Dajo
Aktiv medlem
Kimett skrev:
Vad jag kommer ihåg om detta med väktare/polis...
Väktare använder sig av envarsgripande med tjänstemannaskydd. Bör uniform med texten VÄKTARE i guld på bröstet.
Ordningsvakt har polismans förordnande på ett visst område t ex en butik, bar eller annat område vars begränsningar anges i förordnandet. Har dock befogenhet att förfölja gärningsman ut ur sitt förordnatsområde om så krävs. Bär svart plastbricka med ORDNINGSVAKT på. Får bära vapen.
Skyddsvakt har rätt speciella befogenheter vid sina skyddsobjekt som t ex att dom får utföra visitation på vem som helst dom anser sig ga skäl till som begär tillträde till skyddsobjektet. Har uniform med skyddsvaktsmärke på armen, kan även stå i refelxväst med texten väktare och ytterligare variationer. Finns både militära och civila. Får bära vapen.
Ingen av dessa har befogenheter att gripa dig det har endast polisman rätt till, däremot får dom kvarhålla dig tills polisman anländer. Ber du dom om att uppvisa leg. för att styrka sin befogenhet ska dom göra det.
Envarsgripande för du göra då fängelsestraff finns med på straffskalan, just detta är det många ringa brott som har. Detta medför att du för rätten att kvarhålla personen tills du har möjlighet att överlämna personen till polisen. Hur det är med frihetsberövande så kommer jag inte ihåg om detta även gäller envarsgripande.
Det beror på vad du menar med "vapen".
Väktare får beväpnas med skjutvapen och batong.
Jag är mycket osäker på om en ordningsvakt får beväpnas med annat än vanlig batong samt expanderbatong.
Till och med domstolarna använder begreppet "griper" när en väktare griper någon. Hårklyverier i vilket fall.
Ordningsvaker förordnas av länsstyrelsen och inte polisen. Dom får däremot VISSA av polismans befogenheter vilket nog var vad du menade.
Dessutom är OV-brickan guldfärgad.