Peter.H
Aktiv medlem
Dajo skrev:
Skillnaden kan kanske vara att pollisen hade tillräckligt med personal där och att ditt fotograferande inte innebar en risk för omgivningen på samma sätt?
Att polisen sa till demonstranterna att dom inte fick hindra dig från att fotografera är ju ganska självklart.
Polisen brukar dessutom vilja ha fotografer/journalister på plats då dom är utmärkta vittnen om polisen blir anmälda för övervåld.
Jag kan försäkra dig, att mina bilder, dom kommer aldrig att få användas i polisutredningar. Alldeles oavsett vem som gör vad.
Ibland händer det dock att jag släpper bilder till vägverket, där man utreder svåra trafikolyckor, på grund av tokig trafikplanering, eller direkt livsfarliga, eperimentella, vägunderlag, som senare visat sig vara orsaken till olycka/olyckor, och där vägverket snabbt kan sätta in resurser som förhindrar fler och allvarliga olyckor.
Exempel på sådan är, Marieholmsleden i Göteborg. Under förra året hade denna vägsträcka ensamt, över 40 svåra trafikolyckor - allt beroende på ett experimentunderlag, som visade sig vara direkt olämpligt så fort det regnade. Vägen blev nämligen som en isbana - detta mitt i sommaren.