Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sekonic 358 eller 758?

Produkter
(logga in för att koppla)

Romeon

Avslutat medlemskap
Vilken skulle ni välja om det är 1200kr skillnad mellan dessa två?
Jag behöver en ljusmätare men jag har inte ens studio än så jag vet inte riktigt. Jag beställde en 758 men det blev en massa fel och krångel så jag upphävde köpet. Nu ska jag köpa en igen men vet inte riktigt vilken jag ska satsa på.

Som sagt jag har ingen studio, men jag är en som hellre köper något bra från början istället för att behöva köpa det senare och lägga på mer pengar för båda än att lägga mellanskillnadne idag och få den bättre.

Men samtidigt är det ju häftiga summor vi pratar om, 4-7 tusen.

Så vad rekommenderar ni?

Romeo
 
I studion räcker det med Sekonic 308s Den kostar dessutom mindre. Du kan koppla en´kabel mellan din radiosändare och ljusmätaren och på så sätt fjärrutlösa dina blixtar. OM du vill lägga ut en massa pengar, helt i onödan, så köp en Sekonic 358 med inbyggd radiosändare till Pocket Wizzard. Din budget och dina pengar. Men söker man råd brukar det vara för att man vill hitta bästa möjliga till lägsta möjliga pris... eller?
 
I studion räcker det med Sekonic 308s Den kostar dessutom mindre. Du kan koppla en´kabel mellan din radiosändare och ljusmätaren och på så sätt fjärrutlösa dina blixtar. OM du vill lägga ut en massa pengar, helt i onödan, så köp en Sekonic 358 med inbyggd radiosändare till Pocket Wizzard. Din budget och dina pengar. Men söker man råd brukar det vara för att man vill hitta bästa möjliga till lägsta möjliga pris... eller?
Måste bara hålla med ovanstående, är det i första hand studio så fungerar en 308S perfekt. Även utomhus med en hotshoe blixt fungerar denna mycket bra.
Finns att köpa på eBay för 180$ inkl frakt.
http://cgi.ebay.com/Sekonic-L-308s-...890?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53e391cd5a
Spara dina pengar och köp till Phottix PT-04 (300:), så du kan köra dina blixtar trådlöst istället för en dyrare ljusmätare som du kanske inte har behov av?!
 
Vilken skulle ni välja om det är 1200kr skillnad mellan dessa två?
Jag behöver en ljusmätare men jag har inte ens studio än så jag vet inte riktigt. Jag beställde en 758 men det blev en massa fel och krångel så jag upphävde köpet. Nu ska jag köpa en igen men vet inte riktigt vilken jag ska satsa på.

Som sagt jag har ingen studio, men jag är en som hellre köper något bra från början istället för att behöva köpa det senare och lägga på mer pengar för båda än att lägga mellanskillnadne idag och få den bättre.

Men samtidigt är det ju häftiga summor vi pratar om, 4-7 tusen.

Så vad rekommenderar ni?

Romeo

Jag skulle (i mitt fotograferande) köpt 758an för spotmätningsfunktionens skull. Skiljer det verkligen bara 1200 spänn?

Jag använder själv en L558 Dualmaster med RT-32-sändare och är väldigt nöjd.
 
Någon speciell orsak varför du skulle valt 758:an?

Ja från de stället jag ska köpa det ifrån så är det 1200kr i skillnad.
 
Spotmätaren i 758 är ju för reflekterande ljus, och det är väl av tveksam nytta i en studio, eller..? Borde väl gå ungefär lika bra att använda spotmätningen i kameran i så fall.

Däremot kan ju både 758 och 358 skärma av sensorn med ett utfällbart rör så att man sas. får "spotmätning" på infallande ljus, dvs. om man bara vill mäta på en ljuskälla även om fler är inblandade. Men det kan man ju oftast åstadkomma med hjälp av handen på en 308 också.

Jag, som annars sällan kan behärska mig och nöja mig med vad som bara räcker för mina behov, lyckades i fallet med exponeringsmätare nöja mig med en begagnad 308 från ebay för en tusenlapp, och jag har ännu inte känt att den begränsar mig. Precis som Maxieboy föreslog har jag en extra Skyportsändare kopplad till den så att jag kan fjärrutlösa valfri blixtgrupp direkt från mätaren, och infallade spotmätning fixar jag som sagt med handen. Rekommenderas!
 
Hur använder man trådlös utlösare till L-358?

Jag har just fått min Sekonic L-358 men har märkt att jag inte kan köra den trådlöst till mina studioblixtar. Det står att man behöver en "Radio mottagare RR-32" Någon som vet hur det funkar? Räcker det med den enheten som man kopplar in på undersidan av själva Ljusmätaren eller behöver man andra prylar för att lösa ut studio blixtarna trådlöst? Jag kör med Falcon Eyes!
 
Jag har just fått min Sekonic L-358 men har märkt att jag inte kan köra den trådlöst till mina studioblixtar. Det står att man behöver en "Radio mottagare RR-32" Någon som vet hur det funkar? Räcker det med den enheten som man kopplar in på undersidan av själva Ljusmätaren eller behöver man andra prylar för att lösa ut studio blixtarna trådlöst? Jag kör med Falcon Eyes!

Man kan köpa pocket wizards som man kopplar dit och det är det själva radio mottagaren är till för på l358:an, 758:an har den inbyggd (Men då krävs det PW utlösare)
 
Jag har just fått min Sekonic L-358 men har märkt att jag inte kan köra den trådlöst till mina studioblixtar. Det står att man behöver en "Radio mottagare RR-32" Någon som vet hur det funkar? Räcker det med den enheten som man kopplar in på undersidan av själva Ljusmätaren eller behöver man andra prylar för att lösa ut studio blixtarna trådlöst? Jag kör med Falcon Eyes!

Du måste koppla en sladd mellan ljusmätaren och en billig radiosändare för att kunna fyra av dina blixtar från Falcon Eyes! Givetvis måste du då ha en mottagare på blixten också. Men du kan använda samma sändare som du annars sätte på kameran. Den inbyggda (när det finns) passar nog bara till Pocket Wizzard ?
 
Quadtrigg?

Jag bumpar den här tråden då min fråga faktiskt passar in ;)

Köpte en L-308DC i veckan för jag tyckte den verkade behändig. Men efter ett par dagar då jag även hunnit läsa igenom manualen och testa den lite, så är jag lite besviken och funderar på att ångra köpet och istället satsa på L-358 eller L-758DR.

Då till min fråga som jag inte riktigt hittar när jag läser på, hur fungerar Quadtriggningen på L-358?

Som jag förstått manualen till L-758R så väljer jag kanal och sedan kan jag utlösa grupperna A - D m.h.a. de fyra knapparna på framsidan. Är det likadant på L-358 eller utlöses de stegvis?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.