Annons

Segt hitta fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

od_foto

Aktiv medlem
Hej
Min D70 har ibland segt med att hitta autofokus. Har provat lite olika fokusmetoder, men det är ingen direkt skillnad. Ibland låser den snabbt ock klockrent, ibland "åker" fokus fram och tillbaka utan att hitta något, trots att jag har en skarp kant mitt i bilden.

Någon som vet vad det kan bero på? Samma fenomen uppträder oavsett glugg. Sportprogrammfokus funkar dock...

Vad har för inställningar på kameran? I vilka situationer är autofokusen seg? Denhär bilden är tagen med D70s + AF-S 300/4. Jag tycker inte autofokusen är särskilt seg på D70.

Vilken af-punkt använder du?
Den i mitten fungerar bäst, eftersom den klarar av både vertikala och horisontella kanter. Det gör inte de andra.

/Johan

Svar 1: Spelar ingen roll, händer både ute och inne och i olika ljus.

Svar 2: Vet inte hur man ställer in... du får gärna berätta! Jag har ju haft gammal manuell fokus på min förra systemkamera, så detta med autofokus är rätt nytt för mig över lag.

Det viktiga är inte om man är ute eller inne utan hur kontrastrik den del av motivet du fokuserar mot är. Det är klart att inomhus eller i svagt ljus blir kontrasterna mindre. Undvik att fokusera mot en enfärgad yta utan välj hellre kanter eller något med många (tydliga) detaljer. Då brukar fokusen inte behöva "jaga" fram och tillbaka.

Välja fokuspunkt gör du med fyrvägsväljaren på baksidan av kameran. Se till bara att låset nedanför fyrvägsväljaren är ställd mot punkten och inte "L".

Sen så måste du också ha valt ett läge där du kan påverka fokuspunkten, med andra ord kan du inte ha "Närmaste motiv" som autofokusläge (detta är automatiskt det autofokusläge som används vid många av motivprogrammen, sport, porträtt, gröna läget, etc).

Ja du, det är svårt att säga. Där finns en del kontraster som det borde funka att låsa fokusen på utan större problem.

En möjlighet är att kontakterna i bajonettfattningen blivit skitiga så överföringen av information mellan kamerahus och objektiv är dålig. Man kan försöka torka rent försiktigt om man ser att det sitter en massa fett och damm fastkletat där. Även om man är noga så ansamlas skit efter en tids användning.

Det finns ju ytterligare en möjlighet, att själva kamerans autofokusmodul är skadad. Det är inte omöjligt men jag skulle inte vilja börja måla fan på väggen, det är så mycket annat som kan gå snett. Utgå från att det inte är något fel på kameran. I nästan alla fall jag haft problem har det varit smuts eller, ännu vanligare, brister i handhavandet. Förutom bakfokus som justerats åt mig så har det bara varit ett fel på min D70, det var när ljusmätaren dog, men det var uppenbart att det var ett rent kamerafel och det reparerade Nikon rakt av.

En sak som jag upplever med min D70 är att ramen för fokuspunkten är ganska stor, och jag tror att själva sensorn är betydlig mindre. Det finns rapporter om att fokussensorn inte sitter mitt i själva ramen på vissa exemplar vilket skulle göra att man siktar aningens fel ibland, på ett annat ställe än där kameran försöker hitta fokus. Huruvida det är sant låter jag vara osagt, men det låter inte som helt orimligt i mina öron.

Jag kan också bekräfta att d70s har problem med fokuseringen, den jagar hela tiden inomhus. Min 300D var mycket bättre i det avseendet och kunde hitta fokus även när jag själv knappt såg något i sökaren genom ett 50/1.8.

Undrar om man vågar köpa ett 50/1.4, om kameran kommer att missa fokus ofta med det objektivet?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto