Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Semesterfototgrafering

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Jag fotograferar rätt mycket och fyller minneskortet på kort tid.
Hur gör man när man åker på semester?
Finns något sätt att ladda ur minneskortet och spara bilderna?

~Carola

Den stora nackdelen med att fotografera digitalt...
Undrar om vissa fotohandlare har servicen att bränna ner från minneskort till CD ?

I en annan tråd såg jag en portabel CD brännare som brände bilderna direkt från minneskort till CD men jag vet inte om det finns någon som säljer den i Sverige.

janc skrev:
Den stora nackdelen med att fotografera digitalt...
Det där får du förklara..använder du film så kan du köpa mer film..plåtar du digitalt kan du köpa mer minne..skillnaden är väl att du kan återanvända minnet..ingen nackdel alls ;-)
janc skrev:

Undrar om vissa fotohandlare har servicen att bränna ner från minneskort till CD ?
Det har de allra flesta numera, i i-världen i iaf.

Tack för snabba svar!

Ja en hårddisk för nästan 4000.00 lät ju rättså magstarkt.

Fotar digitalt.Klart att man kan skaffa extra minneskort men att kunna tanka ur kortet låter ju mer intressant.Får forska vidare i ämnet.

Faktiskt värre än så, den kostar 5000:- (inkl moms) 20gb minne, kan användas som MP3-spelare, kan fungera som extern hårddisk till datorn..
men visst är det en slant, pris kr/mb blir nog svårslaget dock.

Ja det är klart.Då skulle ju min hårddisk på ynka 4Gb få förstärkning.Tål att funderas på det.

Om någon vet mer om möjligheter att tanka ur minneskortet så hojta till här.

det enda sättet jag vet är ju den där hårdisken för 5000. fast sen så finns det ju andra alternativ som tex att köpa fler minnes kort. minneskort är ju givetvis dyrare per/mb men det finns ju större anpassnings möligheter (hur mycket minne man vill köpa) och sen dessutom så slipper man tanka över bilderna vart efter till den där enheten. och sen ska man inte glömma att om man får slut på kort när man är ute och fotar så måste man ju släpa med den där och dom där väger ganska bra och e kännsliga.

Kim10D skrev:
Det där får du förklara..använder du film så kan du köpa mer film..plåtar du digitalt kan du köpa mer minne..skillnaden är väl att du kan återanvända minnet..ingen nackdel alls ;-)

Det är ju uppenbart, Kim. Jämför priset på en filmrulle och ett minneskort. :) Man vill inte köpa på sig en massa dyra minneskort man inte kommer använda sen.

Nej det är ju en avvägning man får göra.

Hårddisken som Kim tipsade om.Är det någon som vet hur stor den är (menar nu i cm och inte BG) och hur tung? Kan inte hitta några uppgifter om det...Har begränsade möjligheter att ta med packning.

Kim10D skrev:

Det har de allra flesta numera, i i-världen i iaf.

Menar snarast att det kan vara en rätt avsevärd investering "rakt av" så att säga. Givetvis beroende på hur man fotograferar. För egen del är det inget problem men jag gör inte långresor i datorlösa bygder... :)

Jag har inte haft behov av att undersöka möjligheten att få filerna till CD, vet du vad det brukar kosta ungefär ?

Externa diskar med möjlighet att läsa över filer direkt från CF kort är klart intressant om man inte passerar vänner (eller fotohandlare för den delen...) med CD brännare då och då under resan.

Tanken med en brännare som bränner direkt från kort till CD tycker jag dock är intressantare eftersom man man får obegränsat med lagringsutrymme, och backupen löst med en gång.... Det är ju bara att köpa så många CD man behöver och kan släpa med sig. I värsta fall kan man skicka hem dom med post under resans gång.

janc skrev:

Tanken med en brännare som bränner direkt från kort till CD tycker jag dock är intressantare eftersom man man får obegränsat med

Jag ser ett par nackdelar med en sådan apparat som just resekamerat:
- Den är ganska skrymmande o klumpig. Vill man inte bli utan minne nära hotellet bör den ligga i kameraväskan.
- CD-skivorna som bränns måste man vara försiktig med. Ett mjukt 10-fodral borde vara lämpligt kanske.

Det var ju helt superbt vad man kan få tips här.

Ska läsa lite mer ingående och sedan fundera.
Men att ta med drivrutiner,kabel och ett gäng skivor låter som en bra tanke.

~Carola

Carola: alltså egentligen är det bättre om du köper extra minneskort istället för en extern disk.. vet inte hur mycket bilder du knäpper / hur stort utrymme du behöver men tanken med flera minneskort är att man sprider ut riskerna.

Inte så kul om du har en bunt bilder på en extern hårddisk och den åker i marken eller blir oavsiktligt raderad eller går sönder (ide-diskar, som det sitter i den där externa mojängen, går sönder ofta nuförtiden..).

Minneskort är dessutom bra mycket smidigare att dra på än en extern hårddisk.

Det beror på hur mycket utrymme du behöver, men jag rekommenderar nog hellre ett par minneskort :)

Inte så kul med bara ett minneskort om du skulle tappa bort det, svårt att ta mer bilder då :)

Hmm..ja kanske det.
Fotar väl lite för mycket kanske.Fyller ett 64MB:s minneskort på ett par timmar.Och ska man då ligga ute en vecka så går det ju en del.
Men jag bör kanske lära mej behärskning istället :)

redrosie skrev:
Nej det är ju en avvägning man får göra.

Hårddisken som Kim tipsade om.Är det någon som vet hur stor den är (menar nu i cm och inte BG) och hur tung? Kan inte hitta några uppgifter om det...Har begränsade möjligheter att ta med packning.

110 x 79 x 29 mm. 290g

Anledningen till att jag rekommendera just den är för att jag använt den och den har fungerat bra, har hört om en del andra modeller som inte alls fungerat bra..

Tack för informationen Kim!

Vore intressant att höra av någon som testat att ladda ur på ngn data eller fotofirma under semestern.Skulle gärna vilja höra hur det fungerar och vart man kan vända sej.menar om någon firma kan rekommenderas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar