Annons

SD till CompactDisk

Produkter
(logga in för att koppla)

billybuster

Aktiv medlem
Hej
Är det någon som vet var man kan köpa en SD till CompactDisk adapter eller har några synpunkter på detta? Är det en bra idé eller?
Det är så att jag har en Nikon D80, en Nikon D700 och ett 8Gb SD kort. Hade varit soft om man kunde använda samma minnes kort i båda.

Låter inte som en smart produkt. SD och CF är helt olika interface så en adapter däremellan ser jag som tveksam att försvara. Bättre att köpa nya kort faktist och använda ditt befintliga kort till något annat eller sälja det.

Låter inte som en smart produkt. SD och CF är helt olika interface så en adapter däremellan ser jag som tveksam att försvara. Bättre att köpa nya kort faktist och använda ditt befintliga kort till något annat eller sälja det.

Ja men ett SD är ju mindre än ett CF. Det skulle ju kunna gå in.

Låter inte som en smart produkt. SD och CF är helt olika interface så en adapter däremellan ser jag som tveksam att försvara.
Är inga som helst problem med en sådan adapter. Jag har använt en som liknar den från Dealextreme i många år och det funkar alldeles utmärkt.

Hade jag en nyköpt D700 skulle jag iofs lägga en slant på ett par riktigt snabba CF-kort till den, men ha en adapter med SD-kort som reserv.

Är inga som helst problem med en sådan adapter. Jag har använt en som liknar den från Dealextreme i många år och det funkar alldeles utmärkt.

Hade jag en nyköpt D700 skulle jag iofs lägga en slant på ett par riktigt snabba CF-kort till den, men ha en adapter med SD-kort som reserv.

tack för tipset

D700 tar bara CF typ I-kort vilket begränsat utbudet rejält, typ II-kort får inte plats. Jag vet att jag har sett adaptrar som passar men du kan nog räkna med en betydande förlust i skrivhastighet. Sök på ebay men googla på produktnamnet och kolla hur de verkligen funkar i praktiken.

I mitt tycke, inte alls värt besväret.

D700 tar bara CF typ I-kort vilket begränsat utbudet rejält, typ II-kort får inte plats. Jag vet att jag har sett adaptrar som passar men du kan nog räkna med en betydande förlust i skrivhastighet. Sök på ebay men googla på produktnamnet och kolla hur de verkligen funkar i praktiken.
I mitt tycke, inte alls värt besväret.
Nja, det tillverkas väl knappt några kort av typ 2 längre? Adaptrarna brukar vara vanlig typ 1. Att de skulle medföra någon påtaglig förlust i skrivhastighet har jag inte upplevt.

Nja, det tillverkas väl knappt några kort av typ 2 längre? Adaptrarna brukar vara vanlig typ 1. Att de skulle medföra någon påtaglig förlust i skrivhastighet har jag inte upplevt.

Tja, den som länkades ovan var typ 2, därav påpekandet att välja noga. Och det är även stor skillnad mellan skrivhastighetn med adaptrar, bra adapter = ok hastighet, dålig adapter = tålamod krävs. Inget som annonsörerna på ebay eller elektronikbutikerna skriver om så man bör googla först.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto