: 432
Jag har forskat lite kring mina "prickar" och var prick är en pixel stor (med några missfärgade pixlar runt om). Dom har alla möjliga färger men är oftast vita eller svarta, helt oberoende av vad som finns på bilden.
Dom är hela tiden på 9 pixlars avstånd från varandra, på en helt rak linje.

Jag har sökt på nätet men inte hittat ett ljud om problemet, så det finns ingen här som har någon aning?
Jag har inte gjort något som att rengöra sensorn eller något sådant som man skulle kunna tro hade pajat något.
Förhoppningsvis får jag väl ett svar från Canon, snart.

/Magnus

Har lagt med en bild till.
Bilden är på min garderob, så alla gråa fläckar är inte skit i kameran.

Bilagor

• canon 20d fel (3).jpg
    canon 20d fel (3).jpg
    24.4 KB · Visningar: 359
Kom igen nu, snälla.
Någon av er måste ju ha någon gissning på vad det kan vara?

Jag skulle uppskatta vad som helst som kunde ge mig lite svar på vad som hänt.

/Magnus

Har inte haft något liknande på min 20D,men det verkar nog vara pixlar som har låst sig.Det finns en ny firmware att uppdatera kameran med men det kanske du har gjort redan.Hoppas verkligen att det löser sig på något sätt.

trenter skrev:
Har inte haft något liknande på min 20D,men det verkar nog vara pixlar som har låst sig.Det finns en ny firmware att uppdatera kameran med men det kanske du har gjort redan.Hoppas verkligen att det löser sig på något sätt.

Tack för ditt svar.
Ja, jag tror också att det är pixlar som "låser sig". Och jag tror att det är bara i RAW hanteringen i kameran, för jag hittar inget på jpg bilder. Dom är perfekta.

Få hoppas på ett svar från Canon så fort helgen är över.

/Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar