Annons

Semiprofessionell Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas.Magnusson

Aktiv medlem
Jag ska nu köpa mig en ny digital systemkamera men har ännu inte riktigt bestämt mig för vilken.

I vilket fall läste jag i ny nummret av digital bild att Pentax kommer ta fram en ny semiprofessionell systemkamera till hösten, K10D tror jag de kallade den. Är det någon som vet något om den?

De liknade den vid Nikon D200 och sa att den och Sony A100 kommer ligga i samma klass, men de var tydliga med att påpeka att Pentaxen var en semiproffesionell kamera vilket inte sonys a100 skulle vara. Då undrar man ju genast som glad amatör vad som menas med semiprofessionell och vad det kan vara som skulle utmärka den?

De ska båda ha liknade specifikationer som D200.
 
OM jag inte såg fel om Pentaxen är det ju en 6miljoners kamera..det är ju knappats SEMIproffs på det.

D200 är ju en "äkta" Semiproffs däremot..."lika" bra prestanda som proffs men sämre hus.
 
Euroshots skrev:
OM jag inte såg fel om Pentaxen är det ju en 6miljoners kamera..det är ju knappats SEMIproffs på det.

D200 är ju en "äkta" Semiproffs däremot..."lika" bra prestanda som proffs men sämre hus.


Nu är det ju KNAPPAST antalet Megapixlar som avgör om det är det eller ej. Nikons D2Hs har såvitt jag vet bara 4,2 Mpixel, och den kostar nästan det dubbla mot D200, och anses snarast vara helproffesionell. Så så enkelt kan du inte göra det för dig..
 
K10D

Jag pratar om K10D och inte K100D, vilket tydligt framgår i texten. Den kameran kommer att lanseras under hösten, antagligen Photokina i september och ha samma sensor som D200.

Är det ingen som kan preciseras vad semiprofessionell innebär?
 
Re: K10D

Andreas.Magnusson skrev:
Jag pratar om K10D och inte K100D, vilket tydligt framgår i texten. Den kameran kommer att lanseras under hösten, antagligen Photokina i september och ha samma sensor som D200.

Är det ingen som kan preciseras vad semiprofessionell innebär?

Semiproffesionell är väl ett ganska subjektivt definierande. Vanligtvis är det väl vilken målgrupp tillverkaren vänder sig till med en viss modell. Modeller som just nu anses vara semiprofessionella är väl tex Nikon D200, Canon 30d , Canon 5 d samt säkert någon Pentax modell. Finns säkert fler men jag kan dom inte.
Jag personligen tycker att semiproffesionell är ett ganska flummigt begrepp. Men det är som sagt mest en marknadssegmentering, inte en teknisk definition.
 
casting skrev:
Nu är det ju KNAPPAST antalet Megapixlar som avgör om det är det eller ej. Nikons D2Hs har såvitt jag vet bara 4,2 Mpixel, och den kostar nästan det dubbla mot D200, och anses snarast vara helproffesionell. Så så enkelt kan du inte göra det för dig..

Förvisso =) ...Men säg iaf att det har med HUSETS egenskaper och till viss del prestanda och finesser.

K10D har jag inte läst nåt om..
 
K10D

Läste om den som hastigast i nya nummret av bild och foto(?). Verkar ha ungefär samma egenskaper som D200 och Sony A100 fast ha lite bättre bildstabilisering än sony, kompensera 4steg mot sonys 3,5. fast mycket mer vet jag ännu inte.
 
Till skillnad mot K100D kommer K10D-kameran bl.a. att ha dubbla inmatningshjul och hyperprogram. Sökaren är pentaprisma med 0.95 i förstoring (som D200). Givetvis förväntas den ha större buffert och bättre seriebildsprestanda mm. Det spekulers en hel del om den kommer att vara vädertätad eller ej, återstår att se, och vilka andra eventuella finesser den kommer att ha. Bildsensorn är iaf bekräftat på 10,2 mp och SR som skall klara upp till 4-steg längre slutartid.

Pentax har också lovat ännu bättre brusegenskaper än på tidigare modeller, men det låter kanske lite för bra för att vara sant:)

Kameran förväntas släppas i september.


Det finns lite bilder och kanske annan info i Pentaxtråden "ny 10 mp något" Jag kan inte kopiera länken från den här dator.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.