Annons

Se upp med Teknikproffset på nätet!

Produkter
(logga in för att koppla)
TP säljer billigare piratkopior. Intressant då är att veta vilket fabrikat av batteri du hade otur med så att andra slipper hamna i samma situation.
Vad var det för märke/modell på batteriet? Har du nån bild på det?
Som jag uppfattar det vill du varna dels för TP's bemötande och ett kasst piratbatteri. Det första har du lyckats med. Men inte det andra, än.
 
TP säljer billigare piratkopior. Intressant då är att veta vilket fabrikat av batteri du hade otur med så att andra slipper hamna i samma situation.
Vad var det för märke/modell på batteriet? Har du nån bild på det?
Som jag uppfattar det vill du varna dels för TP's bemötande och ett kasst piratbatteri. Det första har du lyckats med. Men inte det andra, än.

Bra fråga, ska ta bilder på återstoden av täcklocket. Men det är batteriet till en 1D mkIIN, men det är samma batteri till alla Canons 1D och 1Ds-hus fram till mkIIN respektiva mkII. Det som hände var att batteriet gick trögt sista två millimetrarna in mot huset. Jag vill säga trögt, inte otroligt trögt så att våld kräves. Samtidigt skall sägas att den omfattande tätningar av huset, innebär att det är gummitätningar runt hela batteriets anläggningsyta mot huset, varför det var en förväntad och förklarlig tröghet. När man väl knôtt in så att ingen glipa fanns mellan i underkant, putade täcklocket från på sidan av huset, som om det var fel vinkel på det täcklock som utgör avslut på själva batteriernas hus/kåpa. Det är vidare locket som innehåller vred och låsknapp för att låsa fast och säkra batteriet i huset. Det krävdes lite kraft att vrida vredet på plats och där kan vän av ordning säga, "du borde fattat det". OK, kanske det, men jag hade jobb att göra nästa dag, så jag ville kolla batteriet och att allt funkade innan jag satte det hela på laddning samt kolla restladdningen om jag borde göra en tömning före som Canons laddare tillåter. Allt funkade så kameran skvatt igång och det var lite laddning kvar, så jag skulle "bara" ta loss det för att tömma och ladda. Då kunde jag inte vrida upp vredet. Det satt fast. Lite desperat kontaktade jag dem igen, det första mejlet var om garanti på täthet med tanke på passformen. Jag fick ett svar som fick mig bli riktigt förbaskad, varpå jag insåg att här kommer inget att ske för att hjälpa till eller ta ansvar, så sent samma kväll skred jag till verket i verkstan och vred av vredet, och börjat med vassa verktyg och avbitare plocka loss täcklocket bit för bit runt vredet för att tills sist komma in, kröka metalblecket från frikopplingsknappen och komma åt att knuffa loss låsblecket som håller fast batteriet i kameran. Varför det fastnat, vet jag inte. Tyvärr var min demontering förstörande så jag kan inte köra någon back-engineering. Det gamla batteriet funkade perfekt, samt också den batteriersättningsinsats jag har ifall man vill köra på nätspänning. Så något fel i kameran kan jag inte härleda. Jag skall fota återstoden av locket och försöka få det begripligt här under helgen.
 
Givetvis tråkigt om ett batteri fastnar men om man köper piratkopior vad förväntar man sig? självklart kan det uppstå problem med passform etc, vill man ha kvalité och saker som fungerar så köper man original.
 
Givetvis tråkigt om ett batteri fastnar men om man köper piratkopior vad förväntar man sig? självklart kan det uppstå problem med passform etc, vill man ha kvalité och saker som fungerar så köper man original.

Av pirat förväntar jag mig att det fungerar men kanske på ett sämre sätt. Tex billigare plast, sämre tätning, sämre batteri etc.
Men självklart ska det fungera.
 
Av pirat förväntar jag mig att det fungerar men kanske på ett sämre sätt. Tex billigare plast, sämre tätning, sämre batteri etc.
Men självklart ska det fungera.

Håller med, funktionen måste finnas. Och jag läser faktiskt texten som att man ersätter originalbatteriet. Om man skriver det, borde väl originalbatteriets prestanda motsvaras, om än att jag kan acceptera livslängdsskillnad? Finns det områden där batteriet inte når upp till Canons, borde det framgå, särskilt tätning som kan skada kameran? Nu vet jag inte hur konsumentköplagen ser ut i detalj, så detta sista är min hemsnickrade värdegrund.
 

Bilagor

  • Teknikproffsets formulering.JPG
    Teknikproffsets formulering.JPG
    30.3 KB · Visningar: 48
Av pirat förväntar jag mig att det fungerar men kanske på ett sämre sätt. Tex billigare plast, sämre tätning, sämre batteri etc.
Men självklart ska det fungera.

Batteriet fungerar säkert även om det är sämre på de flesta punkter, jag menar bara att det inte har perfekt passform och kan fastna även om det oftast inte gör det är något att bli överraskad över.
 
Foton

Här kommer foton. Överst ut och insida på locket, pos 2 och 1. Ni ser förstås åverkan. Pos 5 är låsblecket med axeln som ska sitta i, pos 6, hålet i locket. Pos 3 och 4 är vikbara vredet och plattan vredet satt fast i innan jag blev våldsam ... Jag fick öppna så pass mycket i locket för att komma in med verktyg och skjuta låsblecket i sidled.
.
.
.
 

Bilagor

  • Batterilock-till-FS.jpg
    Batterilock-till-FS.jpg
    141.9 KB · Visningar: 43
Batteriet fungerar säkert även om det är sämre på de flesta punkter, jag menar bara att det inte har perfekt passform och kan fastna även om det oftast inte gör det är något att bli överraskad över.

Jag skulle bli överraskad, även om man läst om alla tidigare "original"-problem som finns på fotosidan.
Antar att du känner till exemplen, Error 05 (Canon), dyraste premiumblixten som ska "knackas i golvet" för att få kontakt i blixtskon (Nikon), glappande sladdrig premium blixt (Sony) för att inte tala om alla trasiga pinnar i minneskortfacken (Canon?).

OM man väljer att borra upp den inbyggda blixten på en kamera med fastnad pop up-blixt, i stället för "nåltricket" kommer den också se ful och trasig ut.


Michael - Man gör som vill -
 
Varför pirat?

Om man köper proffsgrejer för dyra pengar, varför snålar man då på batterierna? Köp original och slipp slika problem som TS råkat ut för.

/ FiCa1
 
Om man köper proffsgrejer för dyra pengar, varför snålar man då på batterierna? Köp original och slipp slika problem som TS råkat ut för.

/ FiCa1

Varför man köper piratbatteri har egentligen inte med ämnet att göra, men jag köpte nyss ett dylikt till min D3. Jag använder den väldigt sällan, och tyckte i och med det att det kändes onödigt att slanta upp 1500:- för ett originalbatteri - i stället köpte jag ett för en femhundring från batteriexperten.com (och det fungerar utmärkt tack så mycket).
 
Om man köper proffsgrejer för dyra pengar, varför snålar man då på batterierna? Köp original och slipp slika problem som TS råkat ut för.

/ FiCa1

Därför att det inte står något om att TS köpt en kamera "dyrt", TS kanske köpt den väldigt billigt. Indirekt påstår du att dyrt och original är alltid bättre, med du har så fel, de flesta generaliseringarna är till ondo, även denna ;-).

Varenda test/prov/review jag läst i hela mitt liv, så har det inte gått att rangordna produkterna efter pris, även om några av de dyraste har någon gång toppat listan, men de har även legat längst ner på listan också.

Ska vi titta på grå starrskydd (UV) med solglasögon och Rayban? :)


Här är några som inte "slapp undan":

http://www.mobil.se/nyheter/nokia-medger-exploderande-mobilbatteri-1.290258.html

http://www.svd.se/naringsliv/bransc...amlinerns-batterier-kan-explodera_7858610.svd

http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1191760-kasst-original-batteri-till-canon-ixus-220hs/

http://www.metro.se/teknik/sprangd-iphone-helt-normalt-enligt-apple/EVHmbA!aerLCzRvKaSlM/

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.273105/sa-sparar-du-tusenlappar-pa-att-ge-datorn-ett-lagprisbatteri

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=139775


Jag skulle inte rekommendera någon att köpa omärkta "no name" batterier på okänd firma, men gärna av andra rekommenderade märken.


Michael - Har nu många batterier -
 
Vad gäller pirat så dristade jag mig före denna incident att köpa phottix batterier till min 5D mkII. De har fungerat alldeles förträffligt, så man märker att det finns märkesbatterier också, fastän det inte står kameramärket på dem. Seriösa pirat eller 3-partstillverkare som kanske är ett bättre namn, verkar vara lika måna om sitt namn som andra märkesvaror. Säkert köps dom i samma fabrik som kanske både original samt allra billigaste no-name, men varumärkesinköparna lägger en spec när man köper att det och det ska det klara, vilket jag inte tror no-name gör, utan de blir tillgängliga på den billiga "spot-marknaden" av elektronik som vi blir närmast översköljda av. Vi (och jag) får vänja oss vid detta, tror jag, och välja mer noggrant i fortsättningen, samt inte rädas att berätta om något inte blir bra. Jag vill åtminstone höra om det, så jag kan ta ställning till att riska eller inte.
 
Vad gäller pirat så dristade jag mig före denna incident att köpa phottix batterier till min 5D mkII. De har fungerat alldeles förträffligt, så man märker att det finns märkesbatterier också, fastän det inte står kameramärket på dem. Seriösa pirat eller 3-partstillverkare som kanske är ett bättre namn, verkar vara lika måna om sitt namn som andra märkesvaror. Säkert köps dom i samma fabrik som kanske både original samt allra billigaste no-name, men varumärkesinköparna lägger en spec när man köper att det och det ska det klara, vilket jag inte tror no-name gör, utan de blir tillgängliga på den billiga "spot-marknaden" av elektronik som vi blir närmast översköljda av. Vi (och jag) får vänja oss vid detta, tror jag, och välja mer noggrant i fortsättningen, samt inte rädas att berätta om något inte blir bra. Jag vill åtminstone höra om det, så jag kan ta ställning till att riska eller inte.

Håller med, annars hade det inte funnits någon pris- eller kvalitets-konkurrens i världen som man kan kalla sund.
Utan den hade t.ex Canon originalbatteri vart lite sämre och mycket dyrare, hur mycket sämre eller dyrare vågar jag inte spekulera i. Men någon måste vara första köpare på nya okända produkter ;-)


Michael - Väljer friskt -
 
Det har hänt att något av mina originalbatterier till Canon har haft dålig kvalitet och dött alldeles för tidigt. Även något piratbatteri har fungerat dåligt. Men de flesta piratbatterierna har fungerat utmärkt.

(Man kanske kan dra en parallell till batterigrepp, original kostar ofta 3-5 ggr. så mycket som pirat)

Handlarna borde fatta att bemötandet är oerhört viktigt liksom hur de agerar när det blir problem med undermåliga produkter som i denna tråd.
 
Är det Teknikproffset som står som "tillverkare" av batteriet?

Dom erbjöd sig redan från början att ta tillbaka batteriet, vet inte om man egentligen kan begära så mycket mer i just det läget. Det är ju lätt att tro att de vet att just jag är ärlig.

Jag skulle ju kunna fixa till det på min kamera så att batteriet fastnar, begära att butiken fixar batteriet och kameran. Medans det från början faktiskt var så att jag skapade denna situation för att försöka få en reparation på den detalj som tidigare var trasig.

Men jag är så pass ärlig, och givetvis även TS, så jag skulle aldrig göra detta. Det är något som någon annan gör.

Och det framgår ju inte heller riktig hur långt man egentligen fört diskussionen med Tekniproffset.

Vill man ha en riktig garanti mot att det man köper inte ska skada den utrustning man har så måste man kanske välja vad man köper därefter och till vilken kostnad. Nu vet jag förståss inte om det finns någon som säljer ens originalbatterier som ordnar ev. problem som batteriet skapat.

Det intressanta att måste vara att varna för vilket batteri det är.

Det kan mycket väl vara likadant batteri som säljs hos andra, kanske t.o.m. under en annan tillverkares namn. Det är enkelt att skicka en order på den ena eller den andra produkten för tillverkning. Det kanske sker mest i fabriker i Kina.

Man skickar beställningen och man får tillbaka varan med sitt eget företag tryckt på kartongen och eventuellt på en "standard" plats på själva varan.

Varorna tillverkas i samma fabrik, eller liknande fabriker med samma sorts inriktning och kunder, man har olika kvalitetskontroller beroende på till vilket pris man betalat.

Det kan alltså vara märke A i den ena butiken och märke B i den andra butiken med det är samma person och samma fabrik som tillverkat dom. Och kvalitetskontrollen och andra krav på tillverkningen varit densamma.

Det skulle för mig vara mer intressant att få en varning för produkten än en varning för Teknikproffset. (Där ser jag redan på utbudet att de säljer dessa billiga saker.)

Då jag kan på ett lättare sätt undvika att köpa ett dåligt batteri.

(Jag säger inte att allt som är billig inte är tillräckligt bra eller ens sämre än en dyr produkt.)
 
Senast ändrad:
Anders Öquist

Jag skulle vilja fråga en sak, vill du väcka frågeställningen att jag micklat med batteriet i syfte att få batteri och kamera fixad?
 
Anders Öquist

Jag skulle vilja fråga en sak, vill du väcka frågeställningen att jag micklat med batteriet i syfte att få batteri och kamera fixad?

Nej, det är också därför jag strök under en rad i texten.

Tekniproffsen säljer billiga produkter men just hanterandet av reklamationen kan inte jag se att de gjort sämre än vad andra butiker gjort eller vad man kan vänta sig.

Du vill klaga på tekniproffset att de inte tog in din kamera, i alla fall så har jag fått det intrycket. Men hur pass långt ställde du det kravet mot dom? För i slutändan så valde du i alla fall att med någon form av tvång och med att förstöra batteriet för att få ut dom.

Jag blir lite fundersam på syftet med att varna för just Teknikproffset.

Dåliga batterier finns det "överallt".

Men om du tycker att det är rimligt och att du ska kunna kräva av Teknikproffset att de tagit in kameran, tagit ur batteriet och ev. åtgärdat ev. andra problem så säger jag inget om det. Det kan mycket väl vara ett rimligt krav.

Men ställde du det kravet till dom, har du försökt genom att hänvisa till t.ex. konsumentköplagen eller vad annat det kan vara?

Är det här ett krav som jag t.ex. kan ställa till någon annan butik som också säljer originalvaror och andra "dyra" produkter. Hur hanteras liknande ärenden i andra fall?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.