Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanningsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Eliaz

Aktiv medlem
Hej jag är ny i gruppen. Jag har läst en del om scanning och funnit en röd tråd och den rekomenderar Vuescan vart får man tag på programmet, kan det köpas i affärerna, och i så fall vilka? har en minolta Dual II

Hälsningar Eliaz

Hej

en varning dock... Vuescan har flera fördelar i form av snabbare scanning och trevligt o snabbt interface.. men jag får inte samma kvalité med detta program jmf med originalprogramvaran som följde med scannern.

Med vänlig hälsning
Johan

Jag skulle säga tvärtom; Vuescans gränssnitt är urkasst, men lyckas man tränga igenom det belönas man med bättre resultat än med originalprogramvaran. Däremot finns det helt klart flera sätt att totalförstöra en skanning i Vuescan. Plus att frånvaron av kurvverktyg gör att man inte kan använda Vuescan som ett komplett verktyg, bilderna måste ovillkorligen efterbehandlas.

jimh skrev:
Jag skulle säga tvärtom; Vuescans gränssnitt är urkasst, men lyckas man tränga igenom det belönas man med bättre resultat än med originalprogramvaran. Däremot finns det helt klart flera sätt att totalförstöra en skanning i Vuescan. Plus att frånvaron av kurvverktyg gör att man inte kan använda Vuescan som ett komplett verktyg, bilderna måste ovillkorligen efterbehandlas.

Vuescans anv gränssnitt är mkt bättre för en van pc/scannare eftersom det är snabbare och enklare att använda då man lärt sig applikationen.

Att få bättre scanningar från Vuescan och en Nikon Coolscan IVED än med Nikons original program är felaktigt då Vuescan inte addreserar alla finesser i scannern, något som Nikons original program gör. Detta enl Vuescan upphovsman, Hammerick. Anledningen till detta är att Vuescan är tänkt att fungera till flera olika scanners och kompromisser är då nödvändiga.

Jag har dyrköpt tvingats scanna om mängder med dia då jag till min förskräckelse insåg att kvaliteten inte var i paritet med originalprogramvaran. Desutom uppdateras Vuescan rel frekvent och det hände också mellan dessa att riktigt stora fel smög sin in, bland annat flöt stora likfärgade areor ihop och såg ut som oljefärg.

Med vänlig hälsning
Johan

PS; Behöver jag tillägga att min licens av Vuescan är till salu... ;-)

julgus skrev:
Vuescan inte addreserar alla finesser i scannern, något som Nikons original program gör.
Ok, du använder en Nikonskanner. Tråden handlade om Minolta SD II, och där finns det inga begränsningar i Vuescan.

Konkret vad skulle göra Vuescan bättre än Minoltas eget på min Dual Scan II och mina bilder.
mvh/gunte..

Förmodligen ingenting eftersom du bara kör dia. Minoltas drivrutin har inga större problem med dior som fyller upp hela histogrammet med sitt stora densitetsomfång (där är det istället hårdvaran som pressas till bristningsgränsen...).

Det är bara med negativ jag upplever ett större behov av kontroll. Så kör du vidare med originalet tycker jag.

Kan inflika att Vuescan + SDII tillsammans med Kodak XC (och VS) ger ett bättre resultat än Orginal + SDII. Med orginalet får du magentastick, vilket du inte får i Vuescan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar