Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner för 6x6

Produkter
(logga in för att koppla)

Taiga

Aktiv medlem
Hej, funderar på en scanner för 6x6. Vilken ska man välja som inte kostar en förmögenhet, eller finns det någon som tar både 6x6 och kopior som är att rekomendera ?:confused:

Självklart så ska det ge bilderna rättvisa,en del av bilderna ska läggas in på hemsidan som jag håller på med, med andra ord det ska se snyggt och välgjort ut.Jag kan ingenting om scanning av bilder men jag får väl lära mig av någon, så alla goda råd är välkommna.

Dedikerade filmskannrar för 6*6 kostar mellan 20-30', ngt för mycket.

Många har varit nöjde med Epson 2450 och Cannon motsvarighet. Bra upplösning till hyfsat pris, ca 4500 kr. Scannrarna tar upp till 4*5 tum i film, bra även för storformatare. I nästa nummer av Foto kommer en stortest av de båda.

/eRik

Skall du bara ha dem på webben och skriva ut i rimliga format så blir du nog nöjd med de apparater sumpen rekommenderade. Jag har en Epson 1640, en skanner som är rätt mycket sämre än 2450 men tycker att resultatet från mellanformat blir rätt bra, fullt jämförbart med småbild skannat på en filmskanner.

Men vill du kunna utnyttja det försprång mellanformatet har jämfört med småbild blir det att punga ut rätt saftiga pengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar