Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

seeeeeeeg scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
sitter och påtar med min minolta scan dual ii nu, och det går så otrooooligt långsamt. ska det verkligen ta 3 min att göra en prescan? behöver jag byta drivers eller scannerprogram kanske? kör nu med ds dual2 utility som följde med scannern.

Använd den senaste versionen från webben, inte den på cd-skivan.

Prova om det är skillnad om du skannar inifrån Photoshop och om du kör skannerdrivrutinen separat. Är det skillnad så måste du laborera med Photoshops resurstilldelning.

Det var inte nådigt rörigt. De försöker väl säkerställa att 1+1 inte blir över 0,75 nu i sammanslagningen...

Här hittade jag den till slut i alla fall. Förutsatt att du kör XP.

Annars här.

jag blir gaaaalen. att prescanna en diabild går på ett par sekunder, men ett färgneg tar flera minuter. vid diaskanningen låter det bra bzzzzz och sen är det klart, men med negativet låter det bz-bz-bz-bz-bz-bz och blir aldrig klart. det verkar som om den hakar upp sig på något vis.

och när den väl är klar så ser bilden heltokig ut. jag försöker med en bild på en blå himmel. den blir gul. molnen är dock fortfarande vita. vad är det här?

Skannar du inifrån Photoshop? Har du provat att starta drivrutinen separat?

Vad har du för dator? Scan Dual II kräver en del av hårdvaran för att skanna negativ snabbt, förmodligen är det drivrutinen som är illa skriven och väntar på att bearbetningen av ett datasjok skall bli klart i datorn innan den skickar nästa.

Kolla på Vuescan om det inte löser sig på något annat sätt. Med Vuescan blir skanningstiderna för negativ mer lika de för dia och prestandan blir inte alls lika beroende av vad man har för dator.

jag skannar alltid utanför photoshop. har testat inuti också, men det blir ingen skillnad.

datorn är en p3-600 med 384 mb ram. den har inte uppfört sig så här förrut.
jag måste verkligen ha bilderna fort. långsamheten kan jag leva med ett tag, men de förvridna färgerna gör bilden oanvändbar. jag installerade vuescan men kan inte få den att göra en preview.. det blir bara en vit ruta. hur gör man?

edit: vuescan behövde tydligen 60$ för att inte märka bilderna. då går ju det alternativet bort...

ANNONS