Annons

Se andras kommentarer först efter att man själv kommenterat bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlfaGTV

Aktiv medlem
Det slog mig att en del medlemmar på FS läser noggrant igenom alla kommentarer på en annan medlems bild innan de kommenterar själva. Andra gör tvärtom, kommenterar och ställer frågor innan de läst fotografens kommentarsvar som kanske redan besvarar deras fråga.

Nu till kärnpunkten:
Skulle vi kommentera annorlunda om vi inte redan hade en uppfattning om andra medlemmars uppfattning? Jag inbillar mig det faktiskt och jag tror också att vi skulle slippa en del hätska kommentarer likväl som en del smörande...

Jag antar att det här blir en logisk kullerbytta för redaktionen att genomföra en sådan sak, men det är förmodligen fullt möjligt.
Vad tror ni?
MVH
/Micke
 
Jag tror att det varierar från person till person. Helt och hållet beroende på hur man själv är som person helt enkelt. Några av oss vill inte se tidigare kommentarer för att vi inte vill bli påverkade av dessa (hit hör t ex jag själv). Men jag kan också tänka mig att det finns de som tycker precis tvärt om och som värdesätter möjligheten att först läsa vad andra tyckt. Och sedan har vi hela skalan däremellan.

/AnnaKarin
 
Skitbra idé med biverkningar...

Oj, vad svårt! Själva tanken bakom idén är ju jättebra, men jag tror att det skulle få en del oönskade konsekvenser. Fördelarna är förstås, som du säger, mindre smörande och verbala snytingar. Kanske även kommenterandet skulle öka om man var tvungen att själv kommentera först. Visst vill vi väl alla se fler kommentarer på FS? Kommentarerna skulle också bli bättre, eftersom man måste ta ställning till bilden själv, det går inte bara att haka på andras uppfattning.

Men - med det stora flöde av bilder som läggs upp på FS blir det svårt att hinna kommentera alla bilder som man tycker är intressanta och vill se kommentarerna på. Jag tror att man i många fall bara vill läsa andras kommentarer för att lära sig något. De som inte känner sig mogna att kommentera skulle aldrig få se några kommentarer överhuvudtaget och det är ju synd. Kanske blir följden nonsenskommentarer som "fin bild", "snygg tjej" eller liknande?

Skit också att det finns bieffekter till din idé, för egentligen tycker jag att den är hur bra som helst... Kanske man skulle kunna utveckla den på något sätt? Skulle det t ex gå att koda på ett sådant sätt att man - då man inte själv kommenterat - fick se andras kommentarer först då bilderna legat ute t ex 3-4 dagar? Då kan ju fortfarande alla söka upp bilderna i galleriet och de som vill kommentera direkt då bilderna lagts ut kan göra det utan att vara influerade av andras idéer och tankar.

Vad tror ni på FS-red?
 
Re: Skitbra idé med biverkningar...

Picture skrev:
...Visst vill vi väl alla se fler kommentarer på FS? Kommentarerna skulle också bli bättre, eftersom man måste ta ställning till bilden själv, det går inte bara att haka på andras uppfattning.
...

...
Jag tror att man i många fall bara vill läsa andras kommentarer för att lära sig något.
...

Jag inser det också, att man ju också själv rätt ofta enbart läser andras kommentarer. Jag hoppas att fotointresset ligger så högt på FS att man är beredd att uttrycka sin åsikt om en bild, för att se andras värderingar och tolkningar kring samma bild.

Men risken är stor att vi får buntvis med kommentarer i stil med de du nämner Hans.

Men jag tror at det skulle vara värt det för att få folk att tänka till innan man skriver kommentarer, inte bara ansluta sig till den kollektiva åsikten i tidigare kommentarer.
För jag tror att det är lätt att bli färgad av tidigare kommentarer, tyvärr.

MVH /Micke
 
Senast ändrad:
Hustomten skrev:
Riktigt coolt vore om man heller inte såg fotografens namn förrän man kommenterat ;)

Absolut! Åtminstone vore det tänkbart om man kikar på nyinkomna bilder, kanske t.o.m. skulle vara ide att komma direkt till den stora bilden utan fotografens kommentarer.

Jag brukar alltid studera den stora bilden först, sedan går jag tillbaka till den lilla bilden och läser fotografens kommentarer och ibland andra medlemmars kommentarer och sedan skriver jag nåt själv om det känns befogat.
(Ibland väljer jag att inte kommentera om det redan är 50-60-70 etc kommentarer redan innan, kanske bara nåt kort om att bilden gillas e.d.)
 
AlfaGTV skrev:
Det slog mig att en del medlemmar på FS läser noggrant igenom alla kommentarer på en annan medlems bild innan de kommenterar själva. Andra gör tvärtom, kommenterar och ställer frågor innan de läst fotografens kommentarsvar som kanske redan besvarar deras fråga.

Nu till kärnpunkten:
Skulle vi kommentera annorlunda om vi inte redan hade en uppfattning om andra medlemmars uppfattning? Jag inbillar mig det faktiskt och jag tror också att vi skulle slippa en del hätska kommentarer likväl som en del smörande...

Jag antar att det här blir en logisk kullerbytta för redaktionen att genomföra en sådan sak, men det är förmodligen fullt möjligt.
Vad tror ni?
MVH
/Micke


på vilket sätt tror ni att man påverkas av andras kommentarer?

jag känner inte alls igen mig i det faktiskt.

det första jag tittar på är bilden, sen läser jag ibland andras kommentarer, och om min uppfattning ser annorlunda ut än innan jag läst kommentarerna så är det enda jag kan tänka mig att den kanske har blivit lite reducerad, för att nån annan har skrivit precis samma sak, eller så har den blivit mera utförligt för att jag fått syn på nåt i bilden som jag inte såg själv först.

men detta innebär ju inte att det inte är min egna åsikt fortfarande
 
om det finns några som skriver en kommentar bara för att haka på vad nån annan skrivit ( och jag tror det är rätt få) så lär inte de personerna skriva nån kommentar alls istället

skulle det vara en positiv effekt?
 
man kan ju tänka så här också;
att "påverkan" kan vara inspiration. påverkan måste inte vara negativt tror jag
"oh, hjälp jag har blivit färgad av nån annans åsikter"
alltså, det betyder ju inte att man kopierar någons tyckande rakt av. det kan vara inspirerande att få ta del av vad andra tycker om bilden och hjälpa en att skriva en egen kommentar. om någon tex har en viss kritik så kommer jag på att jag inte håller med om det. och så kan jag skriva det.
 
Re: Skitbra idé med biverkningar...

Picture skrev:
Kommentarerna skulle också bli bättre, eftersom man måste ta ställning till bilden själv, det går inte bara att haka på andras uppfattning.


sen tror jag att de åsikter man har, de ställningtagande man tar oftast kommer ur av att man jämfört de mot andras åsikter. ett extremexempel: om jag aldrig hade diskuterat med någon så undrar jag om jag hade haft så många åsikter. åtminstone inte så många som hade någon större grund...
 
Jag tror att om någon etablerat bra fotograf typ Terje (bara ett exempel som i sig inte har med Terje som person att göra) börjar att skriva under en bild att den är bra. Då följer resten av kommentarerna samma mönster.

Vissa medlemmar har sådan "aktning" att de formar efterföljande kommentarer. Det är inte bra, och inte utvecklande för andra.

Det är heller inte bra att vissa fotografer genom sin "status" får bra kommentarer för att dom är dom. Det utvecklar inte fotografen

Om jag får välja vill jag dölja både fotograf och tidigare kommentarer innan man givit en egen kommentar. Det utvecklar alla på bästa sätt.
 
Hustomten skrev:
Om jag får välja vill jag dölja både fotograf och tidigare kommentarer innan man givit en egen kommentar. Det utvecklar alla på bästa sätt.
Håller med. Jag tycker idén med att kommentera utan att se andras kommentarer är spännande. Det skulle bli fler kommentarer som liknar varandra men ärligare eftersom alla skriver det de spontant känner inför bilden utan att påverkas av vad andra tidigare skrivit.
 
ariadne skrev:
om det finns några som skriver en kommentar bara för att haka på vad nån annan skrivit ( och jag tror det är rätt få) så lär inte de personerna skriva nån kommentar alls istället

skulle det vara en positiv effekt?
Ja
 
Hustomten skrev:
Riktigt coolt vore om man heller inte såg fotografens namn förrän man kommenterat ;)

jäkla najs förslag alltså. jag är på :)
jag tror att vi (vare sig vi vill eller ej) påverkas av att veta vem fotografen är, samt andra medlemmars kommentarer.

mina 2 ören (?)
/amir
 
Eftersom jag inte kommenterar bilder i regel så kanske ni inte tycker det är så relevant, men här är mina tankar om förslaget.

Som tidigare nämnts så finns det de som gärna tittar på bilden och läser kommentarerna, jag till exempel. Dessa personer stängs nu ute från "diskussionen"/"forumet". Lösningen för mig vore att skriva en halvhjärtad kommentar som det som tidigare nämnts lätt hamnar i just kategorin "fin bild". Dessa kommentarer är i mitt tycke sämre än ingen kommentar alls. (Ingen fara, jag skulle aldrig göra något sådant, tyvärr skulle jag nog istället titta på bilder i mindre utsträckning)

Ibland kan en kommentar gå stick i stäv med vad någon tycker om bilden och då kanske man vill uttrycka att det är så, dvs visa att föregående kommentar inte på något sätt uttrycker ett allmänt ställningstagande.

Om det nu är så att man är rädd för att "groupies" ska följa "etablerade aktade kända medlemmars" åsikter bara för att stryka folk medhårs (vilket är ett ganska idiotiskt beteende) så kan man väl se till att dölja namnet på den som kommenterat bilden och istället ge en anonym länk till personens sida. Då är det inte helt uppenbart vid en första läsning vem som skrev kommentaren. Men jag tycker att det är onödigt. De personer som beter sig på ett sådant omoget sätt tycker jag man får låta hållas och hoppas att de någon dag vågar inse att tycke om fotografiska verk (eller vilken typ av konstverk som helst) är subjektiv.

Att fotograferna skall vara "anonyma" när man skriver en kommentar kanske kan vara intressant, men även här tycker jag det är lite onödigt.

Vore det hela en tävling kanske det vore bra om domarna vore så opartiska som möjligt genom att man hade "blindprovning". Men nu är det inte någon tävling utan ett öppet forum, låt det förbli öppet och uppmuntra istället folk att våga tycka.

Det finns en doktrin som jag tror på: Ju fler hinder man inför desto mindre kommer folk utnyttja det. Därför ska man bara införa hinder om det verkligen går att rättfärdiga och det finns ett behov. Det kommer alltid finnas folk som "går runt" hindren så ofta har de mindre positiv effekt än man önskade från början. Bara i väldigt enkla system kan man påvisa en direkt positiv effekt.

Men det var bara några små tankar från en som ytterst sällan kommenterar (än så länge inget på den här webbplatsen).
 
Hustomten skrev:
Riktigt coolt vore om man heller inte såg fotografens namn förrän man kommenterat ;)

Detta är super!

Mikaels förslag är också bra men kan kanske göra att nytillkomna på FS får svårt att lära sig att kommentera, det är inte lätt att ge konstruktiv kritik utan detta måste tränas in.

Att som helt ny kasta sig in & ge kommentarer utan att veta hur dessa brukar skrivas kan säkert kännas kymigt, dessutom så tar det sedan lång tid innan man har fått läsa ett stort antal kommentarer.

Jag har själv under årens lopp lärt mig mycket genom att läsa andras kommentarer...

/Larsa som kommenterar åt skogen för lite, lovar som vanligt att skärpa mig.
 
maxzomborszki skrev:
Att fotograferna skall vara "anonyma" när man skriver en kommentar kanske kan vara intressant, men även här tycker jag det är lite onödigt.

Vore det hela en tävling kanske det vore bra om domarna vore så opartiska som möjligt genom att man hade "blindprovning".

Håller med dig i stora drag, svårt detta.

Detta med att det inte är någon tävling är nåt jag sagt många gånger i forumet när exempelvis betygen varit på tapeten & jag tycker mig ha upptäckt att vissa tar detta som en liten tävling. Betygen byr jag mig inte ett dugg om utan jag går enbart på kommentarer, men det kan vi ta i en annan tråd.

Tycker dock att fotografens namn inte fyller någon som helst funktion annat än att man har en viss tendens att titta närmare på "duktiga" fotografers bilder som man tidigare funnit intressanta, om namnet inte presenterades förrän efter kommentaren så blir enbart bilden intressant.

Om detta kommer att leda till att fler "okända" fotografer får sina bilder kommenterade vet jag ej men möjligheten finns ju tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.