Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanning hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Ottosson

Aktiv medlem
Jag undrar om det är någon som vet ett bra ställe där man billigt kan scanna mellanformats negativ i sthlm.
Lämnar man in dem får man ju betala en 4-5-600 per ruta vilket jag inte kommer att ha råd med?

Så är det någon som har någon smart lösning hur man kan komma undan billigare utan att köpa skanner?

/Fredrik

Innan jag hade en skanner så fotade jag av dia och negativ på ljusbordet med en digitalkamera. Det funkade hyffsat för fotosidanbruk med digitalkameran (Canon powershot G2) och en försättslins när det gällde svartvita negativ, men dia blev riktigt dåligt.

Beg. scanner

Varför inte köpa en beg. Epson 2400 eller 3200?
Borde gå att hitta för en billig peng samt ger riktigt bra resultat om man ser till priset av scannern.

Fredrik Ottosson skrev:
Jag undrar om det är någon som vet ett bra ställe där man billigt kan scanna mellanformats negativ i sthlm.
Lämnar man in dem får man ju betala en 4-5-600 per ruta vilket jag inte kommer att ha råd med?

Så är det någon som har någon smart lösning hur man kan komma undan billigare utan att köpa skanner?

/Fredrik

Vad ska du använda bilderna till? Om du bara ska använda dem för webbruk, då räcker ju en påsiktsskanner. Ska du trycka dem i större format, då behövs ju en riktig filmskanner.

Stefan

Re: Re: Scanning hur gör ni?

stefohl skrev:
Vad ska du använda bilderna till? Om du bara ska använda dem för webbruk, då räcker ju en påsiktsskanner. Ska du trycka dem i större format, då behövs ju en riktig filmskanner.

Stefan

Jag kommer att använda bilderna till både webben och att kunna redigera bildern i datorn som sedan ska tryckas. Jag tänkte om det fans något ställe där man kunde hyra skanner per timme eller så?

Re: Re: Re: Scanning hur gör ni?

Fredrik Ottosson skrev:
Jag kommer att använda bilderna till både webben och att kunna redigera bildern i datorn som sedan ska tryckas. Jag tänkte om det fans något ställe där man kunde hyra skanner per timme eller så?

Det finns ett ställe som heter Digitala bildverkstan där du kan bli medlem och göra detta. Sådana verkstäder finns i Malmö, Göteborg, Örebro, Stockholm och Luleå.

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar