Annons

Semester på Västkusten??

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Hej jag ska åka runt lite på Västkusten och bara ha det bra och kanske plåta lite. Jag ska ha familjen med mig så det blir inte bara fotografering hela tiden.Så nu undrar jag vad som man Måste se, man får bara inte missa detta. åker från Skåne och troligtvis upp till Strömstad.
Kom gärna med lite förslag och gärna länkar till platserna.

Ha en härlig sommar.

Jörgen
 
Efter ett besök förra helgen kan jag starkt rekomendera Åstol.Resturangen har superb mat, fina badplatser("pool" för barnen)mycket fint boende på Åstols Bed & Breakfast.
Man tar sig dit med färja från Rönnäng på Tjörn.

Tycker också att Åstol summerar bästkusten på ett bra sätt;-)
 
Kom till Orust vi kan erbjuda det mesta.
Har du "större" barn kanske en kajaktur vore spännande dessutom väldigt många fina fototillfällen.
 
Glöm inte Marstrand. Att bara gå runt ön är en fin promenad om vädret tillåter. Ungarna gillar nog visning av fästningen.

Själva staden och runt omkring hittar du nog många spännande vinklar att plåta.

// Fredrik
 
Ta färjan ut till käringön, bo på vandrarhemmet och ät en god middag på pettersson krog..helt grymt...ett ställe jag måste till varje sommar

mvh Marcus
 
Öckerö kommun utanför Göteborg. Gratis bilfärja från fastlandet och trevliga människor på öarna. Det finns gott om härliga badplatser, fina fisk- och skaldjursrestauranger och dessutom utflyktsbåt till Vinga fyr. Det finns ingen campingplats, men väl vandrarhem, hotell och stugor.

www.ockero.se
Klicka på Turism.

Trevlig semester

/Catarina
 
Hur gamla är barnen? Är Göteborg inkluderat?
Liseberg med Åkpass, artisteri, 5-kamp mm
Marstrand. Carlstens fästning.
Paddan - ffa dramapaddan
Älvsborgs fästning. Ffa de dramatiserade guidningarna kan vara skoj för barnen.

Ostindienfararen Götheborg.

Olika båtturer med börjessons utflyktsbåtar. www.borjessons.com
Räkmacka på Heaven 23 (Gothia) stor som en hel middag.

Vandrarhem i Strömstad med utflykt till Kosteröarna.
 
Vad jag kan rekommendera om du tar dig hela vägen upp till Strömstad, att ge dig ut till Koster.

http://www.kosteroarna.com/koster.htm

Ställ bilen inne i Strömstad och så en trevlig båttur ut dit. Promenera runt på någon av öarna. Sydkoster är mer grönskande än Nordkoster om jag minns rätt..

Smögen mitt i juli, kan vara "lite för mycket", men ok, en vandring utefter bryggan kanske är ett måste för en icke Västkustbo :)

Vad du också har upp mot Strömstad, men lite inåt landet är Bullaren. Jag har själv inte varit där, men hört att det skall vara fint.

http://www.vastsverige.com/templates/article____1758.aspx

Överhuvudtaget så försök så mycket som möjligt att söka dig ifrån E6:an.

Skall du t ex upp mot Smögen och vidare mot Lysekil och senare Strömstad.. kör via Orust o Tjörn, Där ligger ju bla Rönnäng. Passa på om du besöker Åstol att köra via Skärhamn och det fina akvarellmuséet.

Just det, om du har Smögen som ett av dina mål, passa då också på att stanna till vid Nordens ark

http://www.nordensark.se/

Så där lite tips på vägen.. kommer säkert på fler och då återkommer jag.
 
Hejsan!

Ser att tre riktiga smultronställen förbisetts här. För det första är kusten vid Kullaberg ett måste. Börja med att stanna till i Höganäs och handla saltglaserat till riktiga fyndpriser. Här finns mer info om detta. Fortsätt sedan kustvägen upp till det underbart pittoreska samhället Mölle och vidare ut till Kullabergs naturreservat . Där finns vackra vandringsleder och badplatser. Bara att ladda en nice picknick och ge sig ut.

För det andra kan jag verkligen rekommendera en tripp ut till Torekov. Underbart trevligt litet samhälle. Strosa omkring lite och ta sen båten ut till som Hallands Väderö . Riktigt fina badställen med klart och fint vatten. Där kan man med fördel ta med ett tält och campa nånstans på ön. Fridfullt och säkert spännande för barnen.

För det tredje tycker jag att ni även tar en sväng till Hovs Hallar .

Några tips på både fina fotomiljöer och trevliga familjeutflykter i alla fall!

Mvh Magnus
 
Oj oj ser super ut, mycket fint som lockar. Barnen är 2st 13 och en som är 16.

Torekov och allt ute på Bjärehalvön kan jag bara rekomendera, ricktigt läckert att strosa runt på Hovs Hallar. kan tänka mig Hovs Hallar en riktigt blåsig dag med höga vågor.

Väntar med spänning på fler tips.


Jörgen
 
Ingen som gillar Halland, uppenbarligen? Nå, det gör jag.

Sveriges somrigaste stad, Halmstad. Stros-, fika- och matvänlig. Dessutom är det "marinfestival" nån gång under sommaren med bl.a. Ostidiefararen Götheborg på plats.

Kustvägen från Halmstad/Tylösand via Steninge/Ugglarp till Falkenberg är trevlig. Kostar dig ca 30 min mer än att köra tråkmotorväg samma sträcka. Dessutom finns Svedinos Bil- och Flygmuseum halvvägs. Väl värt ett besök. Utöver det finns ett najs fik/krog med jazzkvällar och 50m till vandrarhem i Steningen

Sen är det ju aldrig fel att ta ett dopp på en av Sveriges få riktiga beacher, Tylösand i Halmstad eller Skrea i Falkenberg.
 
Håller med Magnus som föreslagit underbara platser i mina hemtrakter.
Själv brukar jag segla i Bohuslän på somrarna så det ligger mig också varmt om hjärtat.
En vacker plats är Hållö, en liten ö utanför Smögen. Underbara, mjuka, släta klippor och chans att fota macaonfjärilar.....Man tar båt från Smögen. Smögen är ju lite speciellt också, brukar tilltala den yngre publiken i familjen, så dem kan du lämna där utrustade med lite mutpengar, så kan du åka till Hållö och fota i lugn och ro.
Sedan är de flesta små samhällena längs kusten väldigt charmiga.
En annan av mina favoriter är Stora och Lilla Kornö utanför Lysekil. Väl värda ett besök. Förmodar att den lilla färjan går från Lysekil.
Som någon tidigare sagt så är Nordens Ark, också nära Lysekil, en fin djurpark som har utrotningshotade djur. Havets hus i Lysekil är också trevligt.
Ha en skön sommar. Själv ska jag väl förhoppningsvis också ge mig norrut när bara vädret börjar bli lite bättre.
mvh/lisa
 
Om ni på vägen vill stanna över natt, så finns ett ovanligt och fräckt ställe, Nidingens fyrplats mitt ute i havet.
En middag uppe i ett av fyrtornen slår det mesta.

www.nidingen.se
 
North skrev:
Om ni på vägen vill stanna över natt, så finns ett ovanligt och fräckt ställe, Nidingens fyrplats mitt ute i havet.
En middag uppe i ett av fyrtornen slår det mesta.

www.nidingen.se

Häftigt, tack för tipset om Nidingen.. ajg som Göteborgare kände inte till det här stället.. men surfade in och dit skall jag åka och övernatta.
 
Nu verkar jag nästan ockuperat den här tråden.. men två nätter på Nidingen är bokat nu.. Det får bli starten på min semester..
 
Jenny_g skrev:
Det finns givetvis massor! Ett förslad är att lämna E6 norr om Uddevalla och ta kustvägen i norra Bohuslän och besöka alla små kustsamhällen.
-Lysekil ,där finns Havets hus (http://www.havetshus.se) och Nordens ark (http://www.nordensark.se) inte långt bort, -Kungshamn,

Som nyinflyttad i området har jag inte så mycket att komma med, men jag noterar att ingen har nämnt Ramvikslandet. Ett naturreservat en bit från Hunnebostrand (och Nordens Ark), på västra sidan om Sotekanalen. Vackra klippor och hav, en del växtlighet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.