Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna dia, vilken storlek på fil????

Produkter
(logga in för att koppla)
Ollars.....
Drar du sedan iväg ett par protonkanoner och hoppar in i hyperspace?

skämt o sido, tack för en steg för steg förklaring som just nu är rena klingon för mig. men jag skall kolla upp vad du snackat om och försöka din väg....

Ledsen för mitt ovårdade språkbruk..

...men det är enklast att beskriva det så här. :)

Men glöm inte, som sagt att detta är bara mitt sätt, och som du förstått finns det flera åsikter om vad som är rätt.

Men kanske detta kan funka som utgångspunkt för dig, så kan man börja laborera senare.

Kort sagt, scanna så högupplöst som din scanner klarar. Blir bilderna riktigt stora kan du skala dem till en mera lagom storlek. (Jag valde samma storlek på bilder som jag får från min digitalkamera)
Scanna i så stort färgdjup som möjligt för att tappa minsta möjliga information om du behöver justera ljushet eller färger. Skärpa behöver du inte lägga på i det här skedet, det kan du göra senare när du vet vad bilden ska användas till.
Slutligen, om du kan scanna i 42bits färg eller iaf mer än 24bit, måste du minska till 8bitar per kanal innan du spara som JPEG.
Ställ in en relativt hög JPEG kvalitet, 10 eller 12 om du är riktigt kräsen och spara.

Lycka till med ditt tidsödande uppdrag!

MVH /Micke

Ursäkta då..
jo, det är möjligt att jag skjuter hare med elefantbössa, men filerna minskar ju rätt ordentligt när de är färdigbehandlade och sparade i åtta bitar. Jag skulle inte ta för vana att scanna i åtta bitar med tanke på att då och då behöver man göra grova justeringar. Får man då posteriseringar så är man ju tvungen att göra om.
Men - dia är inte något jag sysslar med särskilt mycket. Jag tänker framförallt utifrån neg. Ledsen om jag förvirrar.

eddiemagnusson skrev:
en liten fråga till... vad är input och output på resolution?
Huh?
Jag antar att du pratar om dialogrutan för scanning?
Kan du ta en skärmdump och smeta in i forumet?
([Alt]+[PrntScrn] och sedan klistra in, [Ctrl]+[V], i en ny bild i ditt bildbehandlingsprog)
MVH /Micke

Kunde inte låta bli ....

..at röra till det ytterligare :0)
tiff filer kan komprimeras med LZW algoritm
vilket till skilnad frå Jpg/jpeg är en oförstörande komprimeringsmetod.
Filerna blir inte lika små som jpg men ändå något mindre än en okomprimerad tiff!
Ett annat alternativ är Jpg2K/Jpeg2000
dessa har dock inte riktigt slagit igenom men gör jobbet bättre än vanlig jpg.

ref:LZW http://www.catenary.com/appnotes/lzwcomp.html
ref:jpeg2000 http://www.jpeg2000info.com/

/Stefan

Aha! Nu fattar jag..
Input resolution skall du ställ så högt den accepterar, eller ännu hellre på den maximala optiska upplösningen på din scanner. "RTFM" som man brukar säga ;)

Output resolution reglerar egentligen bara hur stor bilden blir om du skriver ut den direkt från ditt bildbehandlingsprog.
Alltså, två exempel tagna ur luften:
1. Output Resolution - 300 dpi = Utskriften blir t.ex. 18*24 cm

2. Output Resolution - 72 dpi = Utskriften blir 75*100cm.

Båda exempel här ova gäller för samma bild, man förändrar bara tätheten på pixlarna vid utskrift. Antelet pixlar är desamma, ca 2100*2800px.

Det här spelar ingen roll alltså, så länge bilden vistas på din dator. Skall du skriva ut den bör du anpassa för bästa resultat.

Testa ditt bildbehandlingsprograms "Bildstorlek" så ser du snart vad jag menar.

Lycka till!
MVH /Micke

Detdär med output har att göra ifall du vill göra en pappersbild av den digitala bilden som du scannar in, och vet i vilken upplösning den skrivs ut. Då kan du knappa in storleken där under och välja output resolution så blir den exakt den storleken som behövs för pappersbilden.

Vet inte riktigt hur programmet fungerar, men det är inget man bör pilla på ifall man inte vet vad man håller på med. Kör output på max bara, och ha ingen storlek alls därunder ifall det går.

/Henri

PS
Om du ändrar i Output Resolution så kommer du att se att värdena i Output size också ändras, och även i Magnify rutan.
DS
MVH /Micke

Vill inte röra till det, men ...

är inte jpeg nivå 12 helt okomprimerad? Dessutom har jag för mig att tif inte är ett bildformat på samma sätt som jpeg, utan en grupp eller typ av format där olika komprimeringsalgoritmer kan användas. Man kan t.ex. komprimera tif med jpeg-algoritm (dumt, jag vet, men det går teoretiskt) och då blir komprimeringen förstörande i alla fall. Eddie, glöm det jag skriver här - jag bara teoretiserar. ;-)

//Lasse

Re: Vill inte röra till det, men ...

dobos skrev:
är inte jpeg nivå 12 helt okomprimerad? Dessutom har jag för mig att tif inte är ett bildformat på samma sätt som jpeg, utan en grupp eller typ av format där olika komprimeringsalgoritmer kan användas. Man kan t.ex. komprimera tif med jpeg-algoritm (dumt, jag vet, men det går teoretiskt) och då blir komprimeringen förstörande i alla fall. Eddie, glöm det jag skriver här - jag bara teoretiserar. ;-)

//Lasse

Vanlig jpeg är tyvärr alltid förstörande. jpeg2000 behöver inte vara det. Tif? Brukar vara oförstörande men det kanske är ngn defaultmetod som används?

Re: Kunde inte låta bli ....

greggan skrev:
..at röra till det ytterligare :0)
tiff filer kan komprimeras med LZW algoritm
vilket till skilnad frå Jpg/jpeg är en oförstörande komprimeringsmetod.
Filerna blir inte lika små som jpg men ändå något mindre än en okomprimerad tiff!
Ett annat alternativ är Jpg2K/Jpeg2000
dessa har dock inte riktigt slagit igenom men gör jobbet bättre än vanlig jpg.

ref:LZW http://www.catenary.com/appnotes/lzwcomp.html
ref:jpeg2000 http://www.jpeg2000info.com/

/Stefan
Vi har titat på jpg 2000 och fann inga fördelar
Mvh Mikael

Senast ändrad:
Praktisk tillämpning, kvalitet, inscannade dia.
Gå tillbaka en sida (sidan3) och läs Mikael Ollars tillämpning/förfarande.
Optimalt och bra vad det gäller prestanda och diskutrymme.
Mikael

I Minolta scanningsprogramvara finns inte de olika levels på jpeg-komprimering att välja. Där finns bara low, medium och high compression. Sätt den på Low i så fall om du ska spara som jpeg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar