Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Semesterfototgrafering
- Trådstartare redrosie
- Start datum
janc
Aktiv medlem
Den stora nackdelen med att fotografera digitalt...
Undrar om vissa fotohandlare har servicen att bränna ner från minneskort till CD ?
I en annan tråd såg jag en portabel CD brännare som brände bilderna direkt från minneskort till CD men jag vet inte om det finns någon som säljer den i Sverige.
Undrar om vissa fotohandlare har servicen att bränna ner från minneskort till CD ?
I en annan tråd såg jag en portabel CD brännare som brände bilderna direkt från minneskort till CD men jag vet inte om det finns någon som säljer den i Sverige.
sagan
Avslutat medlemskap
bärbar hårddisk för just det ändamålet finns det ju ett antal av.
exempelvis denna:
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=595756
exempelvis denna:
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=595756
sagan
Avslutat medlemskap
Det där får du förklara..använder du film så kan du köpa mer film..plåtar du digitalt kan du köpa mer minne..skillnaden är väl att du kan återanvända minnet..ingen nackdel alls ;-)janc skrev:
Den stora nackdelen med att fotografera digitalt...
Det har de allra flesta numera, i i-världen i iaf.janc skrev:
nofearjj
Aktiv medlem
det enda sättet jag vet är ju den där hårdisken för 5000. fast sen så finns det ju andra alternativ som tex att köpa fler minnes kort. minneskort är ju givetvis dyrare per/mb men det finns ju större anpassnings möligheter (hur mycket minne man vill köpa) och sen dessutom så slipper man tanka över bilderna vart efter till den där enheten. och sen ska man inte glömma att om man får slut på kort när man är ute och fotar så måste man ju släpa med den där och dom där väger ganska bra och e kännsliga.
henab
Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Det där får du förklara..använder du film så kan du köpa mer film..plåtar du digitalt kan du köpa mer minne..skillnaden är väl att du kan återanvända minnet..ingen nackdel alls ;-)
Det är ju uppenbart, Kim. Jämför priset på en filmrulle och ett minneskort. Man vill inte köpa på sig en massa dyra minneskort man inte kommer använda sen.
janc
Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Det där får du förklara..använder du film så kan du köpa mer film..plåtar du digitalt kan du köpa mer minne..skillnaden är väl att du kan återanvända minnet..ingen nackdel alls ;-)
Det har de allra flesta numera, i i-världen i iaf.
Menar snarast att det kan vara en rätt avsevärd investering "rakt av" så att säga. Givetvis beroende på hur man fotograferar. För egen del är det inget problem men jag gör inte långresor i datorlösa bygder...
Jag har inte haft behov av att undersöka möjligheten att få filerna till CD, vet du vad det brukar kosta ungefär ?
janc
Aktiv medlem
Externa diskar med möjlighet att läsa över filer direkt från CF kort är klart intressant om man inte passerar vänner (eller fotohandlare för den delen...) med CD brännare då och då under resan.
Tanken med en brännare som bränner direkt från kort till CD tycker jag dock är intressantare eftersom man man får obegränsat med lagringsutrymme, och backupen löst med en gång.... Det är ju bara att köpa så många CD man behöver och kan släpa med sig. I värsta fall kan man skicka hem dom med post under resans gång.
Tanken med en brännare som bränner direkt från kort till CD tycker jag dock är intressantare eftersom man man får obegränsat med lagringsutrymme, och backupen löst med en gång.... Det är ju bara att köpa så många CD man behöver och kan släpa med sig. I värsta fall kan man skicka hem dom med post under resans gång.
Linmajon
Aktiv medlem
Men...varför en så DYR hårddisk? Det finns billigare.
http://www.digitalnytt.com/shopexd.asp?id=69
Den tar nästan alla sorters minneskort, har USB2 och kan användas som extern hårddisk.
http://www.digitalnytt.com/shopexd.asp?id=69
Den tar nästan alla sorters minneskort, har USB2 och kan användas som extern hårddisk.
Linmajon
Aktiv medlem
janc skrev:
Tanken med en brännare som bränner direkt från kort till CD tycker jag dock är intressantare eftersom man man får obegränsat med
Jag ser ett par nackdelar med en sådan apparat som just resekamerat:
- Den är ganska skrymmande o klumpig. Vill man inte bli utan minne nära hotellet bör den ligga i kameraväskan.
- CD-skivorna som bränns måste man vara försiktig med. Ett mjukt 10-fodral borde vara lämpligt kanske.
dsmannen
Aktiv medlem
Carola: alltså egentligen är det bättre om du köper extra minneskort istället för en extern disk.. vet inte hur mycket bilder du knäpper / hur stort utrymme du behöver men tanken med flera minneskort är att man sprider ut riskerna.
Inte så kul om du har en bunt bilder på en extern hårddisk och den åker i marken eller blir oavsiktligt raderad eller går sönder (ide-diskar, som det sitter i den där externa mojängen, går sönder ofta nuförtiden..).
Minneskort är dessutom bra mycket smidigare att dra på än en extern hårddisk.
Det beror på hur mycket utrymme du behöver, men jag rekommenderar nog hellre ett par minneskort
Inte så kul med bara ett minneskort om du skulle tappa bort det, svårt att ta mer bilder då
Inte så kul om du har en bunt bilder på en extern hårddisk och den åker i marken eller blir oavsiktligt raderad eller går sönder (ide-diskar, som det sitter i den där externa mojängen, går sönder ofta nuförtiden..).
Minneskort är dessutom bra mycket smidigare att dra på än en extern hårddisk.
Det beror på hur mycket utrymme du behöver, men jag rekommenderar nog hellre ett par minneskort
Inte så kul med bara ett minneskort om du skulle tappa bort det, svårt att ta mer bilder då
sagan
Avslutat medlemskap
redrosie skrev:
Nej det är ju en avvägning man får göra.
Hårddisken som Kim tipsade om.Är det någon som vet hur stor den är (menar nu i cm och inte BG) och hur tung? Kan inte hitta några uppgifter om det...Har begränsade möjligheter att ta med packning.
110 x 79 x 29 mm. 290g
Anledningen till att jag rekommendera just den är för att jag använt den och den har fungerat bra, har hört om en del andra modeller som inte alls fungerat bra..