Annons

Se upp med åsknedslag

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har alltid klarat mig! Men då drar jag alltid ut ALLA kablar, telefon, data, lampor, antenner, tv, radio... allt allt allt... hehe..
 
Ingen dator, TV, radio eller lyse. Vad gör du egentligen när åska går?
Du menar väl inte att du fotograferar?

Olle
 
Olle skrev:
Ingen dator, TV, radio eller lyse. Vad gör du egentligen när åska går?
Du menar väl inte att du fotograferar?

Olle
Sover om det är på natten.
Tittar på blixtar
Läser eller nåt sånt
*Är ute om det är helt jävligt
(eller gömmer mig)
 
Åska & datorer

Åska är inte nyttigt för elektronisk utrustning, men det verkar det vara flera som upptäckt själva. När det gäller åska och elkraft, så finns flera saker som påverkar elektronisk utrustning.

För gemene man så finns flera alternativ som ger ett "hyggligt" skydd mot åska. Man skall dock ha klart för sig att det inte finns något som fullständigt skyddar mot åska (direkt nedslag), inte ens UPS. Jag har pratat med elektriker som själv varit med och fått skotta ut innehållet i en föredetta transformtor/kraftstation med spade... (hela innehållet i station var pulvriserat till kol och betongväggarnas insida kraftigt brända/frätta) Ok, ett extremfall, men åska är åska och direktträff är direktträff. INGEN utrustning överlever alltså ett direkt nedslag!

Det som oftast är ett fullgott alternativ för de flesta av oss är att låta annan och förhoppningsvis billigare utrustning ta smällen.

Det allra enklaste är såklart att dra ur strömkabel och modem/nät kabel ur väggen. Då minskar risken för ström & spänningsspikar rätt effektivt...

Ett andra alternativ är att köpa rejälare ström/spänningsskydd. Undvik billiga grejer på varuhus. Det finns bättre grejer, tex de från APC (de tillverkar även ups:er).

Ett tredje alternativ är att investera i en UPS. En UPS är ett batteri som vid strömavbrott eller långvarig över/underspänning matar den utrustning som är ansluten till den med ström från batteriet.


UPS:er kan fungera på lite olika sätt. Antingen kopplas batteriet in vid behov (omslaget till batteridrift sker snabbare än en strömcykel, vilket gör att utrustningen inte hinner märka att något hänt) eller så kan de konstant mata utrustningen med ström från "batterisidan". Batterierna laddas då kontinuerligt så länge det finns inkommande ström. Dessa brukar kallas "online" ups:er och brukar normalt vara de dyraste "deluxe" varianterna. De är dock effektiva då de har den jämnaste och bästa strömmen "ut" till den utrustning som är ansluten till dem, vilket kan vara viktigt för tex mätutrustning mm.

De flesta UPS:er har förutom själva batteri/reservkraften funktioner för att hålla en "jämn" ström och agerar ofta som en stor "skyddstransformator". Exempel på denna "ström tvätt" är skydd mot spänningsdippar (lägre spänning/ström) och överspänning (kort & långvarig). De mera avancerade modellerna erbjuder dessutom ofta skydd mot fasstörningar mm, vilket ger en "renare" strömförsörjning.

Mer information finns på
http://www.apc.com/products/
Under rubriken "Power Information" en bit ned på vänster sida finns en del nyttig läsning om elström.

Det finns liknande information hos konkurrenten Powerware.
http://www.powerware.com/
Under rubriken "About" och sedan "Power Problems".


Elektronik är känslig för magnetism därför att detta är en av egenskaperna hos (växel)ström. Magnetism som växlar riktning skapar ström i en krets/ledning. Vid mycket stora kraftfält är denna induktion högst påtaglig och det är helt riktigt att utrustning kan ta stryk som följd av detta - trots att den alltså inte är inkopplad i elnätet.

Åskan genererar rätt kraftiga magnetiska fält (iofs korta - men tillräckligt för att kunna ta död på elektronik om det vill sig riktigt illa). Då "extra" ström uppstår i en krets som inte är gjord för detta så tar den skada.

Beroende på vilka komponenter det gäller (resitorer fungerar tex annorlunda än kondensatorer) och hur dessa i sin tur är konstruerade så kan resultatet variera från ingen skada till "skumma ibland fel" och i värsta (sällsynta) fall att den slutar fungera helt.


Vänliga hälsningar,
Kjelle
 
Detta var info som heter duga!

En fråga. Jag har som jag skrev tidigare haft problem med att det flyger några modem om året vid åska, att få 3 barn att dra ur modemet efter varje session är inte lätt, därför så blir det inte att man gör det själv heller. När åskan väl kommer så är det inte alltid man hinner med.

Jag kollade på APC:s hemsida men förstod inte riktigt vilket av skydden jag behöver till mitt modem, kan du svara på det? Finns dom att köpa i Sverige & vad rör det sig om för kostnad?

Annars så har min son samlat på sig en låda med gamla modem så vi klarar oss några år.....

Larsa
 
Överspäningsskydd

Hej Larsa!
Jag kollade lite på vad som verkar vara aktuellt just nu. Det finns några olika sätt att lösa dina behov på. Om vi fortsätter på den inslagna vägen med just APC:s produkter så finns det 2 sätt att lösa behoven på.

1. Ett "Allt-i-ett" skydd som innehåller skydd för telefon/modem och vanliga strömuttag. Aktuell modell är "Basic Surge Protection" och APC:s produkt nr är "P5T4-GR". Produkten finns hos Dustin och kostar 295 sek (exkl moms).

2. Ett kraftfullare spänningsskydd + tele/modemskydd kopplat till detta. I detta alternativ skulle jag rekomendera det större/kraftigare skyddet, APC:s produkt nr är "E25-GR" som kostar 355 sek (exkl moms). Jämfört med skyddet ovan kan klarar det att filtrera högre stötströmmar och emi/rfi störningar. Till detta kopplar du skyddet ovan (P5T4-GR). Koppla de känsligaste prylarna till detta skydd så har du dels många uttag (som kan slås av & på med EN brytare) och ett bra skydd för din utrustning.

Glöm inte att skydden måste kopplas till ett *jordat* uttag för att ge ett bra skydd. Med så många uttag som i alternativ 2, bör du också kolla så att säkringen håller för belastningen från all utrustning. Laserskrivare tex drar en hel del liksom "vanliga" skärmar (inte lcd/platta skärmar) och datorer.


3. "DeLuxe" alternativet är såklart att köpa en UPS, som ger dig ytterligare skydd mot fasvridningar mm samt en "snygg" sinus signal. Förutom att hålla igång datorn sisådär 10min efter strömavbrott så stänger den automatiskt av datorn snyggt & prydligt (via usb eller seriell kabel). Denna sista grej är rätt central för en ups. När datorn stängs av korrekt så minimeras problem med konstigheter i filsystemet (problem med disken/fel på filer osv). Om vi för enkelhetens skull fortfarande håller oss till APC:s produkter skulle jag rekomendera en UPS som har minst 1000VA i kapacitet (eller större). Mitt förslag är en ups i "Smart-UPS" serien. Kostar 3150 sek (exkl moms) hos Dustin. Prisskillnaden till den enklare serien Back-UPS (Pro) är så liten att jag anser det bättre att gå på Smart-UPS serien istället. UPS är troligen lite "overkill" om du inte använder datorn professionellt (är små/ensamföretagare tex). Används datorn professionellt skulle jag däremot varmt rekomendera ups alternativet.


Jag hoppas att detta gjorde dig lite klokare.
Lycka till.

Vänliga hälsningar,
Kjelle
 
Detta är lite utanför ämnet men...

Trodde också att modem var säkrare än t ex det ADSL som jag har. Ända tills min far installerade brandvägg hemma hos sig. Det har visat sig att det inte är någon större skillnad mellan attackerna där och här hos mig. Varken i attacktyp eller frekvens.

Anna-Karin,
som drar ur sladdarna ur väggen, det är säkrast så.
 
modem är ju säkrare på så sätt att du relativt enkelt själv upptäcker att det går vääääldigt trögt att surfa eftersom någon håller på att tanka ner allt du har på hårddisken.
Med t.ex. 10MBit så märker du inte det på samma sätt (din hårddisk rasslar lite :))..
 
Själv kör jag med UPS-alternativet.

Bättre investering har jag faktiskt inte gjort på ett tag. Jag bor ute på landet (relativt) och här är det korta strömavbrott titt som tätt. Håller man på i gimp när allting i huset helt plötsligt slocknar i någon sekund så blir man _väldigt_ arg.

Well, min dator + alla komponenter och lampor och grejs i närheten drivs av två seriekopplade UPSer (APC SmartUPS 350 och 500) medans servern kör på någon rackmonterat 2000VA (1.4kW) UPSgrejs.

Servern klarar sig i ungefär en timme utan ström. :)
 
Kjelle, jag får tacka så mycket för infon & försöka ta tag i mitt problem. Min son börjar bli less på att ragga gamla modem för jämnan.

Larsa
 
Kjelle & ni andra, är detta något att ha vid problem med brunna modem & nätdelar? Är lite konfunderad över det låga priset, nåt jag missat eller?


APC BACK-UPS 350EI
Tillverkare: APC

Pris 695.00 SEK(exkl moms)

--------------------------------------------------------------------------------

Antal:

LagerStatus: I lager Gruppnamn 1: SÄKERHET/UPS
Artikelnr: 5010032966 Gruppnamn 2: UPS
Tillverkarens artnr: BK350EI Gruppnamn 3: UPS


Specifikationer
Kapacitet VA / Watt 350VA / 210W
Backuptid full belastning 6,6 min (210W)
Backuptid halv belastning 23,4 min (105W)
Antal strömuttag 4st (Se text!)
Larmfunktion Audiovisuella
Telefon skydd Ja
Administrations mjukvara Ja
Dimensioner (BxHxD) 91x165x284 mm
Vikt 6,32 kg

Kablar som medföljer:
1st USB kabel för kommunikation
2st Strömkablar till t ex: PC och monitor mm.
1st Telefonkabel (RJ11).

APCs nya Back-UPSCS 350 VA är en tillförlitlig, högeffektiv UPS anpassad för datorer i kontors- och hemmiljöer. Det är den första UPSen på marknaden som har både USB-port och seriell anslutning i samma enhet, vilket förbättrar kompatibiliteten med andra datasystem. Med APC:s Back-UPSCS får datorn omedelbart reservkraft från ett batteri vid strömbortfall, vilket gör att du obehindrat kan fortsätta arbeta vid kortvariga strömavbrott eller hinner stänga av datorsystemet vid längre strömavbrott.

OBS! UPS:en levereras som standard med USB kabel, och programvaran Power Management Edition. För inkoppling av denna modell med medföljande kabel krävs att datorn som ska backas upp även har en USB ingång.

UPS:en kan även kopplas in mot en dator som använder vanlig RS-232 ingång /Seriellt interface.Vid dessa fall kan en specialkablel beställas kostnadsfritt genom APC per kupng (8 -10 veckors leveranstid) eller via webben på adress www.promo.apcc.com. Lösen för inloggning samt kupong finns med originalförpackningen av UPS:en.

Funktioner hos Back-UPS CS:
• 3 uttag med batteribackup och överspänningsskydd, 1 uttag enbart med överspänningsskydd.
• Överspänningsskydd för telefon-,modem-, fax- och DSL-linje.
• USB-port och seriell anslutning på en och samma modell.
• Gratis programvara för för filnedsparning och automatisk avstängning, för Windows- och Mac OS 9-användare(9.0.4 eller senare).
• Intelligent batteristyrning.


Fördelar för ökad säkerhet:
• Batterier med hög kapacitet som användaren själv kan byta.
• Självdiagnostiserande enhet.
• Audiovisuella alarm.
• Enkel återhämtning efteröverbelastning.
• EUR 100 000 Policy försäkring för avbrottsskyddad utrustning (gäller bara EU-länder).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.