Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna dia-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Jag har inte sett något jämförande test mellan hårdvarubaserad dammretuschering och mjukvarubaserad dito, men den hårdvarubaserade borde vara bättre eftersom den faktiskt ser vad som är damm och vad som inte är damm, medan den mjukvarubaserade måste gissa (visserligen intelligenta gissningar, men ändå gissningar).

Sant, också min gissning.
IR borde lysa upp de områden som är repor ganska tydligt. Samt också dammet. Båda är ju ändlägen så att säga.

Därför vågade jag inte dra på dammborttagningen så mycket på den scanning jag gav länk till. Misstänkte den skulle hugga hej vilt i bilden.

Det gör den också om man drar på för mycket har jag märkt. Den försöker då bl.a reparera "hål" i lövverk på buskar och träd med detaljförluster som konsekvens.
IR lösningen kan säkerligen göra bättre jobb.

Den repmängd som var i länkade bilden, kan dock repareras till fullo utan påvisbara fel har jag sett i senare tester. Jag fegade lite på just den bilden.

PeterSfa skrev:
Därför vågade jag inte dra på dammborttagningen så mycket på den scanning jag gav länk till. Misstänkte den skulle hugga hej vilt i bilden.

Det gör den också om man drar på för mycket har jag märkt. Den försöker då bl.a reparera "hål" i lövverk på buskar och träd med detaljförluster som konsekvens.
IR lösningen kan säkerligen göra bättre jobb.
Jag har en Canon-scanner med FARE (som är Canons namn på samma teknologi som ICE, fast Canon kunde inte använda namnet ICE pga licenslegaliteter).

Dammretuscheringen fungerar riktigt bra med vanliga färgnegativ, men rätt uselt med Kodachrome. Jag har inte provat med svartvita negativ, men förväntar mig att det inte fungerar alls. Med Kodachrome får man partier i bilden som är helt jämngrå. Inte alltid så stora, men klart synliga och ibland blir det stora gråa blaffor.

Jag ska prova VueScan som lär ha en egenutvecklad algoritm för att behandla data från infrarödscanningen och som därför ska klara Kodachrome.

Kuriosa: Både ICE och FARE är baserade på ett patent från IBM. Wikipedia har en intressant, men ganska kortfattad, artikel om infraröd digital dammretuschering, även om den har fått namnet på bolaget som utvecklade ICE fel.

SilverFast som är det medföljande programmet jag använt (kan användas till de flesta scanners), kallar tekniken SRD och iSRD för infraröda dito.

Citat från deras supportforum, där man kan tyda sig till att ingen teknik egentligen fungerar, utan det är för och nackdelar hur man än gör. Varje bild måste i princip testas fram tills man är nöjd med kombinationen reparation kontra detaljförlust.

<snip>
basically i/SRD is three tools in one:
(1) removal of image defects with help of infrared scan
(2) removal of distributed image defects with help of user settings
(3) removal of longish image defects with help of user settings

Parts (2) and (3) will invariably need intelligent user decision to be fully effective. However, they can be used with every image, even when an infrared scan will invariably fail (e.g. scanning b/w film material).

The iSRD tool (1) is somewhat similar to ICE or FARE, but additionally to the auto mode lets the user have a greater influence about how the image defect information obtained by the infrared scan will be used to elimate those defects.
Thus results should at least be identical, if not superior to comparative technologies.
<snip>

PeterSfa skrev:
The iSRD tool (1) is somewhat similar to ICE or FARE, but additionally to the auto mode lets the user have a greater influence about how the image defect information obtained by the infrared scan will be used to elimate those defects.
Thus results should at least be identical, if not superior to comparative technologies.
<snip>
Vad är det för parametrar man kan ändra?

I Canons scannerprogram kan man ställa in dammretuscheringen (FARE) i tre (om jag minns rätt) nivåer. Högsta nivån kan ge bra resultat, men man måste alltid titta efter så att den inte retuscherade bort något viktigt. :)
Mittennivån (eller om det möjligen är ett par mittennivåer) är ganska säker, och lägsta nivån har jag inte haft några sådana problem med alls, men den missar å andra sidan en del.

Har iSRD bättre inställningsmöjligheter än så?

Enklast är att bifoga skärmdump ;)

Nu har jag inte IR (iSRD)på min modell, så jag kan inte svara på om det diffar mer än det jag har här:

Bilagor

• srd0.jpg
    srd0.jpg
    68.6 KB · Visningar: 1,237
SilverFast stödjer att antal Canon scanrar, du kan ju kika på denna sida:
http://www.silverfast.com/product/en.html

Och se om den stödjer din modell.
Finns en demo för nedtankning.

Jag har inte så stor kunskap om olika program, men denna fungerar för mitt behov.

Här beskriver dom iSRD
http://www.silverfast.com/show/silverfast-isrd/en.html
Ops, såg där att dialogen var utökad jämfört med min. Misstänkte det.

Och den SRD jag använder.
http://www.silverfast.com/highlights/srd/en.html

Man kan köra den valfritt, som standalone, eller som plugin i PhotoShop.

Tyvärr stöder inte SilverFast IR-dammretuschering med min Canon-scanner. (Jag har redan kollat.) Det är lite tråkigt, för det verkar vara ett bra scannerprogram.

Det var tråkigt.
Jag tycker den känns bra. Så bra att jag funderar på att uppgradera till den med kalibreringskitet.

Synd jag missade IR delen bara. Men, nåja. Kanske någon vill handla min, så jag kan uppgradera till den. Återstår att se.
En fördel som finns på min, men inte IR modellen är lilla ljusbordet.

PMD skrev:
Automagisk dammborttagning fungerar dock inte för svartvita negativ (och inte heller, eller mycket dåligt, för Kodachrome).

(Hur det fungerar att ta bort dam på sådan film vet jag inte, men damerna vill man väl ha kvar på bilderna? ;-)

Det stämmer. Men fungerar grymt bra på vanlig neg och vanlig Dia

Men Nikon dyraste scanner ska fixa detta.

// Fredrik

PMD skrev:
Hur är det med garantiåtagande?

Varifrån ska man handla? B&H tar $549.95 för en Coolscan V ED, och Cyberphoto tar 5290 kr. Det blir inte så stor skillnad när tull, moms och frakt är pålagda.

Den billigaste är inte direkt prisvärd att importera men tittar du på modellen ovanför så märker du något.

// Fredrik

vifra skrev:
Jag får en Nikon Coolscan 9000 idag eller imorgon.
Ska bli spännande att se om kvalitetskillnaden blir som priskillnaden mellan flatbäddsscannern som jag provat hittils och Nikonen.

I helgen ska det scannas dia, sv/v och färgneg i olika format.

Finns intresse kan en liten rapport lämnas efter helgen.

Är intresserad hur ICE fungerar ihop med Kodachrome på den scannern. Har själv modellen under och blir det mera mellanformat så kanske jag uppdaterar.

"Är intresserad hur ICE fungerar ihop med Kodachrome på den scannern"

Är det inte inte uttalat i specen för ICE att det inte fungerar med Kodachrome? Har för mig att det har något med emulsionen att göra.

/Mats

fredrikru skrev:
Det stämmer. Men fungerar grymt bra på vanlig neg och vanlig Dia

Men Nikon dyraste scanner ska fixa detta.

// Fredrik

Kanske onödig kommentar, men ändå.
Det är IR metoden som inte funkar på B/W?
Jag har inte testat själv då mina B/W neg inte är med mig här. Men enligt SilverFast skulle SRD fungera också på B/W.

Det är uttalat i specen att det ska fungera med kodachrome.

Utdrag ur specen.

citat:
SUPER COOLSCAN 9000 ED och Nikon Scan 4 ger dig tillgång till omfattande digitala
mörkrumsfunktioner. Den förbättrade LED-ljuskällan ger möjlighet till funktionen
Digital ICE Professional™ som kan användas med Kodachrome-film. Med bara några få
justeringar före skanningen kan du få bilder med hög kvalitet som förblir trogna den
ursprungliga färgkompositionen – något som andra bildkontrollprogram fortfarande har
problem med. Nikons CMS-system (Color Management System) garanterar vidare att
alla skuggor och toner kan återges exakt i nästan alla operativsystem.
Coolscan 9000 har en ICE professional som hanterar kodachrome.
slut citat:

Efter helgen vet jag hur det förhåller sig.

Ja ser man på...

The following is a quote from the Kodak (ASF) Web site regarding Digital ICE on the LS9000.

"Note: Additionally, the Super Coolscan 9000 ED DIGITAL ICE4 Advanced Technology contains a special optimized version of DIGITAL ICE Technology called "DIGITAL ICE Professional Technology", which provides more robust compatibility to work with KODACHROME film types."

Det händer saker även där alltså

/Mats

PeterSfa skrev:
Det är IR metoden som inte funkar på B/W?
Ja, och inte heller på Kodachrome.

Nu tycks det dock finnas förbättrade algoritmer och hårdvara som klarar Kodachrome (se inlägg ovan om Nikon LS9000.

Även VueScan påstås klara Kodachrome med sådana scanners som har hederlig gammal ICE (eller motsvarande).

Intressant tråd, jag hade just funderat på att ställa en fråga i samma linje som trådskaparen.

En liten följdfråga dock: Om man inte har möjlighet eller tid att sitta och scanna in tusentals gamla diabilder/negativ, finns det något ställe där man kan lämna in ett hel massa bilder och få t ex kontaktkartor på alltihop, för att lättare kunna göra ett grovt urval? Och vad skulle det kunna kosta i så fall?

Låt oss säga att det handlar om cirka 3000 bilder, mestadels svartvita negativ. Och hur lång tid skulle det rimligtvis ta att göra det själv?

Första proven gjorda.

Coolscan 9000 imponerar, men det är klart, för dom pengarna ska den göra det.

Har provat ett kodachrome-dia och resultatet blev alldeles utmärkt.
Har även kört en gammal Agfa CT-18(?) och fått bra resultat där också.

Men...
Mitt jämförelseobjekt, en Canon flatbäddsscanner 9950F ger faktiskt helt ok resultat med Agfan. Däremot blir kodachromen blir lite lustig.

För en pixeljägare är resultaten dock mil ifrån varandra mellan flatbäddsscannern och filmscannern. Men för en som vill scanna lite gamla negativ/dia och kanske skriva ut i mindre format, så fungerar faktiskt flatbäddsscannern över förväntan.

Så som svar till trådskaparen kan man väl säga att:
Har du inte scannat tidigare, skaffa då en enklare scanner och känn dig för. Du kommer långt med t.ex. en Canon eller liknande. Det viktiga är att det finns dammborttagningsfunktion. Känner du sen att det här vill jag utveckla. Då kan det vara läge att skaffa en riktig filmscanner. Är du dessutom så olyckligt lottat, att du har en massa mellan- eller storformatsnegativ, ja då är urvalet inte så stort bland filmscannrarna. Däremot kan man ju i dom fallen använda en flatbäddsscanner för att slippa investera i en värstingscanner.

Tycker jag!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto