Annons

SD vs. CF och adapter!

Produkter
(logga in för att koppla)

goneaway

Aktiv medlem
Har funderat på att skaffa en SD till CF adapter för att slippa släpa med en extra kortläsare när man ur ute och far. Har inbyggd SD läsare i datorn vilket är smidigt.

Finns det bra adapters?
Vad är den egentliga skillnaden mellan SD och CF, mer än storleken.

Ett CF-kort är mer än dubbelt så stort som ett SD så hur du skall få in ett CF i SD-porten förstår jag inte. Adaptern måste alltså hänga utanpå och vad tjänar du på det då, jämfört med en USB-läsare?

Ett CF-kort är mer än dubbelt så stort som ett SD så hur du skall få in ett CF i SD-porten förstår jag inte. Adaptern måste alltså hänga utanpå och vad tjänar du på det då, jämfört med en USB-läsare?

Men snälla!
Läs innan du skriver, sen kan ju sunt förnuft få råda om läsningen inte fungerar.

SD till CF! Alltså ett CF-kort som huserar det mindre SD kortet som du sedan kan ta ur och placera i nämnda SD läsare.

Finns SDHC -> CF Type II-adapters som tydligen ska funka hyffsat, men det förutsätter ändå att du har en kamera som stödjer Type II-kort, och prestandan kommer såklart att bli lidande oavsett.

Värt det? Förmodligen inte. Har du ingen kortplats i laptopen som kan svälja en snabb CF-läsare istället?

Vad skall du med en SD till CF adpater till isf. om du har en inbyggd SD läsare i datorn? Försöker du säga att du har CF i kameran och vill använda SD eftersom datorn har det?

Mvh
Håkan

Finns SDHC -> CF Type II-adapters som tydligen ska funka hyffsat, men det förutsätter ändå att du har en kamera som stödjer Type II-kort, och prestandan kommer såklart att bli lidande oavsett.

Värt det? Förmodligen inte. Har du ingen kortplats i laptopen som kan svälja en snabb CF-läsare istället?

Ja och nej, finns ju PC-card slot som kan ta en CF läsare. Såg någon modell för länge sen men den verkade oerhört skrymmande då nästan hela CF modulen var utanför datorn.

Det finns inga SD-kort som är så snabba som de snabbaste CF-korten. Om jag skulle använda en CF/SD-adapter och SD-kort i min A900 (i stället för de 8GB 45MB/s-kort jag använder idag) skulle skrivhastigheten sjunka dramatiskt.

Det finns inga SD-kort som är så snabba som de snabbaste CF-korten. Om jag skulle använda en CF/SD-adapter och SD-kort i min A900 (i stället för de 8GB 45MB/s-kort jag använder idag) skulle skrivhastigheten sjunka dramatiskt.

Jo det är sant, själv får jag nog lov att erkänna att jag sällan eller aldrig använder de allra snabbaste CF korten.

Men vad kan den maximala hastigheten bli med en sån adapter tro?

Ja och nej, finns ju PC-card slot som kan ta en CF läsare. Såg någon modell för länge sen men den verkade oerhört skrymmande då nästan hela CF modulen var utanför datorn.

Har ett par CF PC-card liggandes sen förr, nya laptopen tar endast express-card. Hela CF kortet försvann nästan in i adaptern som inte stack ut en endaste milimeter, vilket ofta slutade med att man fick lossa adaptern för att få ut CF kortet. Bra eller dåligt?

Gav sen upp jakten på någon form av CF -> express-card adapter och köpte en snabb usb2 CF läsare från SanDisk.Vilket skyfflar bilder långsammare, teoretiska 480Mbit/s (60MB/s) mot 133 MB/s som gamla PC-card men för CF III räcker det ändå.

Den stora skillnaden är att SD korten kommunicerar seriellt med kameran, därför behövs färre kontaktstift, CF korten kommunicerar istället parallellt och behöver därför fler kontaktstift. (Jämför med P-ATA och S-ATA för hårddiskar.)

Den större storleken för CF-korten gör också att kortens lagringskapacitet kan göras större, det ryms helt enkelt fler minneskretsar.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto