Annons

Scanna dia-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vet jag inte hur din definition på "inte bra" är, ett bildexempel skulle hjälpa. De låter konstigt att du inte kan välja att negativen ska inverteras, men det är lätt avhjälpt, öppna filen i Paint och tryck ctrl+i så är det fixat!

FilmScanner

Okay, jag ska kolla det. Men jag har för mig att den inte var inkopplad.
Räcker det med att avinstallera ArcSoft eller måste jag även avinstallera drivisarna. Och hur hittar jag dom, det är ju inte direkt ett eget program.
Gissar att jag får kolla på skivan vilka drivisar som måste bort.

Tack för svaret

/Kerstin

Okay, jag ska kolla det. Men jag har för mig att den inte var inkopplad.
Räcker det med att avinstallera ArcSoft eller måste jag även avinstallera drivisarna. Och hur hittar jag dom, det är ju inte direkt ett eget program.
Gissar att jag får kolla på skivan vilka drivisar som måste bort.

Tack för svaret

/Kerstin

Jo kolla på den och sen var det noga att man instalerade drivisarna först och den den andra delen på skivan och sen låter skivan sitta kvar och kopplar in scannern så datorn känner av att den finns och då vill datorn hämta ytterligare saker från skivan, därefter gick det att ta ur skivan!!

Faktiskt en osedvanligt krånglig instalation jämfört med andra USB drivna enheter, men jag lärde mig läxan då jag gjorde fel först och fick det inte att funka heller och fick göra om och göra rätt ;-)

Det finns möjligheter i Arc Soft att rotera och spegelvända bilder/negativ så ingen fara med det.

Lycka till

köpa min ?

Hej!

Jag har flera tusen dia-bilder sparade i magasin sedan mitt tidigare fotoliv. Nu vill jag föra över dem till min digitala bildsamling.

Ge mej ett gott råd om vilken scanner jag ska köpa. Jag vill slippa att peta ut filmen ur ramarna.

Tack på förhand!
Anders i Malmö

Eftersom du bor i Malmö, så skulle du kunna köpa min....
Billig, bra, och tar ramar...
Se:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=100064
mavh
Peter

Jo kolla på den och sen var det noga att man instalerade drivisarna först och den den andra delen på skivan och sen låter skivan sitta kvar och kopplar in scannern så datorn känner av att den finns och då vill datorn hämta ytterligare saker från skivan, därefter gick det att ta ur skivan!!

Faktiskt en osedvanligt krånglig instalation jämfört med andra USB drivna enheter, men jag lärde mig läxan då jag gjorde fel först och fick det inte att funka heller och fick göra om och göra rätt ;-)

Det finns möjligheter i Arc Soft att rotera och spegelvända bilder/negativ så ingen fara med det.

Lycka till

Tog bort drivisar och programvara, startade om datorn och gjorde om installationen, helt enligt inst.anvisningarna. Men det blev inte bättre.
Valet Get Photo finns, men jag kan inte välja OVT scanner, det är helt tomt i fältet och jag kan inte browsa.
Nu har jag tagit bort allt igen samt varit in i registret och deletat ArcSoft som låg kvar. Jag får försöka igen.

När jag pluggar i scannern så börjar Vista söka efter HW och installerar, men jag får inte upp någon wizard utan Vista säger att installationen är klar. Så ser det inte ut enligt inst, anvisningen.
Fick du upp wizarden för hårdvaran ?

Mvh
Kerstin

Tog bort drivisar och programvara, startade om datorn och gjorde om installationen, helt enligt inst.anvisningarna. Men det blev inte bättre.
Valet Get Photo finns, men jag kan inte välja OVT scanner, det är helt tomt i fältet och jag kan inte browsa.
Nu har jag tagit bort allt igen samt varit in i registret och deletat ArcSoft som låg kvar. Jag får försöka igen.

När jag pluggar i scannern så börjar Vista söka efter HW och installerar, men jag får inte upp någon wizard utan Vista säger att installationen är klar. Så ser det inte ut enligt inst, anvisningen.
Fick du upp wizarden för hårdvaran ?

Mvh
Kerstin

Vilken osis då, jag fick fram wizarden för hårdvaran efter att den kopplats in och OVT Scanner finns som alternativ och jag har också Vista på min, vet inte om olika varianter gör olika men jag har Business på min.
Sen har jag hört rykten om att det kan bli knas om man kör i 64 bitar men det är bara rykten inget jag testat då jag kör i 32 bitar.

Sen ett litet tips ang själva scannern och dess kapacitet, har Du dior med GEPE ramar som är ca 3mm så kan dessa inte köras i din, men den som jag har från Reflecta som visserligen kostar ca 1400kr levereras med en 3.e hållare som är just för GEPE 3mm ramar.

Funkar det inte med instalationen nästa gång så lämna tillbaka och reklamera den och överväg att lägga på några hundringar för att få en som klarar alla format på ramar!!

My 2 Cent

Okay, efter mycket om och men så har jag nu installerat Scannern på en VM-ware XP. Programvaran som kommer med fungerar inte som den ska. Däremot så kan jag genom Photoshop scanna in via OVT-scanner.

När de sedan är scannade så får jag göra en invert i photoshop för att se vad som dyker upp på bilden. Så nu kan jag i alla fall använda scannern.

Nu tycker ju inte jag att bilderna blir så där fantastiskt bra, trodde nog att de skulle bli väldigt skarpa och fina, samt att färgerna skulle bli kanon, men det får man jobba med i PS, färgerna alltså, för skarpa blir de inte.

Det som jag tyckte var lite tråkigt var att den inte tar alla negativ storlekar. Jag har negativ från 50-60 talet som är för stora. De passar inte i någon av ramarna. Jag kör då in negativet direkt i scannern utan hållare, men de är ändå för stora så hela bilden kommer inte med. Det är synd, men man kan inte få allt.

Men i det stora hela så får jag vara nöjd.

Ha en underbar sommar
/Kerstin

Jag har väl gjort några hundra dupliceringar av dia med en enkel - men kanske lite tidsödande - metod.

Köpte ett litet ljusbord (A5-format ungefär) för en femhundring.
Satte kameran nedåtriktad, på stativ, och fotade av bild för bild med macroobjektivet.

Jag gissar att många skulle mena att detta är en alltför tidsödande medod.
Det verkar som att tid är en bristvara i många hushåll...

Hursomhelst, så tycker jag att resultatet är helt godkänt!

/Strmbrg,

Jag har väl gjort några hundra dupliceringar av dia med en enkel - men kanske lite tidsödande - metod.

Köpte ett litet ljusbord (A5-format ungefär) för en femhundring.
Satte kameran nedåtriktad, på stativ, och fotade av bild för bild med macroobjektivet.

Jag gissar att många skulle mena att detta är en alltför tidsödande medod.
Det verkar som att tid är en bristvara i många hushåll...

Hursomhelst, så tycker jag att resultatet är helt godkänt!

/Strmbrg,
Du har inte lust att visa några exempel?

Du har inte lust att visa några exempel?

Jorå.

Jag har inte tillgång till min bildbank här på jobbet.
Dessa tre har jag därför hämtat från ett annat forum, där jag la in dem härom dan.
Nu blir det naturligtvis svårt att jämför med originaldiat.
Bilderna är från 1962, tror jag. (Det är jag som är den lille.)
Jag kan inte påstå att kvaliteten blivit mer lidande än den redan var i originaldiat.

/Strmbrg,

Bilagor

• recoveredtiff472[1].jpg
    recoveredtiff472[1].jpg
    21.4 KB · Visningar: 1,695
  • recoveredtiff476[1].jpg
    recoveredtiff476[1].jpg
    28.5 KB · Visningar: 1,696
  • recoveredtiff791[1].jpg
    recoveredtiff791[1].jpg
    18.9 KB · Visningar: 1,687
Bilderna var hämtade från ett inlägg jag hade gjort i ett annat forum.

Här är samma bilder direkt från min bildbank.

Hm, blev det någon skillnad?

Bilagor

• Recovered_Tiff_472.jpg
    Recovered_Tiff_472.jpg
    20.9 KB · Visningar: 836
  • Recovered_Tiff_476.jpg
    Recovered_Tiff_476.jpg
    27.5 KB · Visningar: 834
  • Recovered_Tiff_791.jpg
    Recovered_Tiff_791.jpg
    18.3 KB · Visningar: 838
Färgstick

Nu har jag scannat ett antal magasin med Nikon LS-5000 och SF-210 med mycket bra resultat. Använder VueScan som jag tycker fungerar mycket bättre än Nikons egna.

Använder bla inställning med medium brusreducering och medium dammborttagning som dock inte fungerar med Kodachrome. (Finns oxå val för Kodakchrome)

Lite jobb med att plocka ur och i magasin och vända dom rätt, ska vara liggande när man scannar. Men jag märker upp stående bilder med en liten prick i hörnet och då är det lätt att sätta dom tillbaks. Efter ett tag får man in flödet och det går ganska smidigt.

Hyr en Nikon LS-8000 och har köpt en licens av Vuescan. Avser att scanna olika dia och sv negativ. Men på vissa bilder får jag färgstick (ofta rött eller grönt). Vad beror det på?
Ibland vågar jag inte montera ur diat ur den glasade ramen, kan det vara det. Är medveten om att det kan försämra skärpan, men kan det ge grava färgstick? eller är det Kodakchrome som spökar?

Ibland vågar jag inte montera ur diat ur den glasade ramen,
Vad anser du att det är för risk med att montera ur diat från glasramen? Ju längre du väntar ju mer kommer glaset att förstöra diat. Vad gäller Vuescan så gäller det att låta Vuescan ställa vitbalansen för varje bild och i synnerhet om du skannar en glasad bild.
//Bosse

Vad anser du att det är för risk med att montera ur diat från glasramen? Ju längre du väntar ju mer kommer glaset att förstöra diat. Vad gäller Vuescan så gäller det att låta Vuescan ställa vitbalansen för varje bild och i synnerhet om du skannar en glasad bild.
//Bosse

Jag utför ett jobb och det är inte mina diaorginal. Antar att jag förmodligen blir halshuggen om jag förstör något orginal. Sedan är det så dålig kvalite på många orginal (pga ålder och undermålig fotoutrustning vid fototillfället) att jag tänkte att just den marginella skärpeförbättringen kontra risk för orginalförstörelse. Ja du förstår...

Antar att jag förmodligen blir halshuggen om jag förstör något orginal.
Du kan väl inte bli halshuggen om du räddar en bild från undergång. Följande är hämtat ifrån Fotosidans recensioner:

"Observera att dom glasade plastramarna MÅSTE tas bort för att resultatet skall bli bra. Enligt expertis ger koldioxid i kontakt med glas med tiden en grå fällning både utanpå och innepå glasen. Har skrotat ett par tusen ramar och glas. Ta fram dricksglas i något skåp som stått ett decennium eller mer och se att dom är ordentligt gråa. Det är samma kemiska process som sker på glasen på diorna. Dom skall alltså bara bort för att resultatet skall bli bra!"

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3392

Du kan väl inte bli halshuggen om du räddar en bild från undergång. Följande är hämtat ifrån Fotosidans recensioner:

"Observera att dom glasade plastramarna MÅSTE tas bort för att resultatet skall bli bra. Enligt expertis ger koldioxid i kontakt med glas med tiden en grå fällning både utanpå och innepå glasen. Har skrotat ett par tusen ramar och glas. Ta fram dricksglas i något skåp som stått ett decennium eller mer och se att dom är ordentligt gråa. Det är samma kemiska process som sker på glasen på diorna. Dom skall alltså bara bort för att resultatet skall bli bra!"

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3392

Ok. Ska påtala det för min kund. Ett annat problem är att de scannade bilderna blir i AppleRGB. Vilket är en rätt så liten färgrymd. Kan man ändra det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar