Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scannar, men kan inte ladda upp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har skaffat en scanner eftersom jag tar analoga bilder och vill lägga ut dom här på fotosidan.se, men de går inte!! Det står error!!

Jag har tittat närmare på problemet och det blir tydligen bitmapps-bilder efter att jag scannat dom och det funkar inte på fotosidan tydligen. Någon som vet hur man ändrar formatet från Bitmapp till JPEG ????

Tacksam för svar, för just nu känns det som jag kastat pengarna som jag ladde på scannern, i sjön!!!!

/CanonKristian

Vad har du för programvara för bildbehandling? Det följde säkert med något i stil med Photoshop Elements eller liknande. Öppna din bitmapp i det programmet och spara om den som jpeg.

Du kommer att upptäcka att du vill göra andra saker i bildbehandlingsprogrammet också. Storleksförändring, dammduttning, tonjusteringar och skärpning är de vanligare åtgärderna som behövs på i princip alla bilder.

Ok....

Adobe ActiveShare var det som följde med, men jag har kört in dom i PAINT eftersom de funkat bra på de andra bilderna! Jag tycker inte om att efter behandla mina bilder, då jag tycker att de ska bli perfekt när man tar det. Visste, efterbehandling kan behövas på många av mina bilder åxå...
Men de kanske funkar bättre i Adobe...Ja ska prova!

Jag kan ju tycka att det är lite väl naivt att tro att det ska bli perfekt bara för att man köper en scanner... Efterbehandling behövs i regel ALLTID. Om än bara lite grand i bästa fall ;-)

Du kan säkert ställa in i vilket filformat bilderna skall sparas i när dom är scannade, någonstans.

mvh
cf

Activeshare vet jag inte vad det är. Jag tror inte det är ett bildbehandlingsprogram.

Paint går bort helt, det kan inte användas för sånt här.

Har du bara Paint så är Picasa bättre än inget. Det kan laddas ned gratis på http://picasa.google.com och kan utföra de grundläggande grejerna enkelt.

Som Jim skriver måste du spara om bilderna till Jpeg. Välj "spara som" och jpeg-format.
Du måste även tänka på storleken på dina bilder.
Bilder som ska laddas upp får vara högst 1024x1024 pixlar och max 250Kb.

Svart till Contax

Jag menar inte att mina bilder blir perfekt, men jag tycker mera om att hellre ta mer tid på mig innan jag tar bilden än att sitta flera timmar frtamför datorn och göra den "konstgjord" vilket jag tycker de kan bli ibland!

Sen tror även jag att de går att formatera om dom, men jag undrade hur!!!

Att efterbehandla en bild vid datorn är samma sak som gjorts i mörkrummet i så många år. Så som efterbelysa himlapartier för att göra dem mörkare, beskära bilder för att förbättra kompositionen, använda olika papper och framkallningsmetoder för att få olika kontrast osv... det är inget "konstgjort" med det.
Arbetssättet och verktygen må vara annorlunda men målet är det samma, att få fram en bra bild.

Jaja

Ja, jag menar inte att det är helt värdelöst, men JAG väljer hellre att försöka få bilden bra direkt! Det går naturligtvis inte alla gånger, och då är det ju bra med Photoshop eller dyligt, men det är inget för mig, även fast många kanske tycker jag skulle behöva göra det på mina bilder.

CanonKristian

jimh skrev:
Har du bara Paint så är Picasa bättre än inget. Det kan laddas ned gratis på http://picasa.google.com och kan utföra de grundläggande grejerna enkelt.

Annars är väl GIMP i stort sett lika bra som photoshop, bortsett från vissa småsaker. (Om man skulle vilja ha något lite mer avancerat, som är gratis.)

http://www.gimp.org/

Kristian:
Ofta ser bilden inte riktigt likadan ut när man scannat den som den gör i original och man behöver ofta göra vissa små justeringar vad gäller ljushet och kontrast och ibland även ta bort färgstick.

Tackar tackar

Jaså GIMP är åxå en gratis grej att hämta? Ja, för jag tittade på Photoshop och de va inte dirket billigt tyckte jag.

Tusen tack för alla era svar och lösningar!

Glöm inte Irfanview ! Funkar bra till enklare saker (spara om (tar de flesta format), justera kontrast och ljus, beskära osv.). Också gratis att ladda ner, googla.

/ Erik

Re: Jaja

CanonKristian skrev:
Ja, jag menar inte att det är helt värdelöst, men JAG väljer hellre att försöka få bilden bra direkt! Det går naturligtvis inte alla gånger, och då är det ju bra med Photoshop eller dyligt, men det är inget för mig, även fast många kanske tycker jag skulle behöva göra det på mina bilder.

CanonKristian

Att fixa till en bild efter inskanning har inget med bra eller dålig fotografering att göra. Du kommer märka, eller kanske redan har gjort, att man t.ex. får med en massa damm på köpet efter inskanning. Det värsta vill man oftast klona bort. Ibland finns även dammborttagning som en funktion i skannern och det räcker en bit.

Skit in, skit ut gäller även photoshop till stor del när det gäller att fixa till bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar