Annons

Avancerad kompakt runt 4000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man lever på att skriva oneliners kan det aldrig bli rätt, men bortsett från det finns det några av oss som är hyfsat nöjda med vårt kamerainnehav ...

Jag skulle väl vilja säga så att vi som använder dem har det lyckosamma i att det finns väldigt många "rätt" kompakter nu. Länge var Canon, Nikon och Olympus ensamrådande med Avancerade kompakter (G serien, avancerade coolpix och Cx0x0 serien) sedan torkade det nästan ut helt. Nu finns ju en hel djungel: Sonys olika RX, G15/16/1XII, X20, LX-7, P7800, XZ-2, MX1,EX-2,GRD IV mm utöver APS-C kompakterna. Det finns något för alla och alla är bra. Är storleken A och O så gör man vissa val, är det ljusstyrka andra, förekomst av sökare eller vissa finesser leder även det åt ett visst håll.

X20 är härlig, men den är större än XZ-2 och dyrare t ex. Båda dessa, liksom de övriga avancerade kompakter har en bildkvalitet som är på det hela, förbluffande bra även om kompakterna med mindre sensor givetvis innebär kompromisser.

Som allt i allo kör jag Fuji XS1, och jag är ändå förbluffad att bildfilerna inte känns som om de var tagna med liten sensor så som jag upplevde 5-6 år sedan (sedan har den sina begränsningar då den t ex klipper högdager väldigt tvärt).

X20 är härlig, men den är större än XZ-2 och dyrare t ex.
Båda dessa skillnader utjämnas helt eller delvis när man sätter en sökare på XZ-2.

Båda dessa, liksom de övriga avancerade kompakter har en bildkvalitet som är på det hela, förbluffande bra även om kompakterna med mindre sensor givetvis innebär kompromisser.
Som jag tror att jag kanske har skrivit redan någonstans så tycker jag att bildkvaliteten i de flesta moderna kameror är bra nog, så man behöver inte bry sig så mycket om att jaga brus och upplösning utan kan ägna sig åt att hitta en kamera vars hantering man trivs med. Det är ju ändå en rätt viktig egenskap om det ska bli några bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar