Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sega digitalkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det en viss fördröjning på digitala kamror, om man nu bortser från proffs kamrorna. Men då man inte är proffs, vilket jag inte är, så tycker jag det inte spelar så jätte stor roll. Jag har en Canon digital IXUS V, stör mig inte nämnvärt på fördröjningen vid fotoögonblicket. Fördröjningen varierar dock ganska kraftigt, vid bra ljusförhållanden är fördröjningen liten. Den ökar dock ganska mycket, kanske upp emot en sekund när när det är dåligt med ljus så AF måste jobba mer än vanligt. Men det är som många redan har sagt digitala kamror blir bättre och billigare.
 
...betyder det att jag är proffs?

Japp! Det betyder att du är proffs, men inte som fotograf, utan som "prylblajare". ;) :) :D

Mvh E.E.v.S. - Staboink-user
 
Tja... Det som tar tid är autofokuseringen, men det är väl ett problem även med vanliga kameror? Jag har inte använt sådär vädldigt många kameror, men jag har inte upplevt någon större skillnad mellan dem. Om man använder manuellt fokus tar i varje fall min kamera direkt. (Men det var kanske inte det ni debatterade om?)
 
wennerstrom skrev:


Och eftersom dom inte skrev "Dessutom har vi på vår nya kamera lyckats få till ett irriterande ögonblicks väntan mellan avtryck och bildtagning" så förutsätter du att den inte lider av det felet? ;)

Visste faktiskt inte att digitalkameror led av det här problemet, hur stort är det egentligen? Har läst att många analoga kameror också dras med viss fördröjning från avtryck till bildtagning, är det jämförbart med detta, eller är det en längre fördröjning vi pratar om?

//Bengt

så här står det iaf:

The DiMAGE 7i offers shutter speeds as fast as 1/4,000 second during image capture in P and A modes. These speeds are complemented by a shortened shutter release time lag, to give you greater control over the precise moment that gets captured. As for exposure, calibration is performed by the high-precision autoexposure with 300-segment metering.


ska få min i slutet av maj..så då kan jag dra mina egna slutsatser ;)
 
kim99x skrev:


så här står det iaf:

The DiMAGE 7i offers shutter speeds as fast as 1/4,000 second during image capture in P and A modes. These speeds are complemented by a shortened shutter release time lag, to give you greater control over the precise moment that gets captured. As for exposure, calibration is performed by the high-precision autoexposure with 300-segment metering.


ska få min i slutet av maj..så då kan jag dra mina egna slutsatser ;)

Så fort den kommit ska jag iväg och prova sönder kameran i butiken och se om dom ljuger eller inte! Stämmer påståendet blir det köp på stående fot!
 
wennerstrom skrev:


Och eftersom dom inte skrev "Dessutom har vi på vår nya kamera lyckats få till ett irriterande ögonblicks väntan mellan avtryck och bildtagning" så förutsätter du att den inte lider av det felet? ;)

Visste faktiskt inte att digitalkameror led av det här problemet, hur stort är det egentligen? Har läst att många analoga kameror också dras med viss fördröjning från avtryck till bildtagning, är det jämförbart med detta, eller är det en längre fördröjning vi pratar om?

//Bengt

Har en Canon G1, den tar en provexponering före den riktiga bilden, där ljus, fokus mm kollas direkt från CCD-data. Detta tar tid, typiskt 1-2 sek beroende på motiv och om jag använder funktioner som kontinuerlig AF eller manuella inställningar. Efter exponering är den redo att ta nästa bild UTAN att skriva till kortet så länge internminnet räcker (ung. 3 bilder i högsta upplösning).

För tidskritiskt foto har jag lagt undan digitalen och använder min hederliga systemkamera, det dröjer nog innan mätningen blir lika snabb på en digital tyvärr om man bortser från de mest påkostade modellerna från nikon mfl.
 
vad beror fördröjningen på

Har letat lite efter svar i den här tråden. Vad är det (mer än autofokusen) som gör att fördröjningen finns på digitalkameror och inte på "vanliga"? De kameror som jag provat gör mig helt vansinnig- personen hinner ut ur bilden mellan avtryck och att bilden tas. Vilken kamera ska man välja om man vill ha minsta möjliga fördröjning? (ca 5000kr)
 
Det som skapar fördröjningen, som ju varierar mellan olika modeller är i huvudsak två saker.

1) Autofokusen, men den finns ju även på "vanliga" kameror

2) Att det tar tid för kameran att skriva ner den/de nyss tagna bilden/bilderna på minneskortet.

Fördröjningen blir tydligast när du tar många bilder i snabb följd. Då är det mycket som skall hinna skrivas ner på kortet.

Satsa på en kamera som har snabb autofokus och en stor buffert för mellanlagring av bilder innan de skrivs ner på kortet. Då ökar möjligheten att ta ett visst antal bilder i snabb följd.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.