Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Se upp med Teknikproffset på nätet!

Produkter
(logga in för att koppla)
Du måste ha ett syfte med att väcka frågan om någon har micklat med batteri och kamera? Vad är det syftet?

Om du läser hela just den biten av texten och sätter in meningen i sitt sammanhang, och läser igen.

För att det är inte ovanligt eller konstigt att man berättar saker, valda saker, ur sin synvinkel. Det är inte konstigt eller ovanligt att butiker blir utsatt för en del sådana här småbedrägerier.

Och som jag sa tidigare så menade jag inte att du gjorde det, eller att du gör det eller att du kommer att göra det.

Men man msåte också kunna försöka se saker ur någons annan synvinkel. för så pass ärlig är inte tyvärr inte alla så att man kan förvänta sig att t.ex. Tekniproffset rakt av tar emot en produkt som fått problem av något som de sålt. Av just den situationen som jag försökt beskriva.

Tyvärr. Nog hade det varit mycket bättre om det varit så.
(Resonemanget är i samma anda som att man på något sätt måste kunna visa att man köpt varan i den butik som man reklamerar den till, eller att man måste kunna visa att den är inom en viss tid för att garantin ska kunna gälla.

Enkelt hade det kunnat vara om det räcker att säga att den är köpt här/där och garantin gäller fortfarande.)

Men för mig är det inte konstigt att Teknikproffset inte glatt säger att du ska skicka in kameran så fixar dom problemet.

----

Vad är det för tillverkare på batteriet?
 
Vad gäller det övriga så ställde jag krav redan samma dag som jag hämtade batteriet och provmonterade det, samt inte kunde ta ut det. Redan samma dag. Jag väljer dock att inte lägga ut den konversation vi haft utan medgivande från den andra parten. Den är dock väl sparad.
 
Tack för bilden TS, men jag kan fortfarande inte dra någon lärdom av incidenten. Vilket fabrikat/modell är det på batteriet?
 
Jag ska villigt erkänna att det inte var så lätt att förstå andemeningen i ditt inlägg, jag gör det troligen fortfarande inte riktigt. Men vad jag är ganska säker på är att börja ifrågasätta om någon agerar bedrägligt, faller under allmänt åtal och rubriceringen skulle då bli förtal. Du får däremot tycka att jag är dum i hela hôvvet och till och med skriva det. Det kan jag leva med. Jag har en ganska bra pejling då jag har jobbat i affärsjuridiska befattningar så pass många år, att jag vet att ha torrt på fötterna innan jag påstår något.
 
Jag ska villigt erkänna att det inte var så lätt att förstå andemeningen i ditt inlägg, jag gör det troligen fortfarande inte riktigt. Men vad jag är ganska säker på är att börja ifrågasätta om någon agerar bedrägligt, faller under allmänt åtal och rubriceringen skulle då bli förtal. Du får däremot tycka att jag är dum i hela hôvvet och till och med skriva det. Det kan jag leva med. Jag har en ganska bra pejling då jag har jobbat i affärsjuridiska befattningar så pass många år, att jag vet att ha torrt på fötterna innan jag påstår något.

Jag tycker att det är bra att man måste skriva under sitt riktiga namn, att man måste registrera sitt riktiga namn på Fotosidan.se. Det talar dels för att det blir inlägg som författaren kan stå för och att det som skrivs är ärligt.

Det är få forum som det är så på, på internet.

Men att jag ifrågasätter ditt inlägg och att jag motiverar ifrågasättandet med att situationen jag beskriver inte är ovanlig eller konstig skulle vara något som gränsar på förtal är nog att "övertolka" förtal och vad jag skriver. En förvanskning där du i så fall påstår att jag sagt något jag inte gjort.

Att ifrågasätta det du skriver, varför du har "rätt" och varför du inte istället vänder din kritik mot billiga ej original batterier måste få vara ok! Trots att det inlägget inte är anonymt, läs fördelen med att det inte är anonymt som jag beskriver ovan.

Om jag däremot skulle påstå att du är "dum i hela hôvvet" så skulle jag ha någon förståelse att att du dragit in förtal. Men nu har jag inte gjort det, jag citerar din egen text.

Det är obekvämt att du drar in något som du säger att det faller under allmänt åtal i diskussionen, indirekt så verkar det som om du vill säga att jag begått en brottslig gärning.
Så jag är lite skeptiskt till att du tar in "förtal" i diskussionen. Varför gör du det?


Hur skulle Teknikproffset, enligt "juridiken" hanterat det här?
 
Jag har läst igenom det jag skrivit och jag kan inte se att jag med något uppsåt har talat nedlåtande om TS eller försökt ge något negativ sken om denne.

Jag har också rapporterat tråden med följande text.


"Hej!

Jag rapportera första inlägget, men det är egentligen hela tråden.

I dom senare inläggen så ifrågasätter jag kritiken mot Teknikproffsen.

Att nyansera saker, eller om jag försvarar Teknikproffsset och att jag försöker få fram
att det inte är så självklart att Tekniproffset hanterat ärendet fel var syftet med inlägget.

Anledningen till det och motivering till att jag gör det står i det inlägget.
Där jag tar upp ett exempel där jag tar upp varför jag förstår att Teknikproffset
inte tagit emot kameran.

Efter det så har det kommit några frågor där jag försökt förtydliga det jag skrev och
varit tvungen att förneka något som jag inte skrivit.

Jag uppfattar en inlägget mot slutet, där TS pratar om allmänt åtal och förtal,
är att det indirekt sägs att jag kan ha gjort något brottsligt.

Och är det allmänt åtal, om det är en brottslig handling och om nu TS skulle välja att
göra en polisanmälan så vill jag gärna att det som sagts i tråden finns kvar.
Att det inte kommer att finnas någon tvekan om att det är ändrat i efterhand.

Och även för att "rättväsendet" inte ska få bli ett slagträ för att bestämma vad någon annan
får skriva. Som jag när jag ifrågasätter det TS skriver om Teknikbutiken.

För mig känns det fel att ta bort inlägget där jag ifrågasätter kritiken mot
Teknikproffset om det skulle vara av anledningen att det varit någon form av "hot" om att blanda
rättväsendet, genom polisanmälan eller vad det skulle kunna vara.

Jag har skrivit en fråga senare där jag funderar över varför man tagit in förtal i diskussionen.
Det känns det knepigt och fel att någon tar in det och min personliga känsla är att jag
blir oroad över att man gjort det.

Eller om det är fel av mig att inte okritiskt haka på en kritik mot en butik,
en kritik mot butiken som jag inte förstår. Och att det varit fel av mig att
ifrågsätta det som skrivits tidigare. Jag har inte som jag tror varit otrevlig,
provocerande eller gjort något dåligt påstående om TS.

Det som har kunnats uppfattas som det förtydligade jag redan i första inlägget och
jag har även påpekat att jag strykt under den biten. Ändringar som gjorts i det inlägget var
att rätta till något stavfel och förtydliga någonting annat.

Även om det kanske inte skulle vara aktuellt att gå så långt som att låsa tråden,
går det att se över den biten där man går in om just förtal?

Eller är det enda som man kan göra att trots allt radera mina inlägg om det varit så att förstört tråden?

/Mvh Anders Öquist"
 
Du har förtydligat att du inte utpekat mig som varande bedräglig, så vi struntar i några korrigeringar. Jag är fortfarande inte riktigt klar över vad du ville förmedla i ditt första inlägg utan kanske läste det lite som "fan läser bibeln". OK, ska vi lägga det till handlingarna så?
 
Nej pojkar.
Det är nog dags att ta en promenad och få en nypa frisk luft.
;-p

Ibland kan det vara bra att andas, ja ... Jag fick min paus när en god vän kom och ville ha hjälp med sin dator. Jag visade honom grejorna från, ja ..., och då drog han paralleller till en annan, riktigt stor detaljist och internethandel (nej, jag kommer ej att återberätta vad eller vilken) och känslan av att utpekas för att komma med faul play och så gapskrattade vi båda....
 
Slutinlägg

Vill berätta att vi slutit avtal om ersättning och återtag. Ärendet lagt till handlingarna. Man kunde efter en längre skriftlig utläggning se händelserna från ett kundperspektiv och bad om ursäkt för sitt långa uppvaknande och valhänta hantering. Det är bra.
 
Bara bra erfarenheter

Jag har handlat minneskort från Teknikproffset flera gånger. Inga problem alls, bra priser och korrekt hantering. Bara välkända märken, naturligtvis. Jag skulle aldrig köpa piratgrejor som är vitala för funktion och/eller resultat. Då tänker jag på minneskort, batterier eller vad som helst som ansluts till ett vägguttag. Man får vad man betalar för.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.